Práva pacientů na Slovensku

11. 4. 2007 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Problematika práv pacientů začala být pro Slovensko aktuální po listopadových změnách v roce 1989, kdy začaly být uplatňovány demokratické principy v celé společnosti.


To se projevilo již v Ústavě Slovenské republiky z 1. září 1992, ve které je zakotvena také Listina základních lidských práv a svobod. Ústava zaručuje, že každý má právo na ochranu zdraví na základě zdravotního pojištění (čl. 40) a právo na informace (čl. 26, odst. 1). V roce 1992 se Asociace nemocnic Slovenska (ANS) připojila k iniciativě Slovenské unie pro mír a lidská práva a ke skupině pro práva pacientů. ANS vytvořila pro možnost získání grantu, který vypsalo Velvyslanectví Holandského království v SR, pracovní skupinu pro práva pacientů a vypracovala další projekt, ve kterém se zaměřila na monitoring rozsahu informovanosti a údajů o dodržování některých práv pacientů ve zdravotnických zařízeních, jenž proběhl září až listopadu roku 1997. Výsledkem monitoringu bylo zjištění, že povědomí o právech není bohužel dostatečné, což se odráží také v nízké náročnosti na zdravotnický personál při jejich dodržování. Bylo potřebné zlepšitpředevším zmiňovanou nedostatečnou informovanost pacientů.

Patients rights in slovakia

Další snahy Slovenska zabývat se otázkou práv pacientů vyústily v zájem o zapojení se do projektu Patients Rights in Slovakia (projekt MATRA - MAT01/SK/9/3), který byl realizován v lednu 2002 až červnu 2003. Tento projekt je součástí bilaterální spolupráce mezi Holandskou a Slovenskou republikou v rámci Evropské unie, financované Holandským ministerstvem zahraničních věcí. Očekávanými výsledky tohoto projektu bylo:

1. Vytvořit dlouhodobý národní strategický plán na ochranu a propagaci práv pacientů. 2. Vytvořit komunikační plány pro zaměstnance ve zdravotnictví, pacienty a jiné relevantní strany - profesní organizace, pacientské organizace, zdravotní pojišťovny - obsahující cíle, kritéria a úkoly pro zúčastěné strany. 3. Vytvořit institucionální strukturu - státní zdravotnická a prevenční centra.

MZ SR zřídilo oficiální jednotku - Jednotku ochrany práv pacientů (JOPP).

Charta práv pacienta

Kromě základního právního dokumentu Ústavy Slovenské republiky se právy pacientů zabývá také Charta práv pacienta v SR, kterou vláda Slovenské republiky přijala usnesením č. 326 v dubnu 2001.

Slovensko má více zákonů, kde jsou práva pacientů zakotvena, a proto vznikla vládní iniciativa, aby byl vypracován jeden závazný dokument. Charta je natolik silná a společensky akceptovaná, že je vnímána v podstatě jako zákon. Obsahuje preambuli a jedenáct článků o právech pacientů. Byla vypracována v rámci projektu Mninisterstva zdravotnictví SR a financovaná je z prostředků PHARE.

Na projektu pracovala skupina zahraničních a slovenských expertů. Na Slovensku probíhá neustále reformní proces, který se do značné míry dotýká také slovenského zdravotnictví. V říjnu 2004 byly NR SR schváleny nové reformní zákony, které zásadním způsobem změnily dosavadní charakter postavení a poskytování zdravotní péče, a které se ve větší míře orientují také na právní stránku poskytování zdravotní péče. V rámci reformních zákonů jsou výrazně posilněna práva pacientů -Evropská charta práv je zakomponovaná do paragrafového legislativního znění reformních zákonů.

