Práva pacientů? Málo je využíváme

10. 6. 2010 8:45
přidejte názor
Autor: Redakce
Odcházející ministryně zdravotnictví Dana Jurásková vydala sto tisíc publikací k lepší orientaci pacienta.


Znáte svá práva, která máte při léčení ať už u praktického lékaře, nebo v nemocnici? Víte, na co máte nárok? Užíváte léky správně?

Jsou to otázky, které si klade každý pacient. A jak na ně odpoví, záleží jen na něm. Budou se určitě lišit odpovědi na otázku, jak pacient zná svá práva. Všeobecně ale lékaři tvrdí, že pacienti je vesměs znají velmi povrchně, a tak jich nevyužívají. Přitom jsou velmi široká.

Ministryně zdravotnictví Dana Jurásková, která zanedlouho ve funkci skončí, vydala před několika týdny sto tisíc publikací nazvaných Rádce pacienta. Stály čtyři a půl miliónu korun a peníze šly z prostředků ministerstva zdravotnictví.

„Slibujeme si od toho, že pacient bude mít ucelené informace o tom, jak se chovat při čerpání zdravotní péče,“ řekla Právu ministryně zdravotnictví Dana Jurásková. „Bude vědět, jaká má práva, a předpokládáme, že bude i akceptovat doporučení lékařů.“

Publikace je zdarma

Pacienti publikaci dostanou zdarma u praktických lékařů a v nemocnicích na ambulancích i od zdravotních sester a také od pacientských organizací, které na obsahu úzce spolupracovaly.

„Informovaný pacient lépe dodržuje léčbu a ví, co a proč dělá,“ soudí výkonná ředitelka Koalice pro zdraví Jana Petrenko, která se na tvorbě publikace podílela.

Publikace krok za krokem provází pacienta zdravotnictvím od praktického lékaře až po hospitalizaci. Pacient se dozví, na co má upozorňovat, čeho si všímat, že není otravné se ptát lékaře, pokud mu při léčbě není něco jasné.

„Je to zdraví pacientů, jen jejich zdraví, a proto se musí ptát a neostýchat se. Lékař by měl být partnerem pacienta, a ne ho brát jako někoho, komu stačí jen pár rad,“ soudí Jurásková.

Komunikace mezi pacientem a lékařem je hlavní. „Bez ní se neobejdeme a mnoho lékařů v ní má velké rezervy, neumí pacienta informovat srozumitelně. Právě kvůli komunikaci mezi lékařem a pacientem často vznikají zbytečná nedorozumění a problémy,“ tvrdí prezident České lékařské komory Milan Kubek, který je sám interním specialistou.

Podle něj to dokazují i stížnosti, které na lékaře chodí. Většinou se týkají právě zmíněné komunikace. Mnoho lékařů by si také mělo zvyknout, že pacienti díky internetu jsou více informovaní, a i když svá práva přímo neuplatňují v ordinaci, domáhají se jich zpětně například soudní cestou. A soudní spory mohou být stále častější.

Nutná telefonní čísla

Součástí publikace, kterou ministerstvo zdravotnictví vydalo, jsou i důležité kontakty. Obsahují nejen adresy a telefonní čísla ministerstva, krajských úřadů, profesních komor, zdravotních pojišťoven, ale i pacientských organizací a sdružení.

Ministerstvo věří, že peníze za Rádce pacienta nebyly vyhozené oknem, ale publikace lidem pomohou při orientaci ve zdravotnictví.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?