Vláda nedávno schválila sérii opatření, která mají stabilizovat naše zdravotnictví. Patří k nim snižování nákladů na léky, zvýšení plateb za děti a důchodce, odkup nedobytných pohledávek pojišťoven a řada dalších. Do zdravotnictví přijde pár miliard navíc a několik se jich ušetří.
Mohlo by se zdát, že nastává obrat k lepšímu. Zapomíná se ovšem na to, kdo je skutečným pánem domu a má v rukou klíč k našemu zdravotnictví: Není jím nikdo jiný než zdravotní pojišťovny, svým způsobem stát ve státě.
Prozradí to už letmý pohled na čísla - ministerstvo letos rozdělí kolem 8 miliard Kč, pojišťovny na 166 miliard. Dvacetkrát víc peněz je zvýrazněno tím, že zákon o veřejném zdravotním pojištění jim dává prakticky neomezenou smluvní volnost, jak s nimi nakládat, bez ohledu na výběrová řízení.
Často se stává, že výběrová komise doporučí uzavřít s lékařem smlouvu, a pojišťovna ji neuzavře. A naopak - komise dojde k závěru, že zařízení není potřeba, ale pojišťovna se zachová jako milostivý monarcha a smlouvu uzavře.
Pojišťovny mohou dát za stejnou práci někomu víc a někomu méně -i zde platí víc výjimek než pravidel a jsou zcela v jejich kompetenci. Snad o tom rozhoduje tlaková výše nad Atlantikem, snad hezký úsměv žadatele, snad ještě něco jiného.
Kdo kromě pojišťoven to ví? Nemocnice i lékaři marně žádají odpověď. Podle zákona nemusí dostat žádnou. Asi jen u nás se může stát, že pojišťovny některým nemocnicím zaplatí 46 % poskytnuté péče a jiným 120 %, jak dokládají čísla z letošního srpna.
Podle zpráv z terénu jsou takových případů desítky. Jak k tomu přijdou pacienti? Vždyť se rozdělují jejich peníze! Při troše smůly se dostanou tam, kde nemocnice od pojišťovny na řádnou péči nedostala.
Je velmi ilustrativní pozorovat, které spektrum nemocnic provozuje lépe placené obory a dostává pravidelně jaksi víc peněz než ty druhé. Tisk je pak pochválí, že lépe hospodaří, neboť jsou v černých číslech…
Při absenci jasných pravidel vždy hrozí nebezpečí korupce. A naopak, zveřejňování všech údajů pomáhá k nastolení průhledného prostředí. Brání-li tomu zákony, jak tvrdí pojišťovny, proč samy nevolají po jejich změně, aby se vyhnuly podezření z nadržování?
Vypadá to, že někde je černá díra. Meziroční růst pojistného je 6,4 %, a tak letos pojišťovny vybraly do konce srpna asi o 6,5 miliard Kč víc než loni. Jejich dluhy však stále rostou.
Na začátku roku uváděly zadlužení ve výši necelých 7 miliard, nyní už je to prý skoro 12 miliard. Znamená to, že ve stejné době utratily o 11,5 miliardy víc než loni.
Kam přišly? Ve většině nemocnic o nich nic nevědí, u lékařů prý také nejsou. Pak už zbývá jediné vysvětlení, a to ve vysokých meziročních tempech růstu výdajů na lékařskou techniku (až 14 %), léky (12 %) a v neprůhledné smluvní politice.
Zvlášť účtované léky a materiál jsou opět zcela v rukou pojišťoven. Vláda ani ministerstvo sem nedosáhnou. Zákon ukládá pojišťovnám zajistit péči o své pojištěnce.
Děje se tak smluvně a smlouvy jsou každý rok doplňovány dodatky. Jak ukazují čísla z terénu, letos se mnohé ústavy zákonných dodatků nedočkaly. Podle vyhlášky měla část peněz z nadvýběru pojistného - asi tři miliardy z deseti - přejít od farmaceutických firem a výrobců techniky k pacientům nemocnic a následné péči, kde se již tři roky nepřidávalo.
Šetření mezi ústavy opět ukazuje, že pojišťovny nehodlají uzavřít dodatky v souladu se zákonnou normou. Řada ústavů naopak signalizuje nátlak, ale i sliby nadstandardních výhod. Zákon by měl platit pro všechny stejně. Tak nebo onak, pojišťovny z velké části smluvní péči nezajistily.
