Optimistický pohled na svět určitě neškodí

12. 4. 2011 11:46
přidejte názor
Autor: Redakce

Mgr. Eva Brtníková je vrchní sestrou chirurgického oddělení Nemocnice Jihlava. Na oddělení vybudovala specializovanou ambulanci pro nemocné, kteří trpí obtížně se hojícími chronickými lézemi. Úroveň poskytovaných služeb je vysoce hodnocena odbornou veřejností, spokojeni jsou rovněž pacienti.

Mgr. Eva Brtníková
Autor: Leoš Chodura
 

Vystudovala střední zdravotnickou školu v Jihlavě, obor dětská sestra, později též bakalářský studijní program ošetřovatelství na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci; magisterské studium absolvovala na Pedagogické fakultě téže univerzity v oboru učitelství odborných předmětů pro střední zdravotnické školy. Od roku 2002 zastává funkci vrchní sestry chirurgického oddělení Nemocnice Jihlava. Pravidelně přednáší a publikuje o problematice ošetřování chronických ran.


Vyrůstala jsem v rodině, ve které byly diskuse o nemocech lidských, ale i zvířecích na denním pořádku. Moje mami



OTÁZKA: Kdo všechno vedle rodičů ovlivnil vaši profesní orientaci?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Mám pěkné vzpomínky na studium na zdravotnické škole. Profesní úroveň vyučujících byla opravdu vysoká. Výrazně mne ovlivnily především učitelky ošetřovatelství během odborné praxe. Byly to již „starší dámy“, které měly odslouženu řadu let na lůžkových odděleních, než nás začaly učit. Jejich bohaté zkušenosti pro nás byly velmi cenné. Pro svou vlastní praxi jsme díky nim získaly velmi dobré základy. Musely jsme perfektně znát ošetřovatelské postupy a správně provádět všechny výkony. Učitelky odborné praxe v nás ale zároveň pěstovaly odpovědný, svědomitý přístup k práci a zároveň vlídné, profesionální jednání s pacienty a jejich příbuznými.

12.4.2011 11:52:34

 

OTÁZKA: Získala jste titul magistry v oboru učitelství odborných předmětů na zdravotnické škole. Co vás inspirovalo k tomu, že jste se sama rozhodla učit?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

O možnosti doplnit si vysokoškolské vzdělání v ošetřovatelství jsem se dozvěděla na přednášce docentky Dagmar Mastiliakové, která působí v Ústavu ošetřovatelství Slezské univerzity v Opavě. Přednáška byla zaměřena na význam vysokoškolského vzdělávání zdravotních sester a jejich postavení v současném systému ošetřovatelské péče. Tato myšlenka mě zaujala, a tak jsem se rozhodla, že to zkusím. Do vysokoškolského studia jsem se pustila v poměrně „zralém“ věku. Nejprve jsem absolvovala bakalářský obor ošetřovatelství na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Titul magistry v oboru učitelství odborných předmětů pro střední zdravotnické školy jsem získala na Pedagogické fakultě taktéž Univerzity Palackého v Olomouci. Často vzpomínám na paní docentku Janu Marečkovou, která vedla moji diplomovou práci na téma „Pooperační bolest jako ošetřovatelský problém“. Hodně jsem se od ní naučila. Sedmi let strávených na půdě olomoucké univerzity si velmi cením. Přednášky byly zajímavé a pro mou práci přínosné. Na studium vzpomínám velmi ráda. Především na kolektiv, který jsme si během let vytvořily – na to, jak jsme se dokázaly vzájemně podržet a pomoci jedna druhé.

12.4.2011 11:54:58

 

