Výhoda této výuky je v možnosti rychlého a relativně masivního předání požadovaných informací. Další předností frontální výuky jsou relativně nízké náklady. Nedostatečná je však schopnost tyto čerstvě nabyté znalosti převést do praxe. Naše zkušenosti z jednotlivých forem výuky jsou: co slyším, si pamatuji pouze asi na 25 %, co vidím asi na 50 %, ale co si zkusím, zapamatuji si asi na 75 %. Porovnali jsme i rozdíl ve znalostech účastníků kurzů, jak ryze teoretickou, tak i kombinovanou teoretickou a praktickou výukou. Mnohem více nových znalostí si odnesli účastníci kombinované výuky, kteří si mohli čerstvě nabyté znalosti vyzkoušet i prakticky.
Tento aspekt jsme pozorovali u všech témat, která jsme přednášeli. Tato zkušenost nás vedla k zamyšlení, zda pouhá teoretická výuka je natolik výhodná při porovnání nákladů na výuku a nabyté znalosti. Kombinovaná výuka má sice vyšší náklady a je možno proškolit menší počet účastníků, ale znalosti jsou vyšší a především si účastníci odnášejí i praktické dovednosti. V naší nemocnici se podílím na výuce základní a rozšířené kardiopulmonální resuscitace. Po dohodě s managementem naší nemocnice jsme připravili podklady pro inovativní výuku této aktivity, kdy hlavní důraz je kladen na praktické nácviky jednotlivých resuscitačních postupů. Stanovili jsme rozsah výuky, náplň jednotlivých hodin a náklady spojené s výukou. Tento kurz byl zařazen do projektové žádosti v rámci Operačního programu Praha – Adaptabilita (OPPA), Další vzdělávání nelékařského zdravotnického personálu ve VFN v Praze (č. CZ.2.17/1.1.00/32033). Návrh projektu VFN obsahoval tyto dílčí aktivity:
* Kurz argumentace a efektivní komunikace pro vedoucí NZP
* Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
* Inovační kurz pro sanitáře
* Inovační kurz kardiopulmonální resuscitace
* Odborný kurz pro všeobecné sestry pracující v angiologii
Cílem projektu je zvýšení konkurenceschopnosti a kvalifikace nelékařských zdravotnických pracovníků ve VFN v Praze, předpokládáme, že díky tomu dojde i ke zvýšení kvality poskytované péče a ke zlepšení image nelékařských zdravotnických profesí. Projekt by měl podpořit 570 osob z řad NZP. Celková výše dotace je stanovena na 2 677 945 Kč. Jednotlivé aktivity projektu jsou plánovány na 27 měsíců. Projekt byl vybrán a podpořen Magistrátem hl. m. Prahy, který je poskytovatelem prostředků z Operačního Programu Praha – Adaptabilita. Zahájení jednotlivých kurzů bylo stanoveno na 1. 6. 2010 a zakončení jednotlivých aktivit na 31. 8. 2012.
V současné době jsou již všechny klíčové aktivity projektu spuštěny a většina z nich má již první běhy kurzů zakončeny. Převážná část aktivit je zajištěna interními lektory z řad našich zaměstnanců. Výhodou je, že všechny aktivity jsou optimalizovány pro naše zaměstnance. Všechny dílčí kurzy jsou sestaveny jak z teoretické, tak z i praktické části. Frekventanti mají možnost si na simulacích nebo při stážích na pracovištích vyzkoušet získané znalosti. Jako příklad lze uvést průběh Inovačního kurzu kardiopulmonální resuscitace. Počet účastníků je stanoven na 15.
Celková časová dotace je 12 hod. rozdělených do 3 dnů. Jednotlivé čtyřhodinové bloky jsou zahájeny teoretickou přednáškou, a to základní a rozšířená KPR, zajištění pacienta po KPR, zajištění dýchacích cest bez pomůcek i s pomůckami, práce s přístroji a bezpečnost při KPR v terénu. Pro tento kurz byl z prostředků OPPA zakoupen nový resuscitační model „Fantom“ za 150 000 Kč. Vždy po úvodní přednášce následují praktické nácviky. Účastníci si vyzkouší zajištění dýchacích cest pomocí endotracheální kanyly, laryngálních masek, dýchání pomocí samorozpínacího vaku, ale i dýchání přes resuscitační masku. Další forma praktické výuky probíhá pomocí mikrosimulací.
Polovina účastníků předstírá život ohrožující stav a druhá polovina se jim pokouší podle svých schopností a možností pomoci. Každá mikrosimulace je poté rozebrána s lektorem. Jednotlivé nácviky by měly účastníka připravit na reálné situace nejen v nemocničním zařízení, ale i v terénu. Kardiopulmonální resuscitace se trénuje na resuscitačním modelu. Zde je hlavní důraz kladen na správnou techniku nepřímé srdeční masáže a dýchání přes samorozpínací vak. Na závěr celého kurzu je dán prostor účastníkům na vyjádření a hodnocení kurzu. Zatím bylo uskutečněno 7 jednotlivých běhů. Většina účastníků tento kurz hodnotila pozitivně a doporučila ho svým kolegům. Jako nepřímé hodnocení kvality můžeme zařadit to, že ačkoli je tento kurz nepovinný a probíhá po pracovní době, je již obsazen do konce tohoto „školního roku“. Obdobné zkušenosti mají i lektoři z ostatních vzdělávacích aktivit.
Celý projekt je tvořen lidmi z praxe a je zcela zaměřen na potřeby provozu nemocničního zařízení. Tato cesta se ukázala jako správná, jelikož je možné zvýšit znalosti a dovednosti zaměstnanců nenásilnou cestou. Účastníci jednotlivých aktivit zároveň pozitivně hodnotí propojení s praxí. Celý projekt také prokázal, že postgraduální výuka nemusí být spojená pouze s povinností a snahou získat kreditní body. Jak již bylo napsáno na začátku, nejlépe si člověk pamatuje to, co si může vyzkoušet.
O autorovi: Mgr. Ondřej Ulrych, hlavní lektor Inovačního kurzu Kardiopulmonální resuscitace, VFN Praha