Nejen pedagogické zkušenosti z Nitry

11. 6. 2008 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
V dubnu letošního roku 2008 jsme se s kolegyní zúčastnily výukového pobytu v Nitře ve Slovenské republice. Stáž jsme absolvovaly prostřednictvím projektu Erasmus -mobility pedagogů na základě uzavřené bilaterální smlouvy mezi naší školou VŠZ, o. p. s. a partnerskou Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitře.


Další podmínkou, kromě již zmiňované bilaterální smlouvy mezi institucemi, je požadavek výuky na učitele minimálně 5 hodin přednášek nebo seminářů po dobu jednoho pracovního týdne nebo 8 hodin výuky bez časového limitu pobytu.

Něco málo k historii univerzity

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře prodělala historický vývoj svého názvu. V roce 1959 byl jako první zřízen Pedagogický institut, který se v roce 1964 přetvořil na Pedagogickou fakultu, v roce 1992 na Vysokou školu pedagogickou a od roku 1996 se již používá její současný název Univerzita Konštantína Filozofa. Univerzita se skládá z 5 fakult: přírodovědné, sociálních věd a zdravotnictví, středoevropských studií, filozofické a pedagogické. Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva (v originále) vznikla v roce 2001 jako nejmladší z fakult univerzity.

Má 4 katedry (psychologických věd, sociální práce a sociálních věd, ošetřovatelství, klinických disciplín a urgentní medicíny), 2 ústavy (aplikované psychologie a romologických studií) a výzkumněvzdělávací a poradenské centrum ve Spišské Nové Vsi. V roce 2002 byla založena katedra ošetřovatelství a o 2 roky později po reakreditaci bylo pracovišti uznáno realizovat výuku denního i externího studia ošetřovatelství bez omezení. Bakalářský stupeň vzdělání spolu s povinnou registrací sester je na Slovensku podmínkou k výkonu praxe.

Současnost studia ošetřovatelství

Katedra sídlí přímo v areálu Fakultní nemocnice v Nitře, což je velice výhodné z hlediska snadné dostupnosti pro realizaci odborné praxe studentek a výchovu sester pro vlastní nemocnici. Výuka budoucích bakalářek probíhá srovnatelně s našimi školami formou přednášek, seminářů, klinických cvičení a odborné praxe, kde nechybí ani hodiny samostudia a exkurzí. Měla jsem možnost se účastnit mimo jiné i výuky 2 hodin odborné ošetřovatelské praxe na interním oddělení, kde sestry již pracují podle standardizovaných číselných ošetřovatelských diagnóz, ke kterým jsou přiřazeny konkrétní standardy ošetřovatelské péče s daným číselným kódem, ze kterých vychází specifické sesterské intervence a tím je i jasně stanovená kontrola plnění ošetřovatelského procesu u daného klienta.

Z toho vyplývá, že z hlediska ošetřovatelské legislativy má Česká republika stále co dohánět. Na druhou stranu je nutné se zmínit o rozdílech např. ve vybavení nemocnice, kde je patrný nedostatek finančních prostředků. Zajímavé bylo srovnání koncepce výuky psychologie na obou školách. Na Univerzitě Konštantína Filozofa se v oboru všeobecná sestra vyučuje psychologie pouze ve dvou semestrech, hodinová dotace je tedy podstatně nižší než na Vysoké škole zdravotnické, o. p. s., kde přednášky a cvičení z psychologie probíhají dva roky (4 semestry) a ve třetím ročníku je ještě zařazen Úvod do klinické psychologie jako povinně volitelný předmět.

Logicky musí být přizpůsobeno stanovenému množství hodin i množství učiva a hloubka poznání. Ve cvičeních z psychologie v prvním ročníku se prolínají předměty komunikace, psychologie a metodika výchovné péče, tomu odpovídala i témata cvičení, která jsem na UKF vedla (komunikace s agresivním, depresivním, úzkostným pacientem, komunikace s pacientem prožívajícím bolest, další téma bylo z oblasti vývojové psychologie - využití hry a hračky v přípravě sestry na výchovné zaměstnání u zdravého i nemocného dítěte). Podobně jako na VŠZ si i slovenští studenti připravují na semináře vlastní prezentace (na UKF referáty) k jednotlivým probíraným tématům.

Celkově mohu konstatovat, že práce se studenty a příprava na jednotlivé přednášky/cvičení se příliš neliší od způsobu výuky na naší škole, analogicky reagují se svými dotazy jak čeští, tak slovenští studenti obou škol a v podstatě stejné je i závěrečné hodnocení jednotlivých semestrů (zápočet a zkouška). Přínosná pro nás byla i exkurze v Ústavu klinické psychologie, který má své sídlo v komplexu nemocnice. Přednostka ústavu PhDr. M. Drienovská zajímavě pohovořila o poslání a práci v tomto zařízení. Datum 8. duben byl vyhlášen jako Den romské menšiny, proto jsme se na závěr naší stáže zúčastnily projekce edukačních filmů určených pro tuto komunitu. Filmy byly zaměřeny na základní dodržování hygienicko-epidemiologických zásad. Tento a podobné projekty jsou doménou Ústavu romologických studií fakulty.

Závěrem

Nitra je jedním z univerzitních měst s mladými lidmi, mnoha památkami a s vlídným přijetím našimi slovenskými kolegyněmi.


PhDr. Veronika Blažková, Mgr. Andrea Pohlová, VŠZ, o. p. s., Duškova 7, Praha 5

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?