Zákony z r. 2004

* Zákon č. 576/2004 Z. z., o zdravotní péči, službách souvisejících s poskytováním zdravotní péče a změně a doplnění některých zákonů. * Zákon č. 577/2004 Sb. Z. z., o rozsahu zdravotní péče hrazené na základě veřejného zdravotního pojištění a o úhradách za služby související s poskytováním zdravotní péče. * Zákon č. 578/2004 Z. z., o poskytovatelích zdravotní péče, zdravotnických pracovnících, stavovských organizacích ve zdravotnictví a o změně a doplnění některých zákonů (novelizace č. 639/2004). * Zákon č. 579/2004 Z. z., o záchranné službě a o změně a doplnění některých zákonů. * Zákon č. 580/2004 Z. z., o zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých zákonů. * Zákon č. 581/2004 Z. z., o zdravotních pojišťovnách, dohledu nad zdravotní péčí, o změně a doplnění některých zákonů, novelizace č. 651/2004.

Ve vztahu k problematice informovanosti pacienta byl obzvlášť důležitý zákon 576/2004 Z. z. 21. října, o zdravotní péči, službách souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně a doplnění některých zákonů, který se v § 6 věnuje poučením a informovanému souhlasu pacienta. Jedním z práv pacienta je dostat od zdravotnického pracovníka srozumitelnou informaci o síti poskytovaných služeb, o zdravotním stavu, o možnostech diagnostiky, způsobech léčby a ošetřování, včetně jejich rizik, stejně tak o důsledcích, pokud se léčba neuskuteční. V současnosti jsou tyto zákony novelizovány.

Srozumitelná informovanost

Podle výzkumu Greškové a Žiakové (2001) pacienti celé řadě odborných termínů nerozumějí, ale pouze někteří se dotazují zdravotnického personálu, pokud jim něco není jasné.

Znalosti odborné terminologie souvisejí také s věkem, pohlavím, dosaženým vzděláním pacientů i typem zdravotnického zařízení, ve kterém byli jako pacienti hospitalizováni.

Z toho důvodu by se při rozhovoru s pacientem měli zdravotníci vyjadřovat srozumitelně, přiměřeně jeho znalostem a neměli by zapomínat ani na zpětnou vazbu a ověřovat si, zda pacient skutečně podané informaci rozumí. V roce 1992 byla publikována komparativní studie o právech pacientů v Evropě, kterou vydal Regionální úřad Mezinárodní zdravotnické organizace (WHO) pro Evropu. V této studii jsou charakterizované podmínky v Polsku, Maďarsku, v dnes již bývalé Československé Socialistické Federativní Republice, Bulharsku a Rumunsku. Nejproblematičtější a centrální otázkou se dle výsledků studie ukazovala právě informovanost pacienta.

Z bývalých komunistických států pouze v Maďarsku přikazovaly platné normy zabezpečit plnou informovanost pacienta. Informovanost pacientů, korektní a taktní přístup zdravotníků k pacientům jsou zcela nevyhnutelné a v současné době patří k požadovanému standardu.

LITERATURA
Mištuna, D. a kol.: Monitoring dodržiavania práv pacientov v našich nemocniciach. Moderný medicínsky mamažment. 1998, roč. 5, č. 1, s. 11-23. Hegyi, L. a kol.: Práva pacientov v Slovenskej republike. 1. vydání. Bratislava, MZ SR 2000, s. 5-7. 47 s. Tóth, K., Križanová, D.: Súčasná situácia v právach pacientov v SR. Humanita plus 2000, roč. 9, č. 6, s. 3. Hulková, V.: Poznať platné právne predpisy. Sestra 2005, roč. 4, č. 1, s. 49. Grešková, J., Žiaková, K.: Rozumejú hospitalizovaní pacienti odbornej terminológii? Moderný medicínsky manažment 2001, roč. 8, č. 1, s. 19-24. Nemčeková, M., Žiaková, K.: Práva pacientov v postkomunistických krajinách. Moderný nedicínsky manažment 1998, roč. 5, č. 1, s. 4-6. Nemčeková, M. a kol.: Práva pacientov. Filozofická reflexia a zdravotnícka prax. 1.vydání. Bratislava, Iris 2000, s. 62.

O autorovi: PhDr. Tatiana Kosťová, MPH, NsP A. Leňa, Humenné, Slovenská republika (kostova@centrum.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?