„Nejčastěji se jednalo o řešení problémů týkajících se zdravotního stavu pacientů, pobytu v nemocnici, regulačních poplatků. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit,“ uvedl hejtmanův náměstek pro zdravotnictví Jiří Martinek (ČSSD).
Podle něj zájem o služby ombudsmanů postupně vzrůstá, většinou se na ně lidé obracejí osobně, ale využívají také písemnou či telefonickou komunikaci. „Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností,“ uvedl Martinek.
Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví moravskoslezského krajského úřadu, který každé dva měsíce dostává zprávu o fungování ombudsmanů. Na ombudsmany se lidé v případě potřeby mohou obrátit v krajských nemocnicích v Karviné-Ráji, Třinci na Frýdecko-Místecku, Krnově na Bruntálsku, Opavě, Frýdku-Místku a Havířově na Karvinsku.