Tento týden má zastupitelstvo Pardubického kraje na svém zasedání rozhodovat o převodu pěti nemocnic na akciové společnosti.
Proces změny právní formy z příspěvkové organizace kraje na akciovou společnost bych označil spíše za „módní“ záležitost než za koncepční.
Některé kraje se k tomuto kroku odhodlaly již v minulých letech, Pardubický kraj po určité době přešlapování a váhání, jak dál naložit se zdravotnictvím, přikročil k těmto změnám nyní.
Hlavním impulsem dle důvodové zprávy má být snaha napomoci řešení špatné hospodářské situace nemocnic s rostoucím zadlužením.
Co se však změní ve financování poskytované péče po změně právní formy kromě znepřehlednění hospodaření a pravděpodobného snížení platů zaměstnanců?
Nadále bude péče poskytována na základě smluv uzavřených s pojišťovnami o poskytování a úhradě zdravotní péče v rámci veřejného zdravotního pojištění.
Ředitelé nemocnic si stěžují na to, že srovnatelné výkony jejich zařízení jsou ohodnoceny méně než v jiných částech republiky.
To však vyplývá z již uzavřených smluv mezi zdravotnickým zařízením a pojišťovnou. Nelze tedy předpokládat nějaké zásadní zlepšení situace až do doby, kdy budou buď uzavřeny smlouvy nové, nebo změněny ty stávající.
Vznik akciových společností tuto záležitost nijak neovlivní. Potřebná jednání musejí proběhnout mezi zdravotnickým zařízením a pojišťovnou za asistence kraje.
Myslím proto, že musíme číst trochu mezi řádky, co změna právní formy z příspěvkových organizací na akciové společnosti bude znamenat do budoucna.
Nyní opravdu není možné hovořit o privatizaci, protože samotný vznik akciových společností, ve kterých je kraj jediným společníkem (vlastníkem), privatizací v pravém slova smyslu není. Můžeme jej však považovat za předstupeň možné privatizace.
Radko Martínek, poslanec za ČSSD zvolený na Pardubicku, stínový ministr pro místní rozvoj
Právo