Příručky pacienta opět v českých nemocnicích

20. 4. 2007 8:20
přidejte názor
Autor: Redakce
„Každý pacient by měl znát svá práva. Pokud jste si svých práv vědomi, můžete lépe komunikovat i se zdravotníky,“. Tuto větu naleznete v příručce pacienta, kterou vydala asociace CzechMed a která je k dispozici pacientům a zdravotníkům v nemocnicích po celé ČR...


„Každý pacient by měl znát svá pacientská práva. Pokud jste si svých práv vědomi, můžete lépe komunikovat i se zdravotníky, kteří o vás pečují“. Tuto větu naleznete v příručce pacienta, kterou vydala asociace CzechMed a která je již v těchto dnech zdarma k dispozici pacientům a zdravotníkům v nemocnicích po celé České republice.

Asociace CzechMed poprvé představila příručku v září minulého roku. „Příručka pacienta byla v nemocnicích rychle rozebrána, proto společnosti sdružené v asociaci CzechMed podpořily její dotisk“, uvedl prezident asociace Ing. Tomáš Vican, MBA. V příručce se mohou pacienti dozvědět o svých základních pacientských právech i o tom, jak komunikovat se zdravotníky. Poradí jim i v situacích spojených s volbou lékaře či přístupu ke zdravotnické dokumentaci, v neposlední řadě se pacienti dozví, jak postupovat, když vše nefunguje tak, jak má.

Cílem příručky je především zlepšit komunikaci mezi pacienty a lékaři. Z ohlasů je zřejmé, že se to daří. „Vždy vítáme jakoukoliv iniciativu, která povede k vyšší informovanosti pacientů, proto jsme se k distribuci příručky rádi připojili“, uvedla Bc. Andrea Vobořilová, náměstkyně pro ošetřovatelskou péči z FN Plzeň.

Tentokrát se příručka dostane k pacientům v nemocnicích po celé České republice. K distribuci se připojily v Praze FN Motol, FN Na Bulovce a Ústřední vojenská nemocnice. Dále mohou pacienti nalézt příručku na recepcích a v čekárnách v Nemocnici u sv. Anny v Brně, v ostravské a plzeňské fakultní nemocnici či v nemocnici v Hořovicích a Českých Budějovicích. Další příručky budou postupně distribuovány i do dalších nemocnic a zdravotnických zařízení. Nově byla část nákladu distribuována i do domovů důchodců a domů s pečovatelskou službou.

Příručka je zdarma k dispozici i ke stažení na adrese www.forum.czechmed.cz. „Jsme rádi, že se příručka dostane k co největšímu počtu lidí. Chtěli bychom z jejího vydávání udělat tradici, která bude pomáhat pacientům v situacích, ve kterých stále ještě často tápou“, dodává T. Vican. Pokud byste měli rádi příručku i ve vašem zdravotnickém zařízení, nebo v ní postrádáte nějaké informace, můžete se přihlásit na mailové adrese forum@czechmed.cz.

Jaké dotazy a odpovědi například naleznete v Příručce pacienta CzechMed?

Jaké kroky bych měl/a udělat, když jsem hospitalizován/a v nomocnici?

Před samotným nástupem do nemocnice se – pokud je to možné – podívejte na její internetové stránky. Získáte tam různé informace o možnostech a kvalitě léčby či o certifikacích, které nemocnice má. Praxe ukázala, že je také velmi vhodné, abyste zmocnil/a blízkou osobu k nahlížení do zdravotnické dokumentace, k seznamování se s vašim zdravotním stavem a k rozhodování o léčbě, a to z důvodu možné indospozice během pobytu vb nemocnici. Pokud jsou v nemocnici pro pacienty připravené dotazníky a ankety, prosím všímejte si jich a věnujte čas jejich vyplnění. Pomůžete tak zlepšit poskytovanou péči.

Mám vždy právo na péči, lék či zdravotnický prostředek, které jsou hrazené ze zdravotního pojištění?

Právo na bezplatnou péči, léky a zdravotnické prostředky máte na základě veřejného pojištění. Toto právo je zakotveno i v Listině základních práv a svobod. Vždy máte právo na nejméně jeden léčivý přípravek v každé skupině léčivých látek plně hrazený ze zdravotního pojištění. Podobně vám zdravotní pojišťovna plně hradí i zdravotnické prostředky v základním provedení, které jsou nejméně ekonomikcy náročné. Někdy však pro vás nemusí být lék či zdravotnický prostředek z nějakého důvodu vhodný a lékař vám pak může předepsat alternativní lék či zdravotnickou pomůcku, které vám mohou být po schválení revizním lékařem také hrazeny. U většiny léků i zdravotnických prostředků je obvykle více variant výběru, které se liší cenou i kvalitou. Zjistěte si všechny možnosti a rozhodujte se podle ceny i užitku, který vám léčba přinese.

Co mám dělat, když mám pochybnosti o průběhu své léčby či o „lidském přístupu“ lékaře?

V první řadě byste měl/a své pochybnosti probrat s ošetřujícím lékařem nebo kontaktovat zmocněnou osobu v daném zdravotnickém zařízení. Je možné navštívat i revizního lékaře své zdravotní pojišťovny. Při podezření na odborné pochybení lékaře pak můžete podat stížnost na Českou lékařskou komoru (ČLK) či jinou profesní organizaci nebo pacientské sdružení. (…) Dále je možné obrátit se na zřizovatele zdravotnického zařízení, například krajský úřad nebo Ministerstvo zdravotnictví.

CzechMed

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?