O vznik první ošetřovatelské školy v Dánsku se zasloužila královna Louisa. Královna roku 1863, hned v prvním roce své vlády, založila první ošetřovatelskou školu. Ta ovšem na rozdíl od ošetřovatelských škol, které v té době vznikaly v ostatních zemích, nebyla laická, ale provozovaly ji diakonky.
Královna Louisa se v Dánsku stala patronkou tohoto protestantského charitativního řádu, který se uplatňoval ve službě potřebným, a zasloužila se o jeho rozšíření v zemi. V ošetřovatelství byly diakonky zaměřeny zejména na službu v rodinách, ale i v nemocnicích, ústavech, sirotčincích. Škola byla nejprve umístěna v malé budově ve Smallegade a v roce 1876 se přestěhovala do nově postaveného komplexu budov ve Frederiksbergu (v Kodani). První dánskou sestrou diakonkou a představenou školy se stala Louise Conring, která vystudovala v roce 1861 na ošetřovatelské škole diakonek ve Stockholmu a navštívila také centrum diakonek v Kaiserswerthu, aby se seznámila s prací a organizací tohoto institutu.
Ženy, které se chtěly věnovat ošetřovatelství, ale nechtěly vstoupit do řádu, musely studovat mimo Dánsko. Jako první dánská laická ošetřovatelka je uváděna Sophie Zahrtmann, která vystudovala v roce 1879 na ošetřovatelské škole ve Štrasburgu.
Další významnou postavou dánského ošetřovatelství byla sestra Henrietta „Henny“ Tscherning (1853-1932). Přes odpor rodiny absolvovala výcvik pro ošetřovatelky a v roce 1878 získala kvalifikaci. Pět let nato byla v Londýně ve škole Florence Nightingalové a po návratu domů byla velkým přínosem pro rozvoj vzdělávání ošetřovatelek. Založila také Dánskou sesterskou asociaci - Danish Nursing Association -, která existuje dodnes. Asociace sdružuje dánské sestry a usiluje o další rozvoj ošetřovatelství.
Vzdělávání sester v současnosti
Vzdělávání ošetřovatelek v Dánsku probíhá formou neuniverzitního vyššího vzdělávání středně dlouhého typu (medium-cykle), úrovní odpovídá univerzitnímu bakalářskému stupni a je zajišťováno na Sygeplejeskolen -ošetřovatelské škole. Náplň a organizaci vzdělávání určuje Order of the Education of Nurses, který je v platnosti od roku 2001.
Absolventi získávají diplom všeobecné sestry a oborové specializace získávají až následně v rámci specializačního studia, které absolvují po nástupu do praxe. Délka trvání studia je tři a půl roku. Studium je rozděleno do tří cyklů, každý je ukončen externí zkouškou (tj. před komisí zkoušejících, kteří jsou určeni ministerstvem pro vzdělávání). Zkouška je písemná, ve druhém a třetím cyklu doplněná i zkouškou ústní. Na závěr každého cyklu probíhá také závěrečná praktická zkouška - Assesment of Proficiency.
Podmínkou pro přijetí ke studiu je ukončených 12 let školní docházky a pokud jde o dosažené vzdělání, je požadováno uvedené vzdělání uzavřené příslušným typem zkoušky: a) všeobecné vzdělání na škole gymnaziálního typu, ukončené závěrečnou zkouškou Studentereksamen (Upper Secondary School Leaving Examination) nebo srovnatelné vzdělání v zahraničí a složení státní zkoušky (State controlled test No. 2), b) přípravný stupeň vyšší školy pro sociální péči (Entrance grade to the higher social and care studies), ukončený zkouškou Hojere Forberedelseksamen (Higher Preparatory Examination), c) případně alespoň 9 měsíců v zaměstnání a zkoušky ze 4 předmětů přípravy pro vyšší vzdělávání (Higher Preparatory Examinations) s výsledky: A-level v dánštině, B-level v angličtině, B-level v matematice nebo fyzice, chemii či biologii, C-level v občanských vědách (civics) nebo psychologii.
Každá škola si vybírá zájemce o studium na základě závěrečných zkoušek. Přihlíží se také k motivaci ke studiu, k praxi v zařízení zdravotní péče či podobných zařízeních, pobytu v zahraničí apod., které uchazeč uvede v přihlášce.
