Dosavadní kroky dalšího ze soc. dem. ministrů zdravotnictví nasvědčují tomu, že jeho rozhodování nepůjde po cestě, směřující k ozdravení našeho zdravotnictví, ale zejména k hájení zájmů strany, která ho vysadila do sedla.
Jak jinak si vysvětlit útoky, kterými se rozhodl házet klacky pod nohy krajům, snažícím se najít východisko z neblahé situace nemocnic a zdravotnických zařízení, které jim dal do vínku stát.
Pravda je, že nový ministr zdravotnictví převzal resort v neutěšeném stavu. Největší pojišťovna v republice má deficit v řádech miliard, soukromí lékaři ji už nehodlají donekonečna dotovat svou prací, objekty zadlužených státních nemocnic chátrají a obchod s léky mají pod kontrolou výhradně jen farmaceutické firmy.
V tomto stavu se stát rozhodl předat krajům většinu nemocnic. Skutečnost, že se Jihočeský kraj rozhodl hledat systémové východisko a našel ho v postupné transformaci nemocnic z příspěvkových organizací na akciové společnosti plně krajem vlastněné, se zdá být čárou přes rozpočet soc. dem. plánovačům zdravotnictví.
Stalo se totiž to, s čím nepočítali. Například českobudějovická nemocnice, kterou kraj jako první transformoval na akciovou společnost, hospodařila v nové právní formě s hrubým ziskem téměř 25 miliónů korun, neměla ke konci roku 2004 závazky po lhůtě splatnosti a z vlastních zdrojů investovala 105 miliónů do stavebních akcí a dalších 56 miliónů do modernizace přístrojového lékařského vybavení.
Zodpovědně uvažující vláda by zajásala. Opak je ale pravda. Současná vláda prosadila zákon, kterým se obdobný postup snaží krajům zakázat a prostřednictvím nového ministra hledá způsoby, jak jim snahu o zodpovědné hospodaření ve zdravotnictví znechutit.
Důvod se zdá být jediný. Vedení krajů nemá sociální demokracie pod kontrolou a pokud by se podařilo ozdravit právě tu část našeho zdravotnictví, kterou ovlivňují kraje v rukou koalic v čele s ODS, byla by to před volbami pro levici tvrdá rána.
Naskýtá se však ještě otázka. Proč vlastně sociální demokraté, kteří měli v rukou režii reformy veřejné správy, nemocnice krajům vůbec předali? Bylo to proto, aby vinu za jejich neblahý stav mohli předat na jiná bedra, anebo proto, aby donutili kraje dotovat zadlužený provoz nemocnic z peněz, které by měly sloužit třeba na obnovu silnic?
Odpověď, že to bylo proto, aby nemocnice řízené kraji fungovaly lépe, než jak tomu bylo pod vedením ministerských úředníků, se bohužel jeví ve světle současného vládního tlaku jako zcela nepravděpodobná.
Jan Zahradník, Právo
autor je hejtman Jihočeského kraje za ODS