O ženách za pultem a řeči úřední

10.04.2008
přidejte názor
Ilustrační obrázek
Autor: VitalikRadko – Depositphotos
Ilustrační obrázek
Na této stránce jsme otevřeli Fórum - místo, kam každý může přijít se svým názorem, příběhem, poděkováním nebo třeba s novinkou, která se na jeho pracovišti či v kolektivu objevila. Jsme rádi, že tuto příležitost bohatě využíváte, děkujeme za důvěru vůči redakci Sestry a doufáme, že nadále bude naše vzájemná pošta stejně bohatá, jako tomu bylo dosud.


Ženy za a pacienti před pultem

Je kalné ráno před sedmou hodinou ranní. U příjmové ambulance stomatologické kliniky nedočkavě přešlapují oteklí pacienti, po probdělé noci zoufale vyhlížejí poslední spásu - doktora. Sedmá ještě neodbila, ale za pultemzjevuje vlídný anděl: „Tak co vás k nám přivádí?“ Za sklem evidence se pitvoří jedna z opuchlých ústních dutin: „Hehnuhuumiv!“ „Ukážete mi kartičku pojištěnce? Kdypak jste byl naposledy na zubním ošetření?“ Přikrčený pacient nervózně pátrá ve svých zavazadlech, nespokojená fronta gestikuluje.

Zoufalý výraz střídá zpupná povýšenost, po průkazce ani vidu a po ošetření v horizontu uplynulých deseti let ani slechu… a správně, teď přijde křik: „Deset roků jsem nikoho neotravoval, a když potřebuju ošetřit, chcete po mně nějakou průkazku? Na co, stejně vám platím celý život! Tak už sakra sebou hoďte a něco udělejte, nemůžu spát ani jíst!… Jak to myslíte, jestli pít můžu - a co asi tak mám dělat, když to celou noc bolí jako čert! A nebuďte drzá, já si na vás budu stěžovat!“ Alkohol dodává sílu i těm nejslabším…

Sestra se rezignovaně probírá s rozčíleným pacientem všechny formality, ještě si vyslechne oblíbenou scénku na téma registrační poplatek, a to už ho směruje k pohotovostní ordinaci. A tady nešťastník, který se tak málo staral o svůj chrup, uvidí, že není na světě sám: kolem stěn posedávají další ošetření chtiví pacienti s kapesníky na tvářích, schovávají hlavy do dlaní, tiše úpí… a náš pacient teprve teď podléhá skutečné panice: „Šmarjá, co to znamená, napřed výslech v evidenci, k tomu třicet korun a teď mám ještě čekat?

To je vrchol drzosti a nedostatek soucitu s trpícím, tak sakra dělejte už někdo něco?!“ Nyní už rozlada opravdu vrcholí, pojištěnec dává průchod zlosti a agresi, nashromážděné za mnoho let absence na stomatologickém oddělení. Jak to, že ho tady za jeho třicet korun neočekávají s otevřenou náručí? Vždyť jsou za to placení, ne? Pořád jim jenom přidávají, já to viděl v televizi! Ano, sestrám i lékařům lze vždy vynadat, je to jako doma s manželkou - oni už vědí za co…

Po kýženém ošetření se teprve pacientovi vrací jeho přirozená barva a odchází relativně v pohodě, někdy ještě nezapomene štěknout do evidence, cože jsme to vlastně za podnik… Jako zdravotníka nás napadne obrátit se na pacienty: Inu, poznáváte se? Na odznaku máme nápis „Zdraví pro všechny“, ale nikoho nezajímá, jestli i my to ve zdraví přežijeme. Nechcete si to s námi na zkoušku vyměnit, strávit den v přátelské atmosféře s vámi, pacienty? Tak přijďte, už teď se na vás těšíme!

Jitka Zemanová


„Terén vs ministerstvo“ e-mailem

From: Jana Hromádková To: MZ ČR Předmět: Dotaz

Dobrý den, pracuji jako sestra v kožní ambulanci. Měla bych dotaz ohledně aplikací injekcí pacientům o víkendech. Například při diagnózách, jako jsou erysipel nebo herpes zoster je nutno aplikovat injekční PNC nebo vitaminy i o víkendech. Funguje to tak (alespoň tady u nás v Pardubicích), že pacienta vybavíme léčivy a veškerým materiálem (stříkačka, jehla, zatavený čtverec s dezinfekcí a náplast) a vydáme mu doporučení a injekce mu aplikují na LSPP. Po zavedení regulačních poplatků to funguje stejně, ovšem za aplikaci o víkendu zaplatí pacient 2x 90 Kč.

Chápu, že přítomnost lékaře je nutná pro případ nežádoucích reakcí, ale v podstatě se jedná pouze o sesterský výkon (za který ve všední den nezaplatí nic), a pokud má s sebou veškeré vybavení, nevznikají zařízení ani materiální náklady. Kdyby pacient volil cestu aplikace např. v nemocnici na kožním nebo infekčním oddělení, zaplatil by - alespoň si myslím - zřejmě stejné peníze. Nelze alespoň za tyto výlučně sesterské výkony o víkendech regulační poplatky snížit? Za naše pacienty děkuji za odpověď. Jana Hromádková

From: MZČR, odbor komunikace s veřejností To: Jana Hromádková Předmět: FW: Dotaz

Dobrý den, MZČR upozorňuje, že zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, byla některá ustanovení zákona č. 48/1997 Sb. (dále jen „zákon“) změněna a doplněna. Zásadní změnou mající dopad na činnost zdravotnických zařízení včetně zařízení lékárenské péče a zdravotních pojišťoven je zavedení regulačních poplatků a limitu regulačních poplatků a doplatků na léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely. Regulační poplatek 90 korun se vždy hradí za návštěvu pohotovosti. Informace o regulačních poplatcích najdete na webových stránkách ministerstva zdravotnictví www.mzcr.cz. S pozdravem X. Y. odbor komunikace s veřejností

Nevím, zda uznáte za vhodné mou komunikaci s ministerstvem uveřejnit… Myslím, že jako ukázka jednání instituce nejvyšší v našem oboru s odbornou veřejností ohledně problémů našich klientů by to stálo za to. Čekala jsem, že mi přijde rada, kam se obrátit (všichni víme, že zákon se bude ještě upravovat) nebo zamítavá odpověď, nicméně alespoň se slovy „bohužel“ nebo „je nám líto“. Dodalo by to celé věci tolik žádanou empatii a lidskost. Místo toho jsem se dozvěděla to, co já i naši klienti víme, rada a pomoc žádná, a to ještě ve stylu „dál už s malichernostmi neobtěžujte“.

Jana Hromádková Pardubice

Kvíz týdne

Kvíz: Uhádnete, jaké nemoci se léčí těmito léky?
1/9 otázek