Otevřený dopis členům lékárnické komory k finančním pobídkám za recept

3. 9. 2013 8:25
přidejte názor
Autor: Redakce
Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes se potvrdily informace, které jsme získali v závěru týdne, že síť lékáren Dr. Max zahajuje od 1. 9. novou marketingovou kampaň – „Oslavte s námi narozeniny a v ZÁŘÍ ušetřete 50,-Kč za Váš recept!“. Kampaň je založena na agresivní finanční pobídce a nikoliv např. na akcentaci poskytování kvalitní lékárenské péče.


Zářijová kampaň tak vyvolává dojem, že řetězci a jeho majiteli finanční skupině Penta jde v první řadě o zisk a plnění příslibů o zvyšování úrovně lékárenské péče v řetězci Dr. Max ve skutečnosti není prioritou. Kampaň bude mít významnou marketingovou podporu – televizní reklama, tištěná média, web. Bezesporu tak má potenciál zasáhnout skupinu pacientů, která se rozhoduje na základě heslovité televizní reklamy. A bezesporu bude také nákladná a tedy náročná na finanční zdroje řetězce. V této souvislosti doporučuji přečíst článek paní Lenky Petrášové z prosince 2012 zveřejněný na webu iDnes.cz.

Poskytování cenového zvýhodnění 50 Kč na jeden recept je vysoce ztrátové a dlouhodobě neudržitelné nejen pro malé provozovatele lékáren, ale i pro velké řetězce. Je možné, že právě bonusy výrobců za realizovanou generickou substituci řetězec využívá namísto reinvestice do zdravotní péče na vedení cenové války za účelem získání většího podílu na trhu na úkor ekonomicky slabších provozovatelů lékáren. Vzhledem k tomu, že lékárna nemůže přežít bez výdeje léčivých přípravků na recept, může masivní odliv pacientů znamenat likvidaci některých poskytovatelů, často poskytujících lékárenskou péči na méně lukrativních, o to však pro pacienty důležitějších, místech. Pokud řetězec plánuje, že se mu vyšší marketingové výdaje na vedení kampaně vrátí hlavně prostřednictvím provádění generické substituce dle interních pravidel, která zejména pokud je cílená a prvoplánová nemusí vždy sledovat jen zájem pacienta, tak takto realizovanou generickou substituci ČLnK zásadně odsuzuje.

Reklamní akce bude prezentována jako součást marketingové kampaně výrobců doplňků stravy, případně volně prodejných léčiv, což bude patrně dalším zdrojem jejího krytí.

Oprávněně se ptáte, zda ČLnK něco učiní. Vzhledem k čerstvosti „kauzy“ dovolte jen hesla:

- Sběr a následná mediální prezentace (ve spolupráci s lékaři) negativních zkušeností pacientů s generickou substitucí prováděnou některými provozovateli lékáren (viz článek výše). Takto realizovaná generická substituce poškozuje zájmy pacienta a nemá podporu ČLnK.

- ČLnK podporuje provozovatele lékáren, kteří přistoupí v zájmu záchrany existence vlastní dlouhá léta budované a provozované lékárny na dočasnou bonifikaci stejnou, jako nabízí výše uvedený řetězcový poskytovatel, i když ČLnK zastává názor, že nejvhodnější obrana je budování osobního vztahu s pacientem a kvalitní poskytování lékárenské péče na té nejvyšší odborné úrovni.

- Dle hesla „Nechci slevu zadarmo“ budeme sledovat, zda se nejedná o klamavou reklamu či zda nedochází k jiným praktikám proti zájmům pacientů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

k této zprávě by se asi hodil spíše patetický závěr, nicméně si dovolím vyjádřit přesvědčení, že existuje zbraň, kterou lze otupit primitivně formulované reklamní kampaně, které se snaží pacientovi vnutit představu, že tím jediným kritériem pro výběr lékárny je výše bonusu za přinesený recept. Tou zbraní je náš každodenní poctivý výkon lékárenské péče, od kvalitní dispenzační činnosti až po poradenství v samoléčení.

V Praze dne 1. 9. 2013

PharmDr. Lubomír Chudoba, prezident ČLnK

Mgr. Michal Hojný, zastupující viceprezident ČLnK

Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., tiskový mluvčí ČLnK

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?