Modulový systém specializačního vzdělávání sester

2. 1. 2006 12:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Po uplynutí přechodného období, tj. po 1. dubnu 2006, bude specializační vzdělávání sester realizováno v souladu se zněním:


zákona č. 96/2004 Sb., a dalšími prováděcími předpisy: vyhláška č. 423, kterou se stanoví kreditní systém; vyhláška č. 394, kterou se upravují podrobnosti atestačních zkoušek; vyhláška č. 424, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků; nařízení vlády č. 463, kterým se stanoví obory specializačních vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí; směrnice EU pro vzdělávání. Specializační vzdělávání, které vede k získání specializované způsobilosti, má být podle zákona č. 96/200404 Sb. koncipováno modulovým způsobem. Modulový systém vzdělávání umožňuje: vhodnou kombinací a seřazením modulů dosáhnout u všech účastníků studia požadované úrovně znalostí a dovedností, volit si speciální moduly nebo certifi kované kurzy, a tak se vzdělávat v problematice, která přímo souvisí s výkonem povolání každého jednotlivce, těsné sepětí teorie s praxí. Další výhodou tohoto systému je, že jde o systém otevřený, to znamená, že lze podle potřeb praxe vypracovat další speciální moduly.

Struktura studia

Jednotlivé moduly mají stejnou organizační strukturu - teoretickou část, praktickou část a ověření znalostí. Pro každou část studia (teoretickou i praktickou) jsou pro každý modul vypracovány výukové pomůcky, které instruují účastníka studia, jak se má připravit pro aktivní účast ve vyučovacím procesu. Tento způsob více odpovídá požadavkům na vzdělávání dospělých. Aktivní zapojení účastníků do studia přináší řadu motivujících prvků a odstraňuje mechanické učení se poučkám a umožňuje trvalejší uchovávání poznatků. Modulový systém vzdělávání však také vyžaduje osobní zodpovědnost každého účastníka studia ke svému vzdělávání.

Důležitým prvkem se stává praktické studijní období, tedy doba mezi jednotlivými teoretickými soustředěními. V tomto období účastníci studia plní úkoly na klinickém pracovišti. Jsou vedeni k tomu, aby se na splnění každého praktického úkolu teoreticky připravili. Zadání úkolů a způsob přípravy jsou zpracovány v praktických výukových pomůckách. Jednotlivé úkoly plní za odborného vedení sestry školitelky a defi nitivní splnění úkolu je školitelkou hodnoceno.

Školitel - mentor klinické praxe - je pracovníkem akreditovaného pracoviště, kde se uskutečňuje praktická výuka. Jeho role je velmi důležitá, protože poznatky osvojené v praxi mají stejnou kvalitu a důležitost jako studium na univerzitní půdě. Školitel by měl být nejen odborníkem ve svém oboru, tzn. držitelem osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu, absolventem PSS příslušného oboru (úseku práce), ale měl by projít přípravou na svoji úlohu učitele, mentora tak, aby byl schopen poskytnout studentům podporu ve všech fázích vzdělávání a hodnotit je.

Modulové úrovně V modulovém systému

vzdělávání rozlišujeme tři úrovně modulů: základní, odborné a speciální. Základní moduly budou společné pro všeobecné sestry všech specializačních studií. Obsah základních modulů pracovně souhrnně nazýváme role sestry specialistky. Je zaměřen na všeobecné znalosti a dovednosti např. z psychologie, sociologie, pedagogiky, výzkumu, managementu apod., které jsou potřebné pro práci sester se specializovanou způsobilostí ve všech oborech. Odborné moduly budou povinné v souladu se zvoleným oborem specializačního studia.

Speciální moduly budou zaměřeny na odbornou, úzce zaměřenou problematiku a sestry si je zvolí podle vlastního zaměření a potřeb pracoviště. Účastníci studia si zvolí vždy celkem tři speciální moduly z aktuální nabídky akreditovaných vzdělávacích programů realizovaných na pracovištích v celé ČR. Speciální moduly mohou být nahrazeny certifi kovanými kurzy, jejichž absolvováním účastník získává zvláštní odbornou způsobilost pro úzce vymezené činnosti. Certifi kované kurzy lze absolvovat před základním nebo odborným modulem specializačního vzdělávání.

Účastníkům modulového systému vzdělávání budou za každý ukončený modul (jeho praktickou i teoretickou část) přidělovány kredity, jejichž počet vychází především z náročnosti každého modulu a je stanoven vzdělávacím programem.

Jak to vidí sestry?

Jsme si vědomi náročnosti připravovaných programů. V jejich obsahu jsou zohledněny nové kompetence (činnosti) sester specialistek v intenzivní péči, které stanoví vyhláška č. 424/2004 Sb. Jsme si také vědomi skutečnosti, že modulový systém vzdělávání bude především ve svých počátcích náročný na organizaci, výuku a vůbec komunikaci mezi vzdělavateli a účastníky studia. Abychom se dobře připravili na realizaci nových programů, provedli jsme dotazníkové šetření s cílem zjistit názory sester na modulový způsob vzdělávání a jejich schopnosti práce s PC. Šetření se zúčastnilo 145 sester, které v měsíci říjnu byly účastnicemi PSS v NCO NZO.

Charakteristika souboru: věkové rozmezí 2157 let, průměrný věk 34,6 roku, 17 % sester se již dříve zúčastnilo specializačního vzdělávání v jiném oboru. Výsledky šetření ukazují jak máme instruovat účastníky studia a na jaké aspekty máme klást důraz při přípravě programů i při vlastní organizaci.

Jedná se zejména o následující úkoly: zajistit informovanost sester/účastníků o organizaci studia, realizovat kurzy pro školitelky s cílem zajištění kontinuity teorie a praxe, volit takové metody výuky, které budou podporovat účastníky v aktivitě při výuce a samostudiu, připravit doplňkové kurzy práce s PC.

I přes možné obtíže v realizaci podporujeme modulový způsob vzdělávání, nejen proto, že je to jeden z moderních trendů, ale především proto, že umožňuje vzdělávat se v problematice, která přímo souvisí s výkonem povolání, podporuje úzké sepětí teorie s praxí a v neposlední řadě umožňuje snazší inovaci osnov.


O autorovi: PhDr. Radomíra Pokojová vedoucí katedry ARIP, NCO NZO (pokojova@nconzo.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?