ŘEDITEL PRAŽSKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY ZDENĚK SCHWARZ ŘEKL:
Záchranná služba slaví kulaté výročí. Jak vůbec vypadala před 150 lety?
Tehdy vznikl Dobrovolný sbor ochranný. Tvořili ho dobrovolníci, kteří se rekrutovali z Červeného kříže a hasičů, kteří spíš vypomáhali s manuální těžkou prací. Odbornost zajišťoval Červený kříž. Nebyli to tehdy lékaři, kteří by vyjížděli k pacientům. Záchranka fungovala jako co nejrychlejší přeprava zraněných lidí do nemocnice. V úvahu připadaly vlastně dvě, všeobecná nemocnice na Karlově náměstí a nemocnice Na Františku. Stanoviště proto záchranáři měli na Můstku a na Staroměstském náměstí. Původně jen vybíhali s nosítky, později měli k dispozici koňská spřežení.
Kolik lidí se na práci záchranné služby podílí dnes?
Pražská záchranka má zhruba pět set zaměstnanců, z toho 350 působí v terénu. Lékařů je asi padesát.
Co je dnes největší problém záchranné služby?
Nedostatek lidí. Zejména pokud jde o kvalifikované zaměstnance, zvlášť lékaře, ale i řidičezáchranáře. Potom samozřejmě chybějí peníze, protože provoz záchranky je nákladný. Peníze nás jednoznačně limitují. Mohli bychom mít víc záchranářů i techniky, mohli bychom poskytovat rozhodně rychlejší službu. A pak nás trápí, že nemáme vlastní zázemí v podobě administrativní budovy, ani vlastní stanoviště. Všude jsme v nějakém pronájmu.
Proč lékaři k záchranné službě nechtějí?
Ovlivňuje to několik faktorů, jedním je, že práci na ulici nemůže dělat každý. Je to specifická kvalifikace, kterou má jen pár jedinců. Přestože se snažíme lékaře různě motivovat, hodně z nich je raději v nemocnici. Souvisí s tím i určitá společenská prestiž. Na lékaře záchranné služby se vždy nahlíželo jako na nějakého odpadlíka, na někoho, kdo se nikde nechytil, a tak šel na záchranku. O tom byl i známý seriál Sanitka. Také specializace jde hodně daleko, vznikají pomalu odborníci na jednotlivé orgány, jenže záchranka je o celém organismu, o celém člověku včetně psychiky. Pro některé úzké specialisty v tom je určitý problém. Takový člověk už nemá odvahu jít řešit všechny možné problémy, s nimiž se může v terénu setkat.
Josef Koukal, Právo