Pacientský ombudsman: nestěžují si pro peníze

8. 9. 2009 8:13
přidejte názor
Autor: Redakce
Nechceme odškodnění, jen bychom si přáli, aby nikdo nemusel prožít to co my - tak vysvětlovali v uplynulých dvanácti měsících svou návštěvu u pacientského ombudsmana Vlastimila Balína nemocní nebo pozůstalí po zemřelých v nemocnicích na severu Čech. Bylo jich celkem třicet a plná šestina jejich příběhů skončila smrtí. Ostatní případy popisovaly podle Balína aroganci nebo neochotu zdravotnického personálu mluvit s nemocnými tak, aby jim porozuměli...


Šestina stížností na zdravotnictví v severních Čechách souvisí se smrtí chtěli převézt, nemocnice v Děčíně

„Těch třicet případů je jen špička ledovce. Celá řada lidí se do boje se zdravotníky nepustí,“ usoudil senátor.

Se smrtí blízkých se příbuzní odmítli smířit většinou proto, že jim připadala příliš náhlá, nepochopitelná nebo zbytečná. „Je hrozné vidět plakat dvoumetrového chlapa. Jeho manželka se zranila na lounském nádraží kvůli technické závadě vlakové soupravy, což uznaly i České dráhy. Zlomila si krček stehenní kosti. Operovali ji v lounské nemocnici, aniž zjistili, že má zlomené ještě tři krční obratle,“ uvedl Balín. Stav ženy nakonec ještě zkomplikovala nebezpečná stafylokoková infekce. „Nakonec zemřela. Domnívám se, že to byla naprosto zbytečná smrt. Manžel zesnulé podal i trestní oznámení,“ doplnil Balín. Podobně hodnotil případ muže, jehož plicní problémy označili děčínští lékaři za hysterii. „Muž se s vážným plicním onemocněním léčil v Praze před třemi lety. Příbuzní ho tam znovu to však odmítla s tím, že k tomu není důvod. Za několik dnů pacient zemřel,“ připomněl Balín.

Ani jednu z 30 stížností zatím nemohl odložit. „Výjimkou jsou případy, kdy se poškození spokojili s omluvným dopisem nemocnice. Ostatní jsou ve stadiu vyšetřování. Lékaři i nemocniční personál drží při sobě a případy se vlečou. Doporučuji poškozeným obrátit se i na ochránce lidských práv Otakara Motejla, jehož úřad má oporu v zákoně,“ dodal.

Přestože jeho úkolem je ochrana pacientů, někdy musí dát za pravdu i lékařům. Například nemocný z Ústí nad Labem si stěžoval, že ho špatně léčí. „Byl po operaci prostaty, ale nedodržoval pokyny lékařů. Svévolně si vyjmul zdravotnickou pomůcku a pak se divil,“ pokrčil rameny Balín. V Česku působí čtyři pacientští ombudsmani.

Šárka Tonarová, Právo

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?