Vláda by podle nich v tom případě měla definovat přechodné období, v němž pořídí techniku a nutné komunikační systémy, vycvičí posádky a vyřeší všechny otázky spojené s praktickým provozem letecké záchranky. Nová technika a stavební úpravy letišť, heliportů a komunikačních systémů však budou stát miliardy korun. Na jednání Rady Asociace krajů ČR ve Valči na Třebíčsku to dnes řekl předseda asociace a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).
Vláda zvažuje vypsání tendru na nového provozovatele letecké záchranné služby od příštího roku. Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) hovořil i o tom, že nejlepší by bylo, kdyby celou leteckou záchranku zajišťoval stát. Podle předsedy Asociace krajů ČR Michala Haška ale armáda ani policie není připravená leteckou záchrannou službu provozovat. Podle ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD) se předsednictvo vlády shodlo, že tendr by se vypsal pro šest základen z 10. Armáda a policie, které teď zajišťují po jedné základně, by si přibraly každá jednu další.
Platnost současných smluv na zajišťování letecké záchranné služby skončí na konci letošního roku. Na zabezpečení provozu letecké záchranky od začátku roku 2017 stát podle hejtmanů není připraven. „Nemá dostatek odborníků ani posádek, heliporty v nemocnicích nejsou certifikované na těžké armádní vrtulníky,“ řekl Hašek.
Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka (za ČSSD) kraje také zatím neví, jak si vláda představuje řízení letecké záchranné služby, jak by vypadala koordinace vojenských či policejních posádek se záchrannými složkami v terénu ani jak budou všechno řešit dispečinky. Hejtmani podle něj trvají na tom, že od 1. ledna 2017 má být při jakémkoli rozhodnutí vlády zachována nynější kvalita a dostupnost letecké záchranné služby.
Budoucnost letecké záchranné služby je jedním z bodů, o nichž chtějí hejtmani diskutovat 16. března na společném jednání s vládou.