Studijní plán programu diplomovaná všeobecná sestra
Poměr teorie a klinické praxe je 5 : 4.
Teoretický blok
a) ošetřovatelství a zdravotní vědy - teorie a metodologie ošetřovatelství, epidemiologie, patologie, výživa, farmakologie, pracovní, sociální a environmentální medicína (60 procent náplně teoretického bloku), b) přírodní vědy - zahrnují předměty anatomie, fyziologie, fyzika, chemie, biochemie, mikrobiologie, klinická chemie, genetika (celkem 20 % náplně teoretického bloku), c) humanitní a společenské vědy - psychologie, pedagogika, sociologie, komunikace, organizace a činnost zdravotních a sociálních služeb včetně práva, administrativa, filozofie, etika (20 procent náplně teoretického bloku).
Ústředními předměty teoretického bloku, na které je kladen zvláštní důraz, jsou anatomie a fyziologie, biochemie, patologie, patofyziologie, farmakologie, ošetřovatelství. Ze společenských věd pedagogika, psychologie a filozofie.
Klinický blok Ošetřovatelská cvičení a praxe jsou zaměřeny na následující oblasti: interní onemocnění a jejich ošetřování, chirurgická onemocnění a jejich ošetřování, psychiatrická onemocnění a jejich ošetřování, geriatrická onemocnění a jejich ošetřování, porodnictví a ošetřovatelství v porodnictví, pediatrie a ošetřovatelství v pediatrii. Kromě péče o jednotlivé specifické skupiny nemocných zahrnuje klinický blok oblast komunitní péče a zdravotní péče.
Praxi studentky absolvují na příslušném oddělení pod dohledem sestry mentorky a edukační sestry oddělení, která také na závěr praxe vypracuje hodnocení studentky. Za výhodné lze považovat blokové uspořádání výuky, kdy po odpřednášení teorie každého oboru a ošetřovatelských cvičeních následuje praxe v daném typu zdravotnického zařízení nebo na příslušném oddělení.
Uplatnění absolventek
Absolvent/ka je registrován/a (získává autorizaci) jako všeobecná sestra. Absolventi mohou buď pokračovat ve studiu a získat vyšší akademické hodnosti, nebo nastoupit do praxe. Po nástupu do praxe mohou získat specifickou odbornou kvalifikaci v rámci specializačního studia. Další vzdělávání sester je v Dánsku také velmi dobře organizováno. Každé větší oddělení nebo skupina menších má vyčleněnu edukační sestru. Ta má na starosti jednak výběr vhodné sestry mentorky a organizaci zaškolení nově nastoupivších sester, dále organizaci dalšího vzdělávání pro zdravotnický personál oddělení. Zajišťuje také odborný dohled a zaškolení sester mentorek a hodnocení studentek, které na oddělení praktikují. Dánské sestry a jejich odborná příprava jsou obecně hodnoceny jako velmi kvalitní, což platí o sestrách v celé Skandinávii. Při pohledu na studijní plány je také ve srovnání například s Anglií zřetelný příklon k tradičnímu uspořádání vyučovacích předmětů podle jednotlivých vědních oborů a specializací.
Zřejmý je také důraz na tradiční základní medicínské předměty, jako je anatomie a fyziologie, biochemie, patologie, patofyziologie, farmakologie. Vedle toho patří k ústředním předmětům i ošetřovatelství a společenské vědy jako pedagogika, filozofie, psychologie. Obsahovým zaměřením je tedy bližší našemu pojetí vzdělávání ošetřovatelek. Na rozdíl od nás a například od Anglie tu však nejsou různé programy předregistračního vzdělávání, na jejichž konci by byly sestry sice s různými tituly, ale se stejnou pracovní náplní.
Zdroj:
Nursing Education in Denmark, http://www. sygeplejerskeuddannelsen.dk/sw288.asp Nursing - Centre for Higher Health Educations - Funen, Denmark, http://www.cvsu.dk H:S Sygeplejerskeuddannelsen : The nurse education -Curriculum, http://www.sygpludd.cvuoeresund.dk.html//
—-
O autorovi: Mgr. Alexandra Kramářová VOŠZ a SŠZ Ústí nad Labem (kramar.alex@seznam.cz)