Také respirační roušky podle informací lékáren z pultů postupně vymizely. Epidemiologové však upozorňují, abychom zbytečně nepodléhali panice. Ale ani všem reklamním tahákům.
„Kupuji si přípravek na prasečí chřipku. Píší, že je to klinicky testováno. I kdyby až tak účinný nebyl, hygieně v domácnosti poslouží přinejmenším stejně dobře jako ten, který stojí vedle něj a označení s účinností na A/H1N1 nemá,“ řekla Jana Komárková, která včera nakupovala čisticí prostředky v jednom z prostějovských supermarketů.
Jak bylo z poloprázdného místa v regálu znát, přinejmenším reklamní kampaň výrobce zaúčinkovala velmi dobře. Stejně tak obava z pandemie prasečí chřipky například lékárníkům vyprázdnila šteláře s respiračními rouškami.
„Nemáme ani jednu a dodavatel hlásil, že má vyprodáno. Lidé se zřejmě nechávají strhnout situací na Ukrajině a panikaří. Chtělo by to zachovat zdravý rozum a v případě prvních příznaků onemocnění zalehnout a vyléčit je,“ komentovala koncem minulého týdne magistra jedné z lékáren v centru.
Podle vedoucí protiepidemiologického odboru krajské hygienické stanice Růženy Haliřové by lidé měli k reklamě přistupovat střízlivě a nepodléhat panice.
„Vždy by se mělo zvážit, k jakému účelu bude dezinfekční přípravek použitý - zda na povrchy nebo na ruce, zda do zdravotnictví, kde jsou zvýšené nároky na hygienický režim, nebo do domácnosti, kde je třeba v současnosti spíš důslednosti při používání mýdla a vody na ruce. Pokud je dezinfekce účinná na viry, mělo by být na obalu přípravku označení virucidní, případně uvedeno písmeno B, což je zkratka pro totéž,“ upozornila.
„Nějaké obecné údaje typu klinicky testováno jsou bez bližší specifikace příliš obecné a opravdu budí dojem spíše marketingového tahu,“ poznamenala Haliřová s tím, že u dezinfekčních a čisticích přípravků typu aerosol je navíc při nadměrném nebo nesprávném použití vždy riziko inhalace - možného vdechnutí a člověk si tím nakonec může spíše ještě uškodit.