OTÁZKA: Jak tyto vědomosti využíváte v praxi?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Své pedagogické vzdělání jsem začala uplatňovat při přednáškách v akreditovaném rekvalifikačním kurzu určeném sanitářům, který pořádá naše nemocnice. Učím budoucí sanitáře somatologii a speciální péči.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Jste vrchní sestra na chirurgii. Které schopnosti, znalosti a kompetence považujete za klíčové pro výkon své funkce?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Jako každá vrchní sestra, která nastoupí do funkce, jsem poměrně rychle zjistila, že potřebuji mnoho dalších vědomostí a dovedností, jež jsem se musela doučit za pochodu. Velmi mi pomohly zkušenosti, které jsem získala mnohaletou praxí v oboru intenzivní medicíny a na operačních sálech. Dobře jsem znala problematiku intenzivní péče o nemocné, dokázala jsem si představit průběh operačního výkonu, a tedy i následnou péči o pacienta po zákroku. Pro práci vrchní sestry je nezbytná výborná znalost ošetřovatelské péče. Domnívám se, že sestra ve vedoucí funkci dále musí mít schopnost motivovat a vést ostatní členy kolektivu k určité vizi rozvoje ošetřovatelské péče na oddělení. Vrchní sestra by měla mít, kromě profesních předpokladů, rovněž určitý nadhled, dostatek trpělivosti a taktu. Důležité jsou také dobré komunikační schopnosti, které je někdy třeba využít při řešení interpersonálních problémů, popřípadě při komunikaci s pacienty a jejich příbuznými. A v neposlední řadě určitě neškodí optimistický pohled na svět.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Co považujete za svůj profesní úspěch?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Cením si toho, že se nám s kolektivem sester a lékařů podařilo vybudovat dvě nové odborné ambulance. V loňském roce jsme zřídili edukační poradnu pro pacienty se stomií, a to ve spolupráci s onkologickým oddělením. V ambulanci probíhá edukační a poradenská činnost pro stomiky z celého regionu, při práci se střídají stomické sestry chirurgického a onkologického oddělení. Za svůj úspěch rovněž považuji zřízení a hlavně rozvoj naší ambulance léčby chronických ran. Otevřeli jsme ji před šesti lety a postupně se nám podařilo vybudovat si vysoký kredit, nejen mezi odborníky, ale i mezi pacienty, kterým poskytujeme ošetření. To je jistě pozitivní jev, má to však i svou stinnou stránku. Počet pacientů nám každým rokem narůstá, ale naše ordinační hodiny zůstávají stejné. Někdy se tedy stane, že nového pacienta musíme odkázat na jiné pracoviště nebo musí čekat delší dobu na objednání k ošetření.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Jaké jsou kompetence sestry v ambulanci pro hojení ran?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Zdravotnický magazín 52 Sestry, které v ambulanci pracují, absolvovaly kurzy a školení v oboru hojení chronické rány. V praxi mohou doporučovat vhodné postupy při ošetření chronických ran, které konzultují s lékařem. Kromě ošetřování ran samostatně provádějí důkladnou a opakovanou edukaci pacientů s chronickým kožním defektem. Dodržování režimových opatření je totiž základním předpokladem ke zhojení chronického defektu. Ze zkušenosti vím, že většina pacientů musí změnit svůj životní styl, změnit zaběhlé stereotypy, a to není jednoduché. Proto každá z nás při převazu opakovaně poučuje pacienta o správném postupu při ošetřování rány a o dodržování režimových opatření. To je podle mého soudu velmi důležitá a nenahraditelná úloha sestry. Každá z nás se musí stále vzdělávat a doplňovat své vědomosti, protože i pacienti jsou díky lepšímu přístupu k informacím stále vzdělanější, a pokud nám mají důvěřovat, musíme se orientovat v novinkách a nových léčebných postupech.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Jak byste porovnala postavení zdravotní sestry v době, kdy jste začínala, a nyní?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Do praxe jsem nastoupila začátkem 80. let. Tehdy byla pozice sestry na oddělení spíše submisivní, jejím úkolem bylo provést všechny naordinované procedury. Od té doby došlo k významnému posunu ve vymezení kompetencí sestry. Na těchto zásadních změnách se podílí především změna systému odborné přípravy sester a z toho odvozených kompetencí, které při studiu získávají. Zásadně se také změnila legislativa. Dnes sestra samostatně vede ošetřovatelský proces, uspokojuje potřeby pacientů, významně se podílí na edukaci pacientů, a je tedy platným členem týmu. Domnívám se, že systémové změny ve vzdělávání do značné míry zkvalitnily ošetřovatelskou péči.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Mohla byste uvést nějaká „slabá místa“ v ošetřovatelství?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Jako sestra pracuji již několik desítek let, a mám tedy možnost srovnání. Ošetřovatelství jako věda udělalo obrovský pokrok, změnily se kompetence a spektrum výkonů, které nyní sestry musí zvládnout. To je nesrovnatelné s dobou před deseti lety. Musely jsme se naučit mnoho nových věcí, změnit způsob práce a vzít na sebe větší díl odpovědnosti, a tak se nelze divit, že to někdy trochu „vázne“. Ne vždy nadšeně přijímáme novinky, zvláště když máme pocit, že nám to přidělává práci. To by se mělo v budoucnu zlepšit. S tím „slabým místem“ ale do značné míry souvisí personální obsazení jednotlivých oddělení a objem práce, kterou je třeba zvládnout na dobré úrovni.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Jak vidíte budoucnost oboru ošetřovatelství v kontextu vysokoškolského vzdělávání?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Vysokoškolské vzdělávání sester je v novém tisíciletí určitě nezbytným předpokladem k vytvoření a udržení vysoké kvality ošetřovatelství. To souvisí především s rozvojem technického vybavení zdravotnických zařízení a vývojem ve farmakologii. Přibývají nové léčebné postupy, nové přístroje a to vše vyžaduje stále více odborných znalostí a dovedností. Proto již při nástupu do praxe musí mít každá sestra kvalitní teoretický základ, na kterém může stavět. Celoživotní vzdělávání považují v naší profesi za velmi důležitou oblast.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Jak je nastaven systém celoživotního vzdělávání zdravotních sester na oddělení, jež vedete? Máte dobré podmínky?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Musím říci, že vedení naší nemocnice další vzdělávání zdravotních sester podporuje. Je si vědomo, že žádné oddělení nemůže dobře fungovat bez stálého vzdělávání svého personálu. Pokud mohu hovořit za naše chirurgické oddělení, věnujeme vzdělávání značnou pozornost. Ve spolupráci s dalšími odděleními pořádáme odborné konference, které se komplexně zabývají ošetřovatelskými problémy u určitých diagnóz prostupujících napříč odbornostmi. Velmi úspěšná byla například konference věnovaná onemocněním prsu u žen. Kolegyně se aktivně účastní i dalších akcí, ať již v rámci nemocnice, kraje či na celostátní úrovni.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Jak hodnotíte kreditní systém?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Na kreditním systému mi vadí především to, že se několikrát změnila pravidla přidělování bodů, a to během jednoho cyklu.

