Po znovusjednocení Německa byl celý právní i vzdělávací systém v Sasku upraven podle norem platných v Bavorsku, které se stalo „patronátní spolkovou zemí“ Saska.
Počátky odborného vzdělávání ošetřovatelek v Německu
První ošetřovatelská škola na území Německa vznikla v Kaiserwerthu u Düsseldorfu, kde luteránský pastor Theodor Fliedner založil roku 1836 Porýnsko-Vesfálský spolek diakonek a první Evangelický ústav diakonek (protestantský charitativní řád uplatňující se ve službě potřebným, v ošetřovatelství, se zaměřením zejména na službu v rodinách, ale i v nemocnicích, ústavech, sirotčincích).
Později založil při místní nemocnici Spolek pro vzdělávání žen v ošetřovatelství, předchůdce ošetřovatelské školy F. Nightingalové. Budoucí diakonky zde získaly teoretickou a praktickou průpravu a ještě po jejím skončení se musely po tři roky účastnit povinné odborné přednášky, která se konala každý týden. Diakonky pracovaly v nemocnicích a výchovných zařízeních nejen v Německu, ale i v Anglii, Americe, Florencii, Alexandrii, Jeruzalémě, Bejrútu atd.
Pokud jde o Sasko, za zakladatelku laického vzdělávání ošetřovatelek je zde považována Marie Simonová (1824-1877), podporovaná korunní princeznou Carolou von Sachsen, která ji roku 1866 pověřila vedením kurzů a organizací ošetřovatelské péče ve spolku Červeného kříže (Albert-Verein vom Rote kreuz). Simonová pro studentky ošetřovatelství sepsala učebnici Handbuch für Schüllerinnen der Krankenpflege. V roce 1868 vyslala i pruská korunní princezna Viktorie (dcera anglické královny Viktorie), do Londýna do ošetřovatelské školy F. Nightingalové slečnu Fuhrmannovou, která se později stala ředitelkou ošetřovatelského ústavu v Berlíně.
Další dvě studentky z Německa absolvovaly ošetřovatelský kurz v Londýně v roce 1872 a po návratu založily ošetřovatelský ústav v Darmstadtu. Také bádenská velkovévodkyně vyslala do Londýna paní von Cornberg, aby zde získala poznatky o přípravě ošetřovatelek.
Obecně lze říci, že současný systém vzdělávání ošetřovatelek je velmi blízký rakouskému, což je pochopitelné vzhledem k úzce propojenému historickému vývoji obou zemí a jejich školských systémů obecně. Také v Sasku je zatím zachováno vzdělávání dětských sester v rámci základní kvalifikační přípravy.
Vzdělávání sester ve Spolkové zemi Sasko v současnosti
Zřizovatelem ošetřovatelské školy - Medizinische Berufsfachschule, která úrovní odpovídá naší vyšší odborné škole, je v Sasku nemocnice (jedna nebo více), která si také určuje, které zdravotnické obory škola vyučuje. Studium ošetřovatelství trvá 3 roky a získanou kvalifikační úrovní odpovídá naší diplomované sestře. Z klinických oborů se vyučuje obor všeobecná sestra - Gesundheits und Krankenpfleger/in a dětská sestra Gesundheits und Kinderkrankenpfleger/in. Studium je bezplatné, náklady hradí nemocnice, která je zřizovatelem školy, studenti dostávají po dobu studia také menší finanční příspěvek.
Ke studiu se mohou přihlásit uchazeči s následujícím vzděláním: a) ukončená reálná škola (Realschulabschluss) b) ukončená hlavní škola (Hauptschulabschluss) a k tomu absolvované 2 roky odborné školy (Berufsausbildung) c) ukončené vzdělání jako asistent/ka zdravotní sestry (Krankenpflegehelfer/in) Zájemce o studium zašle v příslušném termínu do vybrané školy řádně vyplněnou přihlášku ke studiu, strukturovaný životopis s fotografií, ověřenou kopii vysvědčení ze školy, potvrzení lékaře o zdravotním stavu uchazeče (s ohledem na zvolený obor), u žáků mladších 18 let potvrzení rodičů, že se studiem souhlasí.
