Obtížnost komunikace s nemocným si podle tvůrců Onkoportálu uvědomí mnoho lidí, až když člen jejich rodiny, kamarád či známý onemocní. Zjistí, že není snadné najít vhodná slova, která by osobě trpící zákeřnou nemocí pomohla. Odborníci radí zjistit si o chorobě alespoň to základní a promluvit s dalším blízkým pacienta, který o jeho stavu ví nejvíc.
Z desatera rad ta první připomíná, že před návštěvou či udělením rady by člověk měl požádat nemocného o svolení. Měl by ho ujistit, že je v pořádku, když radu odmítne. Rodina a přátelé by se neměli bát plánovat před nemocným budoucnost, která se ho týká. Umožní mu to dívat se na nadcházející období pozitivněji. Příliš optimistické výhledy ale ničemu neprospějí.
Lidé by se neměli bát opatrně použít před nemocným humor, pokud vycítí, že nastal vhodný okamžik. I přes tíživou situaci se i nemocný potřebuje zasmát. Odborníci také radí nebát se s nemocným prožít jeho smutek, neignorovat nepříjemná a nepohodlná témata.
Přátelé i rodina by si měli udělat čas volat nemocnému, měli by mu to sdělit a ujistit ho, že se nebudou zlobit, když hovor nepřijme, nebude-li mít náladu. Rodina i přátelé mohou nabízet pomoc s hlídáním dětí či nákupem, návštěvou úřadu či lékaře.
Nemoc by podle odborníků neměla narušit vztahy, příbuzní i přátelé by se měli snažit chovat k pacientovi stejně jako dřív. Měli by v příznivých chvílích udržovat téma hovoru co nejdál od choroby, mluvit o společných koníčcích či běžných denních tématech. Řada nemocných uvítá nabídku společné návštěvy kina či restaurace. Okolí by ale mělo počítat s tím, že stav nemocného, fyzický či psychický, se může kdykoli změnit, takže bude nutno plány na poslední chvíli zrušit.
Onkoportál nabízí vedle praktických rad i pomoc při vyhledání lůžkového zařízení, odfiltrovává reklamní a nesprávné odkazy o rakovině, poskytuje informace o pacientských organizacích a poradnách. Přístupný je také na iPadových stáncích v komplexních onkologických centrech a ke stažení je i aplikace pro chytré telefony.