Počátky odborného vzdělávání ošetřovatelek … Po vzoru Anglie se v 19. století snažili o zlepšení úrovně ošetřovatelství také v Rakousku. Nejvíce se o otevření ošetřovatelské školy zasazovali pokrokoví lékaři, Rakouský červený kříž a vídeňský Ženský výrobní spolek. Díky významnému rakouskému lékaři Theodoru Bilrothovi, který se velmi zasazoval o zlepšení podle něho zcela nedostatečné přípravy ošetřovatelek, byla v květnu 1882 otevřena ve Vídni první laická škola pro ošetřovatelky. Vznikla při nemocnici Rudolř nerhaus a byla ř nancována z peněz Rudolř nského spolku. Vzdělávání ošetřovatelek bylo následně upraveno nařízením ministra vnitra z 25. června 1914, číslo 139 říšského zákona o ošetřování nemocných z povolání provozovaném.
Absolventky ošetřovatelských škol získávaly diplom, který je opravňoval k výkonu povolání a odznak diplomované ošetřovatelky s rakouskou orlicí, jednotný pro všechny školy v mocnářství.
Vzdělávání sester v současnosti
Kvalifikaci získávají sestry na odborných školách - Schule für allgemeine Gesundheitsund Krankenpfl ege. Tyto školy poskytují výhradně odborné vzdělání, program pro vzdělávání ošetřovatelek je tříletý, v rozsahu minimálně 4600 hodin výuky. Absolvent získává kvaliř kaci diplomovaná všeobecná sestra (Allgemeine Gesundheitsund Krankenpfl ege) nebo diplomovaná dětská sestra (Kinderund Jugendlichenpfl ege) a diplomovaná psychiatrická sestra. Uchazeči o studium mají mít ukončených deset ročníků školy, nesmějí být mladší sedmnácti let a starší než 35 let. Předpokladem pro přijetí je kromě inteligence také naprostá spolehlivost a zodpovědnost, dobrý zdravotní stav (fyzický i psychický), prosociální osobnostní zaměření, manuální zručnost a motivovanost pro práci ošetřovatelky. Uchazečka o přijetí předkládá: přihlášku ke studiu, strukturovaný životopis, rodný list a doklad o státním občanství (Staatsbürgerschaft snachweis), závěrečné vysvědčení ze 4. ročníku hlavní školy (Hauptschule) nebo nižšího gymnázia a všechna závěrečná vysvědčení z 9. a 10. ročníku školy.
Tyto podklady předkládá zájemce o studium na přijímacím pohovoru, který probíhá formou řízeného rozhovoru. Odpovědi uchazeče na otázky jsou bodovány, pro přijetí je třeba získat 55 bodů. Na státních školách je studium bezplatné a student dostává měsíční kapesné.
Studijní plán oboru všeobecné ošetřovatelství
Teoretické předměty - 2000 hodin výuky -biologie, anatomie, fyziologie, somatologie a patologie, vyšetřovací metody, základy ošetřovatelských věd a ošetřovatelského výzkumu, ošetřovatelství (péče o nemocné, ošetřovatelské postupy), domácí ošetřovatelství, hygiena a nauka o infekcích, gerontologie, geriatrie, gerontopsychologie, péče o staré osoby, paliativní péče (péče o nevyléčitelně nemocné a umírající pacienty), výživa, výživa nemocných, dietní strava, sociologie, psychologie, pedagogika a sociální hygiena, komunikace, zvládání konfliktů, supervize a trénink kreativity, farmakologie, první pomoc, medicína katastrof, ochrana před radiací, výchova ke zdraví, podpora zdraví, pracovní medicína, ergonomie a tělesná zátěž v oboru (rehabilitační ošetřovatelství a prevence zdravotního poškození ošetřujícího), organizace a řízení zdravotnictví, výpočetní technika, informatika, statistika, dokumentace v ošetřovatelství, základy práva ve vztahu k oboru, angličtina pro zdravotníky, nauka o povolání (pracovní politika, úkoly zdravotní péče) a etika v ošetřovatelství.
Praktická výuka - 2480 hodin - akutní péče v chirurgii; akutní péče v interní medicíně; zařízení dlouhodobé nebo rehabilitační péče; domácí péče, zařízení zdravotní nebo sociální služby; zařízení podle výběru studenta a povinná diplomová praxe podle výběru školy.
Obor ošetřovatelství dětí a mládeže
Teoretické předměty - 2000 hodin výuky -biologie, anatomie, fyziologie, somatologie a patologie, vyšetřovací metody, základy ošetřovatelských věd a ošetřovatelského výzkumu (teorie ošetřovatelství), všeobecné ošetřovatelství (péče o nemocné, ošetřovatelské postupy), ošetřovatelství u dětí a mládeže (péče o zdravé a nemocné dítě, specifické ošetřovatelské postupy), neonatologie, krizové situace (kritické stavy) u dětí a mládeže, paliativní péče (péče o nevyléčitelně nemocné a umírající pacienty), domácí ošetřovatelství u dětí a mládeže, výživa dětí a mládeže, výživa nemocných, dietní strava, hygiena a nauka o infekcích, sociologie, psychologie, pedagogika a sociální hygiena, komunikace, zvládání konfliktů, supervize a trénink kreativity další předměty jsou shodné s programem pro všeobecné sestry.
Praktická výuka - 2480 hodin - oddělení dětské chirurgie; dětské interní oddělení; porodnice a novorozenecké oddělení; zařízení péče o dítě a mládež zdravotní nebo sociální služby; zařízení podle výběru studenta a povinná diplomová praxe podle výběru školy.
Uplatnění absolventek
Absolventky studia ošetřovatelství mohou vykonávat praxi buď soukromě (on self-employed basis, naše OSVČ), nebo v nemocnicích, léčebných a rehabilitačních zařízeních, pečovatelských domech, agenturách domácí péče, v ordinaci lékaře, a mohou pracovat i samostatně nebo jako členky multidisciplinárního týmu. Pokud nezískaly specializaci pro péči o děti nebo psychiatrické pacienty v základním tříletém programu, mohou ji získat v nástavbových kurzech, které zahrnují 1600 hodin teoretické i praktické výuky. Kromě zmíněných specializací mohou sestry získat i specializaci např. pro intenzivní péči, anestezii, pooperační péči, nemocniční hygienu. Všechny specializační kurzy vedou k získání diplomu pro daný obor. Na univerzitě pak mohou ve dvouletém nástavbovém studiu získat kvaliř kaci pro výuku ošetřovatelství nebo pro funkci vedoucích ošetřovatelské péče (zaměření na vyšší management).
ZDROJ
Wiener Krankenanstaltenverbund - Schule für allgemeine Gesundheitsund Krankenpflege dostupné na: www: http:/ /www.wienkav.at/kav/ausbildung Landes Akademie Programmübersicht. Mödling: NÖ Landes Akademie, 2002 GAUGG, H. (ed.) Public Health in Austria. 3. aktual. vyd. Vienna: Federal Ministry of Social Security and Generations, 2001, ISBN 385010-078-7.
O autorovi: Bc. Alexandra Kramářová, SŠZ a VOŠZ Ústí nad Labem (kramar.alex@seznam.cz)