Vyplývá to z předběžných dat, jež ČTK získala. Výsledná čísla se mohou mírně změnit po reklamacích, když například lidé zjistí, že byli přeregistrováni bez svého souhlasu.
Více příchodů než odchodů mají čtyři zdravotní pojišťovny ze sedmi. O přestup museli lidé požádat do konce března, aby od 1. července byli evidováni u pojišťovny, kterou si vybrali.
Nejvíce, o 5457, klesne k 1. červenci počet pojištěnců Vojenské zdravotní pojišťovně, která v předchozích přestupních termínech bodovala tím, že jako jediná měla smlouvu s pražským protonovým centrem. Teď mají smlouvu s centrem všechny zaměstnanecké pojišťovny. VZP smlouvu sice nemá, ale po schválení léčby odborníky komplexního onkologického centra ji hradí.
Podle dostupných dat se trend odchodů od VZP zlepšil, úbytkem o 3043 osob dosáhla nejlepšího výsledku za pět let. V roce 2013 ztratila 96.762 klientů, rok na to 30.891 klientů, loni 13.194 klientů.
„Samozřejmě bychom byli raději, kdyby výsledné číslo bylo kladné. Ale vzhledem k celkovému počtu klientů VZP, kterých je přes 5,9 milionu, jde o ztrátu pěti setin procenta. A hlavně je to pro nás významný trend, nynější ztráta je například třicetkrát menší než před čtyřmi lety a čtyřikrát menší než loni,“ uvedl mluvčí VZP Oldřich Tichý.
Druhé nejvyšší kladné saldo má Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra. „Jsme velmi rádi, že občané stále důvěřují druhé největší zdravotní pojišťovně. Věříme, že je to díky nejen programům nabízeným z fondu prevence, ale především nabídkou co nejkvalitnější zdravotní péče pro naše pojištěnce,“ řekla ČTK mluvčí pojišťovny Hana Kadečková.
Další příležitost ke změně bude od 1. července do 30. září. Pokud lidé ke změně přistoupí, stanou se klienty nově zvolené zdravotní pojišťovny od 1. ledna 2017. Od září 2015 umožnila tzv. transparenční novela změnu pojišťovny místo dosavadního jednoho termínu ve dvou termínech, zachována zůstala možnost změny jen jednou do roka, a to vždy k prvnímu dni kalendářního pololetí.
Transparenční novela také utnula boj o pojištěnce za pomoci najatých náborářů, který byl v dřívějších letech běžný. Nové klienty si mají pojišťovny získávat samy a peníze ušetřené za nábor mají dát na zdravotní péči.