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Máte bohaté znalosti a zkušenosti v oblasti péče o chronické rány. Předáváte je svým kolegyním?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Ano, pravidelně se účastním vzdělávacích akcí, které naše nemocnice pořádá. Velmi úzce spolupracujeme s firmou Cetrex v rámci mezinárodního výukového centra pro léčbu chronických ran. Já i mé kolegyně přednášíme na seminářích zaměřených na problematiku ran. Zatím se nám v této oblasti daří, účastníci našich vzdělávacích akcí je hodnotí jako přínosné pro svoji praxi. Musím se přiznat, že mě téma hojení ran velmi zaujalo. Často jsem zvána na odborné konference, kde sestrám přednáším o komplexní problematice ošetřování chronických ran a o problémech týkajících se edukace pacientů. V uplynulých letech jsem i publikovala několik článků s touto tematikou v odborných časopisech. Kromě toho se s kolegyněmi aktivně podílíme na přípravě a realizaci vzdělávacích programů pořádaných v rámci Aesculap Akademie, které probíhají v naší nemocnici. Vzdělávací programy zahrnují široké spektrum ošetřovatelské péče – péče o chronické rány, péče o pacienty se stomií, správné postupy pro zavádění a ošetřování periferních žilních kanyl…

12.4.2011 12:00:46

 

OTÁZKA: Samo povolání zdravotní sestry je náročné a odpovědnost za chod chirurgického oddělení je jistě ještě více vyčerpávající. Co vám pomáhá opět načerpat síly, jak relaxujete?

ODPOVĚĎ:

Mgr. Eva Brtníková

Mgr. Eva Brtníková

Musím říci, že mě moje práce baví. To mi určitě pomáhá zvládat pracovní zatížení a do určité míry i stresové situace, ke kterým ale nedochází často. Na oddělení máme velmi korektní vztahy. V soukromí pak načerpávám nové síly při práci na zahradě, i když musím přiznat, že její údržba mě začala bavit až v posledních letech. Od dětství ráda a hodně čtu, nejraději mám historické romány. Mými oblíbenými autory jsou například Robert Merle, Vlastimil Vondruška a Lion Feuchtwanger. Náladu mi vždy spraví knihy plné jemného humoru – „Kniha apokryfů“ od Karla Čapka, „Saturnin“ od Zdeňka Jirotky nebo Jerome Klapka Jerome a jeho „Tři muži ve člunu“. Zajímám se i o umění. Nedávno jsem proto s kamarádkou začala navštěvovat přednášky z dějin umění.

12.4.2011 12:00:46

 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?