Poslanec KSČM: Ministerstvo odmítá platit část letů letecké záchranky

15. 3. 2017 8:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Ministerstvo zdravotnictví odmítlo v minulých měsících uhradit provozovatelům letecké záchranné služby náklady spojené s lety k akutním případům, pokud byly lety zahájeny před začátkem nebo po skončení oficiální provozní doby. Tvrdí to poslanec a bývalý ředitel liberecké krajské záchranné služby Stanislav Mackovík (KSČM).


Ministerstvo zdravotnictví odmítlo v minulých měsících uhradit provozovatelům letecké záchranné služby náklady spojené s lety k akutním případům, pokud byly lety zahájeny před začátkem nebo po skončení oficiální provozní doby. Tvrdí to poslanec a bývalý ředitel liberecké krajské záchranné služby Stanislav Mackovík (KSČM). Podle poslance se přitom jednalo o lety, kdy byl ohrožen život pacienta.

Mackovík dnes ve Sněmovně přístup ministerstva kritizoval. „Ministerstvo zdravotnictví si stanovilo provozní dobu letecké záchranné služby a odmítá hradit lety na záchranu života, které probíhají jednu minutu před stanovenou provozní dobou, nebo jsou započaty minutu po skončení provozní doby,“ řekl Mackovík. Upozornil rovněž na dopis podepsaný náměstkem ministra pro zdravotní péči Romanem Prymulou. Ten uvádí, že podle právního názoru ministerstva zdravotnictví není možné lety mimo dobu pohotovosti uhradit. „Smlouva (s provozovateli) neobsahuje žádná ustanovení upravující možnost a podmínky provedení letů mimo rámce uvedené v příslušných smlouvách,“ píše se v dopise.

Doba, po kterou letečtí záchranáři drží na stanovišti pohotovost, začíná vždy v 07:00 a končí mezi 16:00. a 21:00 v závislosti na ročním období. Týká se to základen v Liberci, Hradci Králové, Olomouci, Jihlavě a Ústí nad Labem. V Praze, Brně, Plzni a Ostravě platí nepřetržitý provoz. Z Bechyně se v současnosti létá v denním režimu, od 1. července by měl být provoz rovněž nepřetržitý.

Stanovená doba pohotovosti podle Mackovíka nereaguje dobře na roční období, například v době jarní změny času podle něj ubírá až dvě hodiny za denního světla, kdy by mohly vrtulníky létat. „Takovýto přístup se mi nelíbí. Žádná legislativa neurčuje, od kolika do kolika má vrtulník létat. Prostě pacient se stal rukojmím. Navíc letů, kdy vrtulník letí před zahájením provozní doby, nebo po jejím skončení, zas není tolik,“ konstatoval poslanec. Podle něj se v uplynulých čtyřech měsících jednalo o šest případů. Mackovík proto žádá ministerstvo, aby provozní dobu letecké záchranné služby přehodnotilo.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?