Profesní příprava v bonnské zdravotnické škole

13. 6. 2011 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Škola Karl Borromäus Schule byla vytvořena sloučením čtyř zdravotnických škol katolické charity a splňuje požadavky současné moderní vzdělávací instituce. Vzdělává ve 4 ošetřovatelských oborech – všeobecná sestra, dětská sestra, asistent sestry a sestra pro operační sály (sálová sestra).


Školu v současné době navštěvuje 350 studentů přibližně 20 národností. Základní priorita školy spočívá v poskytování kvalitního vzdělání a přípravy k budoucímu povolání s podporou všestranného osobnostního rozvoje studentů. Hlavní cíl a základní strategie zvládnutí oboru spočívá v eliminaci procesů narušujících výuku. K dalším pedagogickým cílům u studentů patří navazování na stávající znalosti, efektivní vedení a osvojení si samostudia, výuka systémem případových studií ke kvalitnímu zvládnutí budoucího povolání, neustálá konfrontace s novými problémy, podpora samostatnosti studentů, otevřené komunikace a kritiky.

Mezi převažující metody patří systém seminářů, problémové vyučování, modelové situace, přednášky, skupinová práce, referáty, prezentace, dramatizace a domácí úkoly. Škola pořádá i další formy kontinuálního vzdělávání prostřednictvím různých seminářů, školení a kurzů. Zajišťuje zahraniční pobyty a stáže. Nabízí další aktivity, jako jsou kurzy autogenního tréninku, hra na klavír, relaxační aktivity, služby psychologa, anglická odborná konverzace, zahraniční uplatnění apod. Možnost duálního studia spočívá v tom, že od druhého ročníku této školy je možné přihlásit se i do bakalářského programu na Katolické univerzitě v NRW (Köln), kdy v průběhu tří let a čtyři roky po zahájení kvalifikační přípravy získají absolventi titul Bachelor of Science. Škola disponuje 1 odbornou učebnou pro výuku ošetřovatelských činností.

Výuka odborných předmětů v SRN

Studium – dětská sestra – všeobecná sestra

Studium tohoto oboru trvá 3 roky s celkovým počtem 4800 hodin, z toho 2300 hodin připadá na teoretickou výuku a 2500 hodin zaujímá výuka praktická systémem bloků. Ve druhé polovině výcviku v počtu od 80 do 120 hodin absolvují studenti noční služby. Praktická výuka všeobecné sestry probíhá na pracovištích vnitřního lékařství, geriatrie, neurologie, chirurgie, gynekologie, pediatrie a v ambulantní péči. Praktická výuka dětské sestry zahrnuje pracoviště pediatrie, neonatologie, dětské chirurgie, dětské neurologie a dětské a dorostové psychiatrie.
Oba typy studia jsou ukončeny zkouškou písemnou (3 zkoušky v rozsahu 120 minut), praktickou (péče o skupinu klientů v maximálním počtu 4) a ústní (v rozsahu 3 odborných předmětů).

Odborná učebna v SRN

Studium – asistent sestry

Doba trvání studia je 1 rok v celkovém počtu 1600 hodin, z toho 1100 hodin je praktická výuka a 500 hodin výuka teoretická (z toho 120 výukových hodin je věnováno praktické výuce v ambulantní péči). Výuka po celou dobu studia probíhá blokově. Studium je ukončeno písemnou, praktickou a ústní zkouškou.

Studium – sestra pro operační sály

Studium trvá 3 roky a zahrnuje 4600 hodin, z toho 3000 hodin připadá na praktický výcvik a 1600 hodin je teoretické přípravy, jedná se o blokovou výuku. Praktická část je zaměřena na všechny chirurgické obory. Studium je ukončeno písemnou, praktickou a ústní zkouškou.

Přijímací řízení ke studiu

Je zcela běžné, že zájemců o studium na německých školách je přibližně desetinásobek přijatých uchazečů. Na tuto školu dostávají přibližně 600 až 800 přihlášek ke studiu a zhruba pouze polovinu zájemců pozvou k přijímacímu řízení. Podmínkou ke studiu je absolvování povinné školní desetileté docházky, plnoletost a skutečný zájem o problematiku, který se prokazuje nejen odbornými znalostmi, ale především délkou praxe ve zdravotnických zařízeních, která se uskutečnila ještě před podáním přihlášky. Pozvaní uchazeči píšou test, který je zaměřen na matematiku a všeobecné znalosti. Po úspěšném absolvování je přibližně polovina přizvána k ústnímu výběrovému řízení, kde těžištěm úspěchu je motivace k povolání. Přibližně 30 uchazečů obdrží kladné vyrozumění o přijetí ke studiu.

Setkání německých a českých studentů

Rozdíly ve vzdělávání v České republice

Poměrně zásadním rozdílem je přijímací řízení, resp. počet uchazečů, kdy v současné době v České republice poptávka po ošetřovatelských profesích na středoškolské úrovni nepřevyšuje takovým způsobem nabídku jako v Německu. Souvisí to zřejmě se samotnou prestiží tohoto povolání u nás a s jeho nižším finančním ohodnocením. Bloková výuka u nás neprobíhá na střední škole, ale na školách vyšších. Maturitní zkoušku studenti v Německu získají na jiném typu školy, zdravotnická škola ji neposkytuje. V průběhu celého studia jsou němečtí studenti i v pracovním poměru s nemocnicí, kde praxi provádějí.

Z toho důvodu pobírají plat, který v prvním ročníku činí 799 €/měsíc, ve druhém 858 €/měsíc a ve třetím 954 €/měsíc. Studenti v průběhu studia velkou část věnují samostudiu, přípravě referátů, prezentací apod., mohou, a často chtějí, se připravovat v budově školy. Ve všech studijních oborech je povinný předmět (stejně jako u nás) estetická výchova, v německé škole ale zahrnuje umělecké oblasti – malování, hudbu, zpěv, divadlo, literaturu, fotografování, kde se studenti v málo početných skupinách rozvíjí prostřednictvím uměleckých zážitků.

Do studijních programů není zahrnuta tělesná výchova. Studenti zde mají umožněno duální studium a tím i ukončení bakalářského studia. Vybavení a prostorové uspořádání odborných učeben máme lepší a přehlednější. Shodné v obou zemích je široké uplatnění absolventů ve zdravotnických zařízeních, ale rozdílná je motivace studentů částečně v průběhu studia, a především již před studiem samotným.


O autorovi: Mgr. Zuzana Pohlová, vedoucí oboru ZA a OŠ SZŠ Ruská, Praha (pohlova@szs-ruska.cz)

1)
roky) x AST (U/l
2)
PLT (109/l
3)
OR = 2,36, 95% CI 1,34-4,15, p = 0,003), resp. (OR = 2,42, 95% CI 1,22-4,81, p = 0,01
4)
OR = 3,22, 95% CI 2,28-4,55, p < 0,0001), resp. (OR 2,82, 95% CI 1,91-4,15, p < 0,0001

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?