Náplň studia oboru všeobecná sestra
Třetím rokem platí místo dřívějších studijních plánů modulový systém vyučování, což činí srovnání náplně studia obtížnějším, uvádíme tedy, pro snazší porovnání, původní předmětové dělení, které je nyní včleněno do jednotlivých modulů. Teoretické předměty (okruhy) - 2100 hodin teorie: hygiena a mikrobiologie; biologie, anatomie, fyziologie; fyzika a chemie ve vztahu k oboru; interní onemocnění a specializované oblasti medicíny - předcházení nemocem, diagnostika, terapie a epidemiologie; ošetřovatelství; základy psychologie, sociologie a pedagogiky; základy rehabilitace; vedení organizace a dokumentace v nemocnici; jazyk a psaní; první pomoc; pracovní a občanské právo a zákony.
Odborná praxe na pracovišti - 2500 hodin praxe: interní onemocnění, chirurgie, gynekologie/urologie, obvazovna; zařízení dětské péče, intenzivní péče, rehabilitace, ambulantní péče; praxe v pečovatelském domě, návštěvy operačního sálu.
Náplň studia oboru dětská sestra
Teoretické předměty (okruhy) - 1600 hodin teorie: Pokud jde o základní medicínské předměty a předměty z oblasti sociálních věd, je náplň vzdělávání v podstatě shodná s všeobecnou sestrou s tím, že je v předmětech kladen důraz na specifickou problematiku dětí a mládeže. Namísto předmětu interní onemocnění a specializované oblasti medicíny mají dětské sestry teoreticko-praktický předmět ošetřovatelství u dětí a mládeže (péče o zdravé a nemocné dítě).
Odborná praxe na pracovišti - 3000 hodin praxe: dětská interní oddělení včetně infekčního; novorozenecké oddělení včetně oddělení nedonošených dětí; dětská chirurgie obecná a specializovaná pracoviště; dětská neurologie a psychiatrie; zdravotní zařízení (ordinace lékaře) pro péči o dítě a mládež; domácí péče.
Uplatnění absolventů
Studium zakončuje státní odborná zkouška, která zahrnuje písemné, ústní a praktické přezkoušení. Absolvent obdrží osvědčení státem uznané všeobecné sestry Gesundheitsund Krankenpfleger/in (pro ženy se v praxi používá oslovení Krankenschwester, pro muže Krankenpfleger). Absolventi mohou po ukončení studia nastoupit do zařízení poskytujících ambulantní a nemocniční péči a mohou následným specializačním studiem získat vyšší pracovní kvalifikaci, např. sestra pro intenzivní péči, psychiatrii, anestezii nebo kvalifikaci pro funkci staniční, vrchní a hlavní sestry. Mohou dále studovat např. obor management ošetřovatelské péče nebo pedagogika ošetřovatelství.
ZDROJ
Ausbildung zur/m Gesundheitsund Krankenpfleger/in. Dresden: Medizinische Berufsfachschule am Städtischen Klinikum Dresden - Friedrichstadt, 2006. Marie Simon organisierte Pflegeausbildung in Dresden, In 60 Jahre Krankenpflegeausbildung, Dresden, Der Medizinischen Berufsfachschule am Klinikum Dresden-Friedrichstad, 1998, s. 4. Krankenschwester. Dostupné na www.http: de.wikipedia.org/wiki/Krankenschwester. Lehrplan Kinderkrankenschwester. Dostupné na www.google.de, www.kinderkrankenpflegenetz. de/ausbildung.shtm.
—-
O autorovi: Mgr. Alexandra Kramářová1, Dana Kačírková2 VOŠZ a SŠZ Ústí nad Labem1 Odborná ortopedicko-protetická ambulance Ústí nad Labem2