Pražští záchranáři v současné době nemají vlastní budovu a sídlí v pronajaté. Nová centrála, ve které bude i sídlo letecké záchranné služby, bude stát na křižovatce ulic Povltavská a Vodácká v těsném sousedství s vyústěním tunelu Blanka.
Záchranáři se tak budou moci rychle dostávat na vnitřní městský okruh.
„Abychom vytvořili podmínky pro zachování a další zlepšování vysoké úrovně pražské záchranky, museli jsme vyřešit otázku její nové provozní budovy. Ta poskytne nejen nezbytné technické prostory, ale i odpovídající zázemí pro zdravotnické záchranáře,“ uvedl první náměstek primátora Rudolf Blažek, do jehož kompetence bezpečnost v metropoli spadá.
S místem je spokojena i samotné vedení pražské záchranné služby.
„Lokalita nám vyhovuje, je nám vlastně jedno, kde ta budova bude stát. Jde nám o to, aby nestála v obydlené zóně, abychom nikoho nerušili, abychom byli na nějaké hlavní komunikaci, na nájezdu, abychom měli dobré spojení a abychom byli někde, kam se zaměstnanci dostanou jednoduše do práce, ideální je metro. Což lokalita v Troji splňuje,“ uvedl již dříve pro Zdraví.Euro.cz ředitel Zdravotnické záchranné služby Zdeněk Schwarz.
Areál s heliportem
Podle plánů se má začít stavět na konci letošního října, kolaudace je předběžně naplánována na 30. srpna 2013. Součástí komplexu bude dispečink s 25 stanovišti operátorů, garáže, autoservis nebo místo pro speciální kamion Golem.
Řidiči sanitek si budou moci umýt vůz v automatické myčce. V horních patrech objektu bude také školicí středisko, zázemí pro personál nebo archiv. Počítá se i s nárůstem práce záchranářů, v budově proto zůstanou rezervy pro budoucnost.
Na střeše nového sídla případně na pozemcích u budovy by měl vzniknout heliport, na který se přestěhuje letecká záchranná služba. Ta dosud sídlí na letišti v Ruzyni ve starých objektech, jejich stav označuje za havarijní.
„Podmínky pro zaměstnance včetně možností pro odpočinek a sportovní vyžití se rapidně zlepší. Dalším velkým plusem chystaného projektu je plánovaná plocha pro přistávání vrtulníku, kterou jsme dosud neměli takto při ruce. Umožní nám to rychlejší odvoz letecky přepravených zraněných do pražských nemocnic,“ vysvětloval dále Schwarz.
Dojezdové časy kolem 8 minut
Pražská záchranná služba byla založena v roce 1857. V současné době zaměstnává téměř 350 zdravotníků, kteří mohou při pomoci Pražanům využívat 54 sanitek, 14 menších vozů, takzvanou XXL sanitku pro pacienty s nadváhou nebo kamion Golem určený pro hromadná neštěstí.
Zdravotnické operační středisko přijme ročně kolem 310 tisíc tísňových volání. O výborné úrovni pražské záchranky svědčí například její dojezdové časy kolem 7 - 8 minut, patřící k nejlepším v Evropě. Vyhláška přitom stanovuje limit 15 minut.