Firma vede s ČR spor o několikamiliardové odškodnění za překažený obchod s krevní plazmou. Od loňska se firma obrací na zahraniční soudy s návrhy na exekuci českého majetku.
Rakouský soud loni nejprve uznal nárok společnosti na náhradu škody. Obrazy Emila Filly a Vincence Beneše a plastika Otto Gutfreunda zapůjčené z českých státních galerií tak skončily ve vídeňském depozitním skladu. Soudy ale později rozhodly, že díla kvůli své kulturní hodnotě mají imunitu. Po několika měsících se tak vrátila zpět do českých galerií. Rakouský Nejvyšší soud ale letos v srpnu verdikt obecných soudů zrušil.
České úřady se nyní bojí, že by se situace mohla opakovat. Ohrožené je tedy vystavení děl ze státních muzeí a galerií. „Z celkově 60 děl, která by do Polska z ČR měla jít, jde o polovinu, a jsou to ta nejpodstatnější díla,“ řekl ČTK hlavní kurátor výstavy Jiří Fajt. Doplnil, že o riziku zabavení děl jednal osobně celý rok.
Problém je podle něho v tom, že Polsko nemá legislativně ustanovenu záruku nezabavitelnosti děl, kterou mají mnohé státy včetně ČR. Maximum, čeho mohli pořadatelé výstavy dosáhnout, je podle Fajta dopis polského ministra Bogdana Zdrojewského, kterým se za díla zaručuje polská vláda. „Dopis neposkytl dostatečné záruky, náš právní odbor vyhodnotil riziko jako velké,“ řekla ale ČTK mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková. Podle ní jde o citlivé téma bilaterálních vztahů mezi oběma zeměmi.
Společnost Diag Human dnes ČTK sdělila, že se již loni v říjnu zavázala nebránit konání výstavy o Jagelloncích. „Společnost Diag Human nevznese exekuční, ani žádný jiný nárok na kterékoliv z uměleckých děl a dokumentačních předmětů, které mají být součástí mezinárodní výstavy Europa Jagellonica,“ stojí v tiskové zprávě. Firma je prý připravena uzavřít písemnou smlouvu s ministerstvem kultury o vynětí těchto uměleckých děl z exekučních řízení proti České republice.
Přes nevyčíslitelnost hodnoty artefaktů je firma prý připravena přijmout i klauzuli o smluvní pokutě ve výši dvojnásobku ocenění takového díla, kterou by Diag Human zaplatil, „pokud by v době zapůjčení do Polské republiky kdykoliv požádal o jeho zajištění“. O svém postoji dnes prý písemně informovala i polské velvyslanectví v Praze; ministerstvo kultury však toto prohlášení podle mluvčí nedostalo.
Fajt také připomněl, že vzhledem k délce trvání arbitrážního sporu by měly příslušné české instituce přistoupit k obecnějšímu řešení problému tak, aby tuzemské galerie a muzea mohly plánovat své projekty bez obav o zabavení svých děl při zahraniční zápůjčce.