Opoziční ČSSD bude žádat, aby se o letecké záchrance debatovalo na zasedání sněmovního zdravotnického výboru, sdělil ČTK jeho místopředseda Jaroslav Krákora. Výbor bude jednat ve středu odpoledne v Prostějově. Krákora podotkl, že obvinění z nehospodárného nakládání s veřejnými penězi míří do doby, kdy pravicová vláda zavedla pro úspory regulační poplatky ve zdravotnictví.
Cena za nečinnost
Štětina, jenž vedl v letech 1993 až 2002 územní středisko záchranářů v Hradci Králové, nechápe, proč byla část této služby svěřena dvěma soukromým firmám. Nejde podle něho jen o poslední smlouvu platnou od roku 2009 do konce roku 2016, ale i o smlouvy z let 1995 a 2003, doby exministrů zdravotnictví ODS Luďka Rubáše a ČSSD Marie Součkové.
„Systém je zrůdný v tom, že dvě soukromé firmy mají garantováno už jenom to, že vrtulník přistaví a když vrtulník nelétá, mají 137.000 korun za den,“ pokračoval Štětina.
Podle prezentace na jeho webu pro předminulý rok jde o částku za držení pohotovosti; letová hodina stála 20.400 korun. Letová hodina armádního vrtulníku přišla podle poslancova přepočtu asi na 50.000 korun a policie asi na 35.400 korun. Když se ale u soukromých firem zohlední také pohotovosti, hodina prý vychází na více než 135.000 korun.
Stát létá výrazně levněji
„Nejde o špatné trojčlenky nebo vymyšlená čísla,“ zdůraznil před novináři Štětina. Dokumenty prý získal legálně od ministerstva zdravotnictví, proto se rozhodl podat trestní oznámení.
Policie Julínka podezírá ze zneužívání pravomoci veřejného činitele a porušování povinnosti při správě cizího majetku. Škoda vzniklá státu údajně činí zhruba 792 milionů korun.
Poslanec VV a exministr vnitra Radek John upozornil na to, že policejní piloti musejí nalétat daný počet hodin; když nelétají jako záchranáři, musí létat jen tak. Škoda proto může být podle něho ještě vyšší.
Tendr za téměř tři miliardy korun na zajištění letecké záchranné služby vypsalo ministerstvo v první polovině roku 2008, tedy za Julínkova vedení. Zvítězily firmy Alfa Helicopter a DSA, jež se do tendru přihlásily společně. Podle policie by státní subjekty byly schopny poskytovat služby výrazně levněji. Vyčíslená škoda představuje rozdíl mezi náklady na provoz u státních subjektů a u privátních firem. DSA s tím ale nesouhlasí.