Poslanci podpořili regulaci reklamy na léky, má omezit korupci

26. 10. 2012 8:09
přidejte názor
Autor: Redakce
Zabránit korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem má vládní novela zákona o regulaci reklamy, kterou včera v úvodním kole podpořila Sněmovna. Předloha míří do zdravotnického výboru. Někteří poslanci už ohlásili, že se budou snažit o její změny.


Novela má přesněji a v některých ohledech i přísněji vymezit marketingové vztahy v oblasti reklamy mezi lékaři, lékárníky a farmaceutickými firmami. Sankce za porušení stanoví proti současnosti trojnásobné, až do výše 15 milionů korun.

Výtky k předloze zněly z vládního i opozičního tábora. Podle Marka Šnajdra (ODS) novela vychází vstříc mediální poptávce. Účinná by podle něho byla úprava, podle které by zdravotnická zařízení nepředepisovala konkrétní lék, ale účinnou látku.

Šnajdr se spolu Borisem Šťastným (ODS) pozastavil zejména nad ustanovením, podle kterého nebudou smět reprezentanti farmaceutických firem navštěvovat lékaře v ordinačních hodinách.

„Děláme z lékařů hlupáky a z lidí ovce,“ uvedl Šťastný. Zákaz podle Šnajdra nebude možné kontrolovat. Šťastný navíc soudí, že stát nemá právo zasahovat do regulace preparátů, které nejsou hrazené ze zdravotního pojištění.

Mnohé výtky Šťastného podpořil sociální demokrat Jan Koskuba. „Lékaři nejsou banda korupčníků, není to bílá mafie,“ uvedl. Komunista Jan Klán zase kritizoval pasáže, které podle něho omezí soutěž mezi lékárnami.

„Zdá se, že jsem píchnul do vosího hnízda,“ komentoval debatu ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09). Zákon má podle něho postihnout nepoctivé jednotlivce, kteří kazí pověst ostatních.

Předloha zahrnuje mezi reklamu na léky také průzkumy trhu, marketingové studie a poregistrační studie, které nebude možné nadále provádět za úplatu. Novela také zpřesňuje a výrazně omezuje sponzoring kongresové turistiky. Jasně stanoví, že lze lékaři hradit pouze zdůvodnitelné výdaje na dopravu, stravu, ubytování a registrační poplatek.

Pokud bude novela platit, budou zakázány soutěže, loterie a hry, kterými chtějí firmy ovlivňovat předepisování léků. Novela uloží firmám, aby ve svém účetnictví dokládaly příjmy a výdaje související s reklamou na konkrétní lék. Státní ústav pro kontrolu léčiv má pak nově dohlížet také na reklamu na potravinové doplňky a reguloval ji, aby doplňky nebyly nadále uváděny jako léčiva.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?