Každý resort má své specifické oblasti evaluace (hodnocení), které se hodnotí podle předem stanovených kritérií. Evaluace je ve vzdělávání zaměřena na osm základních oblastí, které jsou vyhodnocovány různými hodnotiteli -externími, např. Česká školní inspekce, rodiče, a interními hodnotiteli (studenti, zaměstnanci školy). Při hodnocení jsou používány různé metody - kvantitativní a kvalitativní.
V pedagogickém procesu je evaluace považována za jeden z hlavních mechanismů transformace. V dokumentu MŠMT(1) se uvádí, že je nutné, aby se ve školním prostředí uplatnily kromě tradičních forem hodnocení, tj. hodnocení studenta učitelem a školy inspekcí, i další, moderní způsoby evaluace - sebehodnocení škol, tzv. autoevaluace, a hodnocení probíhající na všech úrovních vzdělávací instituce - student, učitel, škola, vzdělávací systém. Poslední zmiňované umožní také porovnávání nejen mezi regiony, ale i v mezinárodním měřítku. Čeští a zahraniční odborníci se shodli na vymezení oblastí, které mohou být předmětem evaluace(2):
1. Evaluace vzdělávacích potřeb
Jedná se o zjišťování, sledování a analýzu vzdělávacích potřeb jednotlivců, různých skupin populace (např. podle věku, podle sociálního postavení), institucí, obcí, regionů, zemí. Celonárodní vzdělávací potřeby vyjadřují zájmy celé populace určitého státu. Jsou defi novány jako priority vzdělávaní nebo národní cíle vzdělávání a jsou publikovány formou ofi ciálních dokumentů. Potřeby jednotlivců nebo skupin populace jsou velmi různorodé, někdy obtížně identifi kovatelné.
2. Evaluace výuky (učení a vyučování)
Vyučování označuje činnosti, které vykonává učitel při realizaci vzdělávacího procesu; výuka je širší pojem zahrnující nejen činnosti učitele, ale i učení se (činnost žáka) a obsah těchto činností, jejich cíle, podmínky realizace a výsledky. Evaluace je zaměřena na průběh a podmínky vzdělávacího procesu - cíle výuky a jejich realizace, metody vyučování, hodnocení studentů, sebehodnocení učiteli i studenty apod.
3. Evaluace školního prostředí
Hodnotí se fyzické prostředí - vhodné vybavení, pomůcky, lokalizace budovy, ergonomie nábytku, počty kvalifi kovaných učitelů a psychosociální klima - sociální vztahy mezi učiteli a vedením, učiteli, studenty a učiteli, stížnosti apod.
4. Evaluace vzdělávacích programů
Je velmi aktuální oblastí ve zdravotnickém školství v ČR. Evaluace se týká kurikul (včetně cílů a obsahu vzdělávání). Evaluovat lze např. výběr učiva pro vzdělávací program (např. analýza učiva z hlediska teoretické a praktické důležitosti), odlišné vzdělávací programy pro stejný druh školy (srovnávací hodnocení odlišné vzdělávací koncepce či programů fungujících na stejném druhu škol), vzdělávací programy pro nápravná zařízení (určeny pro specifi ckou skupinu populace).
5. Evaluace učebnic a didaktických testů
Evaluace se soustřeďuje na analýzu a vyhodnocování objektivních měřitelných parametrů učebnic a jiných didaktických textů a materiálů. Aktivity v této oblasti jsou početné a již dobře propracované. S výzkumy v této oblasti se začínalo ve 20. letech ve Spojených státech a v 80. letech se na ně navázalo i v ČR. V současné době však došlo k redukci pedagogického výzkumu a soustavná evaluace učebnic se neprovádí.
6. Evaluace vzdělávacích výsledků
Tato oblast bývá považována za hlavní a odborníky nejvíce zpracovávanou. Zaměřuje se na zjišťování, měření a vyhodnocování vzdělávacích výsledků u studentů, které jsou dosahovány v průběhu vzdělávacího procesu. Patří sem i mezinárodní porovnávací evaluace vzdělávacích výsledků. Evaluační výzkumy se mohou týkat: srovnávání vzdělávacích výsledků ve stejném předmětu mezi různými druhy škol; srovnávání vzdělávacích výsledků ve stejném druhu škol mezi jednotlivými předměty; hodnocení vzdělávacích výsledků absolventů škol (ZŠ přicházejících na střední školy, SŠ přicházejících na VŠ); evaluace na národní úrovni (hodnocení vzdělávacích výsledků; jak mají být dosahovány vzdělávací cíle a jakým způsobem mají být využity zdroje pro fungování vzdělávací soustavy); evaluace na mezinárodní úrovni - účelem je poskytovat každému zúčastněnému státu objektivní obraz o tom, jaká je úroveň vzdělávacích výsledků dosahovaných v jeho školské soustavě ve srovnání s jinými státy.
7. Evaluace škol, vzdělávacích institucí
Tento typ evaluace se zabývá vyhodnocováním kvality a efektivnosti škol. Pokouší se hodnotit školu jako instituci, která má své produkty a způsob fungování. Odborníci se shodují, že za efektivní školu lze považovat tu, která splňuje následující charakteristiky, jež jsou také předmětem evaluace(3): silné pedagogické vedení, neuplatňující autoritativní způsob; příznivé a pořádek udržující klima; důraz na vytváření základních/stěžejních dovedností; vysoké požadavky a očekávání na výkon žáků/studentů; časté hodnocení rozvoje žáků/studentů.
8. Evaluace na základě indikátorů vzdělávacího systému
V zahraničí je v posledních letech snaha hodnotit a srovnávat vzdělávací systémy různých zemí na základě dohodnutých indikátorů (ukazatelů). Indikátor vzdělávání vypovídá o vlastnostech, produkci nebo fungování vzdělávacího systému a může být používán jak pro rozhodovací procesy v oblasti vzdělávací politiky, tak pro výzkumné účely. Významné mezinárodní organizace, jako je OECD, UNESCO či EU, vydávají zprávy o indikátorech vzdělávání v různých zemích. K tomuto účelu jsou vytvářena v jednotlivých státech speciální pracoviště a týmy pro stanovování těchto indikátorů. V ČR nejsou ještě dostatečně uplatňovány.
Zdroje
1. MŠMT ČR: Kvalita a odpovědnost - program rozvoje vzdělávací soustavy ČR, 1994 2. PRŮCHA, J.: Pedagogická evaluace, Masarykova univerzita, Brno, 1996 3. SCHEERENS, J., CREEMERS, B.: Conceptualizing School Eff ectiveness, International Journal of Educational Research, 13, č. 7, s. 691-706 4. FRECHTLING, J., SHARP L., WESTAT S.: User-Friendly Handbook for Mixed Method Evaluations. Directorate for Education and Human Recourses. Division of Research, Evaluation and Communication National Science Foundation, 1997 5. TALBOT, L. A.: Principles and practice of Nursing Research, Mosby, St. Lous, 1995
O autorovi: PhDr. Ivana Mádlová, Centrum řízení kvality, FN Plzeň (madlova@fnplzen.cz, http://www.mpece.com)