Problémové učení ve výuce studentek porodní asistence

14. 11. 2007 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Problémové učení je alternativní metoda výuky, kdy student řeší daný problém ve formě krátké kazuistiky ve skupině a sám nalezne řešení. Tento typ učení byl použit při výuce předmětu ošetřovatelská péče o těhotnou ženu při nepravidelném porodu, který je zařazen do zimního semestru ve 3. ročníku.


Časová dotace předmětu je 2 hodiny týdně. První byla věnována seznámení studentů s metodou problémového učení a zadáním témat, aby odpovídala sylabu předmětu. Studentky pracovaly v šestičlenných skupinách arozdělily si role tak, aby na každé téma zastávaly jinou roli. V problémovém učení je vždy určena role vedoucího skupiny, který pracuje podle daných kroků, hlídá dodržování času, řídí diskusi, sleduje téma, sumarizuje a spolupracuje se zapisovatelem, což je další člen skupiny. Dále byly předem určeny 2 studentky, které prezentují výsledky práce skupiny následující hodinu.

Sedm kroků problémového vyučování

Studenti se seznámí s kazuistikou, kterou vytvoří vyučující takovým způsobem, aby zde byly obsaženy problémy k danému tématu, pokračujeme sedmi kroky problémového vyučování: 1. objasnění nejasných termínů a pojmů 2. definice problémů 3. analýza problému 4. systematická analýza do hloubky problému 5. formulace cílů 6. práce s informacemi z dalších zdrojů 7. prezentace řešení

Rozvržení hodiny pak bylo takové, že nejprve jednotlivé skupiny prezentovaly výsledky své práce (krok 7). Po prezentaci následovalo hodnocení. Studentky hodnotily nejen obsahovou stránku prezentace, což vždy vyvolalo živou diskusi, ale také verbální i neverbální projev, úroveň zpracování a vše, z čeho se přednášející může poučit. Následovala nová kazuistika a kroky 1–5. Studentky si formulovaly cíle a rozdělily si úkoly. Práce s informacemi (krok 6) vykonávaly mimo kontaktní hodiny učitelem.

Tento způsob výuky vede studenty k logickému uvažování, otevřenému diskutování. Učí studenta nejen vyslovit vlastní názor před skupinou, ale také si jej obhájit. To připravuje studentky na práci v týmu, vždyť porodní asistentka spolupracuje s lékaři, fyzioterapeuty, psychology, sociálními pracovníky atd. Metoda řešení problémů vede studentky také k empatické práci s těhotnou ženou, rodičkou a šestinedělkou. Nesmíme zapomenout ani na nejbližší rodinné příslušníky klientky. Studentky obvykle velmi živě diskutují. Při diskusi využívají modely.

Jedním z kroků metody problémového učení je také hledání dalších informací. Zde se studentky učí pracovat s odbornou literaturou, vyhledávají odborné články a pracují s internetem.skupiny. Studentky zpracovávají svou práci v PowerPointu. Učí se předstoupit před své kolegyně a je to dobrá průprava pro aktivní účast na odborných konferencích. Moje první zkušenost s alternativními metodami byla velmi příjemná. Evaluací bylo zjištěno, že studentky alternativní způsob výuky hodnotí velmi kladně. Pozitivní hodnocení jasně převažovala nad negativními.

Z negativních hodnocení vyplývá, že studentky zatím nejsou zvyklé pracovat v týmu. Porovnala jsem výsledky zkoušky z předmětu nepravidelný porod vyučovaný v loňském roce obvyklou formou přednášek a poté v akademickém roce 2006/2007 metodou PBL. Známky studentek jsou zcela srovnatelné. Znalosti mají tedy studentky stejné, ale metoda problémového učení obohatila všechny zúčastněné ještě o další benefity. Výuka je zábavnější, vede k ucelení učiva a k logickému uvažování.

Zdroj: Skalková J.: Obecná didaktika. Praha, ISV nakladatelství, 1999. Edukační materiál projektu NEDECZ – MATRA, Nursing Education Development in Czech Republic, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta 2006.

—- Jak hodnotily studentky PBL

Pozitivní hodnocení ucelení učiva mnohem zábavnější vede k logickému uvažování uvědomění si, co je v kazuistice nejdůležitější určitě nám tento způsob výuky dá víc, než odpřednášení daného tématu

Negativní hodnocení práce doma mi nevyhovovala, nedomluvily jsme se, stejně to vždycky dělala jedna studentka


Mgr. Lucie Kašová, Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, Vysoká škola v Plzni, o. p. s. (kasova@vsplzen.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?