Vyplývá to z konečných čísel, které ČTK poskytl důvěryhodný zdroj, který si nepřál být jmenován. Možnost přestoupit k jiné zdravotní pojišťovně od roku 2016 nahlásilo letos ve dvou termínech celkem 151.692 lidí.
Zdravotní pojišťovnu je možné měnit jednou za 12 měsíců. Lidé, kteří chtěli přejít k jiné pojišťovně od roku 2016, mohli letos změnu původně hlásit jen do konce června a pak půl roku čekat. Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění jim ovšem dala ještě jednu šanci, a to do konce září.
Zářijový termín k nahlášení změny využilo celkem 31.413 lidí. Ohlášené odchody v září eviduje zejména VZP a ČPZP. VZP ohlásilo odchod 10.745 klientů, z nichž polovina přechází k OZP. ČPZP se odhlásilo 10.611 klientů. Jelikož příliv nových pojištěnců u obou těchto pojišťoven nedokázal pokrýt odliv, vychází druhá letošní vlna pro ně ztrátově. Ostatní pojišťovny si polepšily a například OZP dokázala zmírnit ztrátu pojištěnců z první červnové vlny.
Od roku 2016 tak po obou letošních termínech pro možnosti hlášení přesunu k jiné pojišťovně přibude nejvíc lidí pojišťovně vnitra (20.513) a průmyslové pojišťovně (14.919). ČPZP sice ztratí 17.332 původních klientů, ale do seznamu ji přibude 32.251 nováčků, z nich téměř polovina přejde z VZP. ZPMV opustí 13.829 lidí, zato nových se k pojišťovně hlásí 34.342.
„Podle našich informací dopadly celkové nábory nad očekávání dobře, a to dokonce i přesto, že možnost přechodu i v září je novinkou. Dobrých čísel jsme dosáhli bez výrazné náborové kampaně. Jsme proto přesvědčeni, že zájem lidí o naši zdravotní pojišťovnu je dán nikoli nábory, ale kvalitou Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra,“ řekla ČTK její mluvčí Hana Kadečková.
„Samozřejmě by výsledek mohl být lepší, nicméně ztratit necelých 14.000 klientů během dvou přeregistračních termínů je oproti letům předchozím mimořádně pozitivní trend. Je třeba si uvědomit, že v minulých letech ztrácela VZP za jediný přeregistrační termín 60.000 až 90.000 klientů. Teď mají větší ztráty jiné pojišťovny,“ řekl ČTK mluvčí VZP Oldřich Tichý.
Novela účinná od 1. září 2015 stanovuje dva termíny pro změnu pojišťovny s čekací lhůtou čtvrt roku. Od příštího roku tedy bude první termín končit vždy 31. března a změna pojišťovny nastane od 1. července. Druhý termín bude k 30. září a klientem nové pojišťovny se člověk stane od 1. ledna následujícího roku.