Na tuzemském trhu je nová firma jasnou jedničkou

9. 9. 2003 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Společnost Zentiva bude mít na dosud velmi rozdrobeném tuzemském trhu podíl - v hodnotě prodaných léků - asi kolem šestnácti procent. Druhá v pořadí, společnost Novartis, má podíl sotva třetinový. Vyplývá to z údajů společnosti IMS Health...


monitorující situaci v oboru.

V počtu prodaných balení léků bude však podíl Zentivy ještě větší, zhruba třicetiprocentní, protože firma vyrábí především levnější léčiva. Aktivitu lídra trhu proto pozorně sleduje konkurence.

„V řadě lékových skupin bude mít nově vzniklá společnost velmi silné až dominantní postavení, na což jsme upozornili Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ upozornil Josef Zábranský, mluvčí Mezinárodní asociace farmaceutických firem (MAFS), zastupující především výrobce takzvaných originálních léčiv.


FARMACEUTICKÝ TRH V ČESKÉ REPUBLICE
Firma - podíl na prodeji
1. Léčiva Praha (nyní Zentiva) 11,7 %

2. Novartis 6,1 %

3. Aventis Group 4,4 %

4. Pfizer 4,4 %

5. Slovakofarma (nyní Zentiva) 4,3 %

6. GlaxoSmithKline 4,0 %

7. Sanofi-Synthelabo 3,8 %

8. Roche 3,3
Zdroj: IMS Health

Zentiva je přitom zaměřena především na produkci takzvaných generik, čili kopií originálů. Antimonopolní úřady v Česku i na Slovensku ovšem již potvrdily platnost fúze firem Léčiva a Slovakofarma, z nichž Zentiva vznikla.

„Budeme situaci dál sledovat,“ potvrdil nicméně Zábranský. Výrobci originálních léků a generik mezi sebou také často vedou spory o tom, za nejsou zvýhodňováni jedni producenti na úkor druhých.

MAFS přitom zdůrazňuje potřebu větší ochrany patentů pro originální výrobce.

„Náklady na vývoj jednoho léku dnes dosahují částky přes 800 miliónů dolarů. Pro srovnání - tuto sumu, v přepočtu přes 24 miliardy korun, například v Česku ročně vynaloží na nákup léků všechny zdravotní pojišťovny,“ říká Zábranský.

„My zase nabízíme lidem levnější léky. Když na trhu nahradí originál generický výrobek, klesne cena léku na polovinu,“ oponuje Petr Polievka, ředitel pro správu firmy Zentiva.

Martin Mařík, Hospodářské noviny, 9.9.2003

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?