On-line výběrová řízení aneb dávej ber na virtuálním tržišti

17. 3. 2004 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
V komerční sféře jsou dnes on-line výběrová řízení na dodavatele poměrně běžnou záležitostí. Zdravotnická zařízení si však na tento typ nákupů teprve zvykají. Jedna z veřejných on-line aukcí proběhla v úterý v Nemocnici Rudolfa a Stefanie v Benešově. Virtuálním nákupem přitom ušetřila téměř 300 tisíc korun...


„Chceme co nejvíce snížit náklady na nákup léků a zdravotnického materiálu. Víme totiž, že dodavatelské firmy mají vysoké marže, ze kterých jsou schopny jít dolů,“ říká ředitel nemocnice Pavel Staňa.

Přizvaní diváci – novináři a představitelé ostatních nemocnic sledovali vývoj výběrového řízení – tedy pohyb nabízených cen za produkty, které nemocnice poptává.

„Vážili jsme, jestli vám máme prezentovat aukci v přímém přenosu nebo ukázat systém na již proběhlé aukci. Rozhodli jsme se pro prezentaci ostré aukce, i když to samozřejmě je riskantnější. Stalo se nám totiž, že se aukce nevyvedla, protože zadání nebylo jednoznačné,“ dodal ředitel Staňa.

Účastníci vidí jen nejnižší cenu

Průběh virtuálních výběrových řízení je na rozdíl od těch klasických mnohem více transparentní. Vyhlašovatel se rozhodne, že chce nakoupit určité zboží, v určitém množství, určité kvality za určitou cenu. Poté vyzve k účasti firmy, které chce, aby se výběrového řízení účastnily. Ty musejí splnit tzv. zadávací podmínky (týkají se například množství dodaných výrobků, jejich expirace, legislativních podmínek a podobně).

Před vlastním průběhem „e-aukce“ si vyhlašovatel s dodavateli vyjasňuje podmínky řízení. Po spuštění on-line řízení jsou však všichni účastníci kryptováni.

„Jednotlivé firmy tak na svém webovém rozhraní vidí pouze „svou“ cenu za nabízené zboží a nejnižší nabízenou cenu. Porovnává tedy jen sebe s nejnižší nabídkou. Která firma kolik nabízí, však nikdo z účastníků nevidí. Neví ani, kolik firem se účastní, “ říká Miloslav Kaplan, ředitel firmy Sentinet, která tento typ on-line marketingu poskytuje. Tato firma provedla celkem dvaadvacet aukcí ve zdravotnictví a celkový aukční objem je 32,2 mil Kč.

Tři, dva jedna, teď!

Výběrové řízení po internetu začíná. Diváky, kteří on-line aukci sledují, nejvíce zajímá položka ÚSPORY, která se podle aktuálního stavu nabídky mění. Je vyjádřena v korunách i v procentech. Zástupci softwarové firmy i ředitel nemocnice občas přerušují teoretický výklad aktuálními vstupy o současném vývoji situace.

„Teď se stalo, že jeden z účastníků aukce vypadl, protože nebyla správně nastavena kompatibilita systému. Každá firma si totiž nastavuje svůj systém jinak. Sice existují mezinárodní standardy, ale ne vždycky se dodržují,“ upozorňuje M. Kaplan.

JAKÉ POLOŽKY VIDÍ ÚČASTNÍCI AUKCE:
1.Typ produktu: přesná definice výrobku, který nemocnice požaduje.
2. Forma dodání: kartony, sady, apod.
3. Množství produktu: jaké množství vyhlašovatel poptává
4. Nejlepší nabídka: nejnižší nabízená cena
5. Úspory: vyhlašovatel vidí, kolik v danou chvíli může díky on-line aukci ušetřit oproti klasickému nákupu.

Ředitel nemocnice v průběhu výkladu odbíhá ke svým zaměstnancům, kteří mají na starosti nákup léků a materiálů, aby s nimi konzultoval současný stav nabídky. V položce „úspory“ je teď 179 tisíc Kč – tedy 17 procentní ušetření nákladů.

„Čas aukce je daný, ale může dojít k jejímu prodloužení. Pokud firma v poslední fázi změní nabízenou cenu tím, že ji sníží, prodlužuje se akce o dvě minuty,“ říká Karel Stozsek ze softwarové firmy.

M. Kaplan ho přerušuje aktuální informací, kterou dostal od přítomného operátora: “Teď jsem se dozvěděl, že odešel jeden z přihlášených účastníků. Dotyčný výrobce hlásí, že by chtěl vývoj pouze pozorovat, protože dodává materiál přes distributory. Teď je otázka, jestli mu to máme umožnit, nebo mu ponechat pouze pozorovatelský přístup. Jinak by totiž viděl ceny konkurence. Což nevím, zda je fér.“

S tím souhlasí i ředitel P. Staňa: “Myslím si, že je to taktika velkovýrobce, protože se chce dívat, kam až velkodistributoři půjdou s cenou. A to je pro něj velmi cenná ekonomická informace. Možná, že mezi sebou výrobce a distributoři komunikují, ale já bych byl také pro, abychom ten přístup odepřeli.“

Dotyčný výrobce je tedy vyřazen a aukce pokračuje dál. „Máme zkušenosti s tím, že když dochází ke zklidnění cen a blíží se konec, tak už nemá cenu aukci prodlužovat. Cena se totiž už výrazněji nesníží, jsou to jen kosmetické úpravy,“ říká P. Staňa.

Nemocnice narozdíl od dodavatelů má přístup k nabízeným cenám od všech dodavatelů. M. Kaplan oznamuje aktualitu: “Dodavatel číslo jedna už nevítězí, v čele je dodavatel číslo dvě. Nastává přetahování v posledních minutách. Myslím, že by prospělo ukončení kola.“

Čas vyměřený on-line aukci = 0 sekund

Výběrové řízení končí. „Nyní se všechny informace odpojí od internetu a vytváří se off-line databáze. Vyhlašovatel má k dispozici tzv. protokol o účasti v aukci, kde jsou přesné záznamy toho, jak výběrové řízení proběhlo,“ říká K. Stozsek.

Výsledek? Nemocnice v Benešově ušetřila použitím on-line aukcí 92 tisíc korun při nákupu heparinu (tedy o 8,72 procent oproti běžnému nákupu). V druhé aukci, během které poptávala jednorázové rouškování ušetřila 184 tisíc korun (tedy 13.4 procent).

V České republice používají tento typ on-line aukcí také tato zdravotnická zařízení:

Gaudium Frýdek Místek s.r.o, IKEM Praha Nemocnice ve Valašském Meziříčí Nemocnice s poliklinikou v Bohumíně Nemocnice s poliklinikou Havířov Nemocnice s poliklinikou v Novém Jičíně Nemocnice Třinec - Sosna Nemocnice ve Frýdku Místku Nemocnice ve Svitavách.

KOMODITY OBCHODOVANÉ V ON-LINE VÝBĚROVÝCH ŘÍZENÍCH:
zdravotnický materiál (gázy, obinadla, fixace, náplasti, jehly, stříkačky, rukavice, transfúzní soupravy, aj.)
prostředky inkontinence (plenkové kalhotky, podložky)
RTG materiál (vývojky, filmy)
lineární dávkovače a infúzní pumpy
postele a noční stolky
čistící a desinfekční prostředky
kancelářské potřeby
Více informací na stránkách www.proe.biz

Iva Bláhová, www.Zdravi.Euro.cz

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?