Řadu let slyšíme nářky pojišťoven, že mají spoustu miliard v nedobytných pohledávkách. Proto vláda rozhodla, že část jich odkoupí, a uvolnila za tím účelem 3,8 miliardy. Z pojišťoven však najednou překvapivě slyšíme, že tolik nedobytných pohledávek nemají, prý mohou dokladovat maximálně 3 miliardy…
Čtenář si jistě řekne: Proč se ministerstvo s pojišťovnami nedomluví, vždyť to takhle dál nejde? Problém je, že domluva je téměř nemožná. Pojišťovny mají totiž svými názory blízko k opozici, která propaguje tržní zdravotnictví na americký způsob, zatímco vláda dělá vše, aby se naše zdravotnictví co nejvíc podobalo veřejnoprávním systémům v zemích EU.
Podobně i kraje svým akciovým kapitálem, který je naprostou evropskou raritou, chtějí naše zdravotnictví kormidlovat kamsi do světa byznysu, což v EU nemá obdoby.
Evropské veřejnoprávní zdravotnictví každý den dokazuje, že je o polovinu výkonnější a levnější než tržní americké a to při zachování stejné, neli lepší kvality péče pro všechny své obyvatele.
Když jeden velí „hot“, a druhý „čehý“, nikam se nejede. V tomto světle je třeba hodnotit řadu nepřehledných sporů. Je to ovšem všechno jen jakási dělostřelecká příprava na rozhodující bitvu o to, kdo bude po volbách neomezeným pánem nad 200 miliardami, které každoročně naším zdravotnictví protékají. Kdo dnes bude mít navrch, získá v příštích letech vše. Proto ty neúprosné boje.
Milada Emmerová, ministryně zdravotnictví za ČSSD
Právo
REAKCE ČTENÁŘŮ Zdraví.Euro.cz
MUDr Jiří Kilan
Jeden se nestačí divit. Takže ZP jsou na vině. Ony si dělají, co chtějí, v rozporu se zájmy nemocnic, lékařů a občanů, mají ten klíč dokonce.
A to by nám tedy ministryně zdravotnictví mohla osvětlit, kdože to byl onen dobrodinec, který jim dal takové postavení v systému zdravotní péče a jejího financování. A k čemu je tedy ministerstvo zdravotnictví, když nemůže nic dělat, než rozdat nějakých 8 miliard. ¨
A že kraje ( míněno samosprávy ? ) si dělají také co chtějí ? No a kdo že jim to předal ty nemocnice s proklamativním ujištěním, že to bude to pravé ořechové ?
Nebyl to stát čirou náhodou, když se ukázalo, že neví, jak s nimi nakládat ? A k čemu tedy se rozrostlo ministerstvo, když už mu nezůstalo než slzet nad tou hrůzou.
A že oposice nás chce zavést do Ameriky zas ? Ale noták, to jsem slýchával už jako malé děcko pořád něco o té Americe, jejím broukovi a pak o tom dohnat a předehnat.
Mám takový pocit, že mi to povídali soudružky a soudruzi, z nichž přehršle jsou dnes na čelných postech státních mocí spolu se svými bývalými spolubojovníky za lepší zítřek z jiných stran Národní Fronty.
Být na jejich místě, raději bych mlčel někde v komoře, zejména kdybych měl za sebou členství v CZV KSČ v době normalisace pookupační.
Oldřich Nosek
Paní ministrně v posledním odstavci uvádí, že volby rozhodnou, kdo bude neomezeným pánem nad 200 miliardami.Čili tím neomezeným pánem je vláda s pomocí většiny v parlamentu a ne zdr.pojišťovny, které nemají se slovem pojištění vůbec nic společného a jen zmatečně rozdělují finance podle nařízení ministerstva financí a zdravotnictví za kontroly státu(zástupci v dozorčí radě, správní radě,projednávání výroční zprávy na vladě atd….)
Paní ministryně má plnou zodpovědnost za současnou krizi.Ona sama tvrdí,že minulé volby rozhodly,že ona s celou vládou a většinou v parlamentu je neomezeným vládcem nad 200 mld.
