Když minulý týden Andrea Kopásková se synem opouštěla onkologické oddělení v pražském Motole, chtěla si objednat sanitku, na kterou je zvyklá. Najednou to ale nešlo.
„Nechtěli mi dát příkaz k převozu sanitkou vůbec do ruky. Sestry říkaly, že ho vydají teprve tehdy, až přijde jejich saniťák, kterého objednají,“ popisuje matka nemocného chlapce.
Sanitku přitom v indikovaných případech hradí pacientům zdravotní pojišťovna a s nemocnicí to nemá nic společného - člověk má zakonné právo na to, aby si příslušnou službu zvolil sám. Podobně jako třeba praktického lékaře.
Fakultní nemocnice Motol ale od dubna spolupracuje exkluzivně pouze s jednou dopravní firmou - Asociací samaritánů České republiky (ASČR). Vybrala si jí v takzvané veřejné obchodní soutěži, protože firma nabídla, že se bude s nemocnicí dělit o zisk. Z každé platby od pojišťovny část odvede.
Výměnou za to, bude první na řadě, koho Motol k převozu zavolá, pokud nebude přepravu kapacitně zvládat sám. Podle náměstka pro kvalitu a organizaci Petra Koloucha však pacienty nikdo k ničemu nenutí.
„Když chce někdo jet s vlastní sanitkou, tak může samozřejmě,“ říká Kolouch.
Celý článek najdete na serveru iHNED.cz nebo ZDE.