„Princip online tlumočení pomocí tabletu zjednodušuje hovory a odstraňuje komunikační bariéru mezi neslyšícím a slyšícím. Neslyšící začne mluvit do tabletu k tlumočníkovi, který se nachází na jiném místě, a ten jeho sdělení překládá lékaři. Lékař pak stejně odpovídá. Služba je dostupná nonstop,“ informovala sociální pracovnice pro Svaz neslyšících a nedoslýchavých v České Republice Zdeňka Moučková.
Dále dodala, že tablety jsou pouze řešením v nouzi. Vždy je lepší, když s neslyšícím jde do nemocnice jeho osobní tlumočník.
Do jihlavské nemocnice zapůjčila tablet agentura pro neslyšící. Zařízení si může personál vypůjčit ke komunikaci s neslyšícími jak do ambulancí, tak na lůžková oddělení. V Česku zatím využívá tuto službu pro neslyšící asi patnáct nemocnic.
Nemocnice novou službu vítá
„Pacient se takto může domluvit díky tlumočníkovi s lékařem na všem, co je potřeba. Vysvětlí mu například, která vyšetření ho čekají, a zodpoví na dotazy. Dopředu lze s tlumočníkem také domluvit čas spojení, například při vizitě. Tlumočníci mají povinnost mlčenlivosti, pacient tak může být bez obav z vyzrazení osobních údajů,“ vysvětlila tisková mluvčí jihlavské nemocnice Monika Zachrlová.
Jihlavská nemocnice, která byla první nemocnicí na Vysočině, kde mohou neslyšící pacienti využít tablet pro spojení s tlumočníkem, novou službu rozhodně vítá.
Na praktické poznatky ale teprve čeká.,,Zatím jsme tablet ještě nevyužili. Mně osobněsetatomyšlenkalíbí, je to pro neslyšící velká pomoc,“ poznamenala Zachrlová.
Hlavním problémem zůstává obava pacientů, že domluva nebude zcela bezchybná. Tablet jepomalýamůžedojítk poruchám. To způsobí, že znaky nejsou přesné a ucelené. „Mnozí neslyšící jsou také zvyklí na jednoho konkrétního tlumočníka. Dělá jim proto problémy mluvit o intimních detailech své nemoci s někým úplně cizím,“ doplnila sociální pracovnice Moučková.