Případ záměny miminek byla tvrdá a náročná zkušenost

4. 2. 2008 8:52
přidejte názor
Autor: Redakce
O třebíčské nemocnici se toho v poslední době mnoho řeklo a napsalo. Proslula především záměnou děvčátek Verunky a Nikolky. Nedávno vyplulo na povrch úmrtí novorozence na následky nebezpečné bakteriální infekce. O minulosti i budoucnosti nemocnice si Deník povídal s jejím ředitelem Petrem Mayerem...


Rozhovor s ředitelem třebíčské nemocnice Petrem Mayerem

Vraťme se nejdříve k výměně miminek. Rodiče nebyli spokojeni se stotisícovým odškodným. Jaká je situace teď?

V současné době stále probíhá jednání našeho právního zástupce s právním zástupcem obou rodin. Nemocnice od právníka rodin zatím nedostala žádný konkrétní požadavek na částku oficiální formou a nestalo se tak ani prostřednictvím našeho advokáta, který také požadoval kopie znaleckých posudků z oboru psychologie a psychiatrie, na základě kterých rodiny požaduj í odškodné. Ani tyto posudky nám dodnes právní zástupce rodin nedodal.

Co si vy o jejich požadavku myslíte?

Výše odškodného a průběh jednání o něm nebude nemocnice do uzavření celé záležitosti komentovat. Pověřili jsme jednáním našeho právníka a je tedy na něm, aby jednání vedl. Nebudeme do nich zatím nijak vstupovat. Nemocnice hospodaří s veřejnými prostředky, a tak se musíme jako její vedení také chovat a postupovat.

Odvolal jste primáře dětského oddělení Kozáka Kdo nastoupil na jeho místo?

Na základě výběrového řízeníbyla jako primářka dětského oddělení vybrána Dr. Alena Holubová. Jde o zkušenou lékařku z nemocnice.

Petice lékařů a veřejnosti vás tedy nepřesvědčila…

Jako manažer j sem musel postupovat tak, jak jsem postupoval a ani dnes bych své rozhodnutí neměnil. Po důkladném prošetření celého politováníhodného případu záměny jsme potrestali ty pracovníky, kteří nesli za selhání přímou odpovědnost a nebo odpovědnost vedoucího oddělení.

Ani na chvíli jste tehdy neuvažoval, že sám odejdete?

Celý případ byl velmi náročná a tvrdá zkušenost pro spolupracovníky z vedení nemocnice a zdravotníky dětského oddělení. Zajímavé byly postoje zainteresovaných lidí. To byl možná ten důvod, proč j sem neutekl od započatého díla.

Přesto všechno jste získali třetí místo v oblíbenosti nemocnic na Vysočině. Bylo to pro vás překvapení?

Bylo to pro nás překvapení, ale velmi příjemné. Současně to byl i důkaz toho, že naši pacienti vnímají dlouhodobou koncepční práci na zlepšování péče v naší nemocnici a všechny kroky, které jsme udělali pro zvýšení kvality péče o pacienty. Selhání jednotlivců by nemělo zastínit snahu celku, tedy všech zaměstnanců nemocnice, kteří pracuj í poctivě a obětavě.

Po skandálu s miminky jste zavedli jistá opatření. Zdají se vám dostatečná?

Veškerá opatření, která jsme zavedli v souvislosti se záměnou novorozenců ,jsme konzultovali i s odborníky a myslím, že se ukazují jako správná. Samozřejmě vždy je zde riziko lidského faktoru. O tom, že se neustále snažíme zkvalitňovat postupy v nemocnici, svědčí také certifikace podle norem ISO, kterou jsme úspěšně dokončili a také probíhající přípravy na akreditace nemocnice.

A co se naopak v loňském roce povedlo?

Na to není jednoduché odpovědět. Udělalo se toho hodně a řada věcí se opravdu podařila. Určitě to je rekonstrukce nevyužité budovy na centrální laboratoř a již zmíněné získání certifikátu. Přibylo parkoviště pro pacienty a zaměstnance. Dále je toho hodně, co není běžně vidět. Obměna zdravotnické techniky, výpočetní techniky a tak dále.

Měsíc fungují regulační poplatky. Jaké jsou první zkušenosti?

Zatím jsme nezaznamenali větší problémy s výběrem regulačních poplatků. Díky ukázněnému přístupu pacientů a zdravotnického personálu se daří výběr poplatků zvládat bez větších komplikací.

Už někdo odmítl zaplatit?

Setkali jsme se s několika případy, kdy lidé neměli na zaplacení. V takových případech dostávají naši pacienti fakturu, na je jíž úhradu mají podle zákona osm dnů.

Nemocnice je ztrátová. Pomohou poplatky zvýšit rozpočet?

Nemocnice hospodařila v loňském roce se ztrátou zhruba 30 milionů korun, ale je třeba zdůraznit, že za seboumáme jednu z největších investic - opravu pavilonu centrální laboratoře včetně nákupu moderního vybavení v hodnotě více než 70 milionů. Pokud bychom tuto investici neudělali, bylo by hospodaření nemocnice zcela jiné. Poplatky určitě pomohou, ale problém financování nevyřeší.

Někteří pacienti si stěžují na stravu. Zlepší se teď, když za ni platí?

Poplatky, které vybereme a budou tak součástí rozpočtu nemocnice, budou určené na zvýšení kvality poskytované péče našim pacientům. Nepůjdou tedy pouze do stravy. To rozhodně ne.

Co čeká nemocnici v budoucnu?

Tradičně se budeme muset vypořádat s novou legislativou. V současné době je to výběr regulačních poplatků. Obecně lze říci, že letošní rok bude rokem úspor. I tak samozřejmě počítáme s obnovou zdravotnických přístrojů, např. dialyzační monitory, vybavení pro operační sály, lůžka pro intenzivní péči. Nakoupíme též nové matrace, zástěny na pokoje pacientů pro zvýšení soukromí a dokončíme orientační systém v areálu nemocnice. V současné době dokončujeme projektovou dokumentaci pro výstavbu „pavilonu pro matku a dítě“. Se zahájením stavby počítáme v roce 2009.

V nemocnici má prý dojít k úsporám. Už víte k jakým?

Podoba krajského zdravotního plánu není zatím konečná a schválená. Proto je předčasné mluvit o opatřeních, které bude nemocnice přijímat. Samozřejmě máme několik variant,jak po schválení zdravotního plánu budeme postupovat. Hodně napoví vyjednávání při uzavírání nových smluv se zdravotními pojišťovnami.

Petr Mayer

* 8. prosince 1960

- vystudoval České vysoké učení technické v Praze

- třebíčskou nemocnici vede od 1. října 2003

- předtím působil jako ekonomický náměstek Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem

Marcela Nováčková

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?