MUDr.Lenka Šepsová, PL Nový Bor
PROBOHA, vyhodme již po americku,když už kolem voličstva paní Emmerové obchází strašák kapitalismu, tuto Velkou soudružku z kola ven!! Článek je typickou ukázkou-Hoření ani Kojzar by se nestyděl.
Je vidět,že ale pí ministryně poněd¨kud ztrácí nervy a má ješteě horší rádce,kteří ji články píší.Anebo je píše tedy sama. Ptám se již po několikáté,kde máme vzít peníze na ošetřování pacientů,kteří mohou donekonečna,neb vše je povoleno“ dojit systém“.
Mají metrák,jde k ortopedovi, odkud jsou např pro boeli zad ješte odesání na neurologii apak na RHB, sami si pak zajdoiu ješte k jednomu ortopedovi nebo i k chirurgovi a pak přijou k PL a řeknou-měla jsmet pravdu,řekli mi,že dokud nezhubnu a nezačnu cvičit,tak se to nezlepší.
A já si v duchu říkám ano, ale stálo to peněz pojištovny a nás danové poplatníky a pak nejsou peníze jinde. Kde je mám vzít,když díky štědrému systému se nedoastává na nás,kteří tot zajišťujeme.
Půjčí mi rodina ministryně 120 tisíc,abych překlenula období od 24,7 do 5, října?,když vypadly 2 platby? A proč bychom měli mít plateb pouze deset,když kdekterý zamestnanec na jejím ministerstvu má nepochybně i 14 plat??
Pokud paní ministryně tvrdí,že budeme evropská raritatou již jsme dávnov neomezené,m přístupu ke zdravotním službám a k tloukání do hlavy voličům,že je vše zadarmo, to jsme evropské jedničky.
To,že se to obrátí proti pacientůmto je jedno, hlavně ty hlasy,ty hlasy u voleb,to je nutné. Ano,paní ministryně, volby se blížíCo ješte slíbíte svým voličům?
MUDr. Pavel Vepřek
S paní ministryní vřele souhlasím ve dvou bodech:
1. Je potřeba zveřejnit jakou péči a za kolik nakupují naše pojišťovny v
nemocnicích.
2. Ano, skutečně probíhá boj o to, kdo bude mít hlavní vliv na užití 200
miliard Kč v českém zdravotnictví. Podle mého soudu by to neměl být ani
stát, ani pojišťovny, ale občané.
René Foltán
Proboha, řekne už někdo konečně pravdu. Omezování výdajů na zdravotnictví rovná se omezování rozsahu a kvality péče. Pokud máme zákon, že každý občan má právo na bezplatnou a maximální péči, musí jí stát zaplatit. Moderní medicína je drahá a pokud má být pro každého náklady rostou. Pokud dojde k omezení plateb rovna se to omezení rozsahu péče a pojišťovny je možno nahnat před soud. Je třeba změnit zákon a konečně otevřeně říct, že zdraví dospělé populace je individuální investice každého jedince. A každý má právo s ní nakládat jak chce, ale s rizikem, že se mu nakonec nemusí dostat dobré péče. Ale to komunistickosocialistická klika v tomto státě nedovolí. Přišli by tím sami o živobytí a neumím si představit jak by se zapojili do pracovního procesu. Resp. co jiného než utrácení našich peněz by dělali. Nedělám si však iluze, že by se ODS zachovala jinak. Proto se připravme na neustále litanie, že (chamtiví, nenažraní) lékaři utratili (proléčili, zachránil víc životů …) více než se dokáže vybrat na daních ( zdravotní pojištění je daň). Vždy je snažší si najít společného nepřítele, že.
Miloslav Fišer
Chci se zeptat p.ministryně kam mám posílat faktury za plyn, elektřinu, nájem atd. když zásluhou zdrav. politiky státu potažmo VZP jsem po 12 letech soukromé praxe praktického lékaře zcela na mizině a další platba od VZP je v nedohlednu.
Tedy na VZP či MZd, nebo Vám osobně.Dle zákona je doba splatnosti těchto pohledávek 10-14dnů. To nemluvím nai o zálohách na pojistné, daň z příjmu, plat sestry atd. Jak může někdo řící, že přímá platba pac. je protiákonná, dělat zadarmo je v souladu se zákonem?