Co je psychomotorický vývoj dítěte?
Psychomotorickým vývojem se míní zvládnutí určité úrovně dovedností z hlediska řeči, pohybu, psychiky a sociální interakce na základě toho, jak se rozvíjí centrální nervový systém. Motorika dozrává nejprve v oblasti míchy a postupuje směrem k mozkové kůře. První měsíc života miminko pouze leží a každý jeho pohyb je prakticky závislý na:
- Míšních reflexech
- Vegetativním nervovém systému (např. trávicí systém)
- Řízení z prodloužené míchy (např. srdeční činnost a dýchání) [1], [2]
Psychomotorický vývoj: 2. měsíc
Kolem 2. měsíce života kojenci začínají sami zvedat hlavičku ve chvíli, kdy se nacházejí v poloze na břiše. Ta se v počáteční fázi nachází spíše v úklonu a bříško je vychýlené do strany.
K těmto pohybům je zpravidla motivuje zvědavost rozšířit své zorné pole nebo se podívat po hračce, která se nachází v jejich blízkosti. Tu můžete použít jako motivaci. Tomuto úsilí se říká tzv. volná motivace. Ta hraje v dětském vývoji zásadní roli. V této fázi vývoje se miminko může začít také otáčet ze zad na bříško. [3], [4], [5]
Psychomotorický vývoj: 3. měsíc
Kolem 3. měsíce života pohybový a nervový systém dozrává natolik, že hlavička už se neuklání do strany, ale celé tělo se dostává do jedné přímky (hlava, krk, trup, nohy). Po dovršení 3. měsíce obvykle děti zvládají ohnout nožičky do 90 stupňů ve všech kloubech.
Miminko si v této fázi vývoje vleže často hraje s ručičkama a strká do pusy vše, co mu přijde pod ruku, aby poznalo jeho chuť. Předměty se již snaží uchopit. Vleže na bříšku už se dokáže opřít o lokty, čímž je horní část těla mírně nadnesena a pupíkem se dotýká povrchu pod sebou. Tato poloha je známá především pod názvem pasení koníků. [6], [7], [8]
Psychomotorický vývoj: 4. měsíc
Ve 4. měsíci života si miminko zdokonaluje dovednosti, které si začalo osvojovat minulý měsíc. To znamená, že dokáže sáhnout po hračce z té strany, kde mu ji podáte, a vleže dovede zvednout nožičky o něco výše. Jestliže miminko ve 3. měsíci ještě nedokázalo uchopit hračku nebo pást koníky, bude i vývoj úchopu o něco opožděnější. [9], [10]
Psychomotorický vývoj: 5. měsíc
Děti v 5. měsíci zpravidla vyžadují větší pozornost a dokáží již rozeznat tón hlasu rodiče, tedy zda je káravý, nebo laskavý. Hračky nebo jiné předměty již dovedou uchopit ze střední úrovně. Vleže na zádech si hračku přendávají z jedné ruky do druhé a přitom ji bedlivě pozorují. Ze zad se převrací na bříško nebo na bok a pomalu se také pokoušejí si sedat. Nyní děťátko rovněž začíná odlišovat cizí osoby. [11], [12],
Psychomotorický vývoj: 6. měsíc
Psychomotorický vývoj dítěte 6. měsíc bývá obvykle zlomový. Na konci měsíce by se batole mělo dokázat z polohy na zádech přetočit přes bok na břicho a zase zpět. S drobnou pomocí (např. chycením prstu) už se dokáže přitáhnout do sedu a možná se z polohy na boku dostane samo do sedu. Ještě ale v této poloze nebude stabilní.
V této době už také zvládá přijímat příkrmy lžičkou a vydávat drobné slabiky. Při úchopu hračky nyní zapojuje i palec. Jeho pozornost dokáží upoutat i tišší zvuky, ostrost vidění se již výrazně zlepšila a okohybné svaly jsou mnohem více koordinované. [13], [14], [15]
Psychomotorický vývoj: 7. měsíc
Psychomotorický vývoj dítěte 7. měsíc života se zlepšuje zejména z hlediska koordinace, a to například při hraní si s hračkami. Nohy dokáže výrazně zvednou nad hrudník vleže na zádech, zvládne je dát až k hlavičce a možná si je bude i strkat do pusy. Nyní už ho také nejspíš dokážete rozesmát. Děťátko se ještě samo neposadí, ale pokud mu s tím pomůžete, v této době už nejspíš vydrží sedět. [16], [17]
Psychomotorický vývoj: 8. měsíc
Připravte se, že vaše ratolest v 8. měsíci života už moc času na zádech a na bříšku nestráví a bude se převážně plazit buďto za hračkami nebo za vámi. S opřenýma rukama o zem se učí pracovat se svým těžištěm a možná si také vyzkouší opírání se o jednu ruku. Umí se dostat na všechny čtyři a pravděpodobně se již dokáže zvednout a stát, bude-li se opírat o nějaký předmět. Pokud to však samo nedokáže, nesnažte se ho postavit. [18], [19]
Psychomotorický vývoj: 9. měsíc
Následující měsíc vaše batole už pravděpodobně vydrží samo sedět, snaží se stoupat si a jeho pohyby jsou jistější. Dokáže se již posadit z polohy na zádech a sedět může hned několika způsoby. Mezi ně patří sed přímý, překážkový, na patách a šikmý. Mezi patami by však sedět nemělo. Samotné lezení je také koordinovanější a jistější. Některé děti ovšem lezení zcela vynechají a přímo z plazení přecházejí do sedu a stoje.
Děti se nyní učí uchopovat předměty palcem a ukazováčkem a úmyslně pouští předměty z ruky, vytahují předměty z krabic nebo šuplíků a vyhazují hračky kolem sebe, takže se připravte, že vás v této době nejspíš nemine častější úklid nejrůznějších předmětů po bytě. [20], [21]
Psychomotorický vývoj: 10. měsíc
10. měsíc života pro děti obvykle představuje milník ve vývoji chůze, neboť se začínají pohybovat kolem pokoje držením se nábytku. V této době bude tedy váš potomek především trénovat vzpřímený sed, postavování se u nábytku a chůzi.
Některým dětem to může trvat i po dobu 11. měsíce. Vaše ratolest už dokáže reagovat na jednoduché pokyny, můžete po ní tedy například chtít, aby vám podala hračku, nebo s ní můžete vyzkoušet jednoduché hříčky, např. tleskání. [22], [23]
Psychomotorický vývoj: 11. až 12. měsíc
Mezi 11. a 12. měsícem by váš potomek měl už dobře ovládat všechny výše uvedené dovednosti a k tomu začíná samostatně stát v prostoru. Některé děti mohou už dokonce začít samostatně chodit s širokým rozkročením a aktivně používat první slovo. Pomalu se také zvedají samy v prostoru bez opory a dokáží sedět v dřepu bez držení se rukama.
Dále se v této době učí jíst samy lžičkou a nečiní jim obtíže vkládat předměty do misky nebo hrníčku. Po dosažení 12. měsíce života často děti dokáží používat i dvě smysluplná slova, reagují na jednoduché pokyny či oslovení a zapojují se do hry. [24], [25], [26]
Opožděný psychomotorický vývoj kojence
Když zohledňujete psychomotorický vývoj miminka, nezapomínejte vždy brát v úvahu, že to, jakých dovednostních úrovní by mělo v určitém věku dosáhnout, je pouze orientační údaj. Každé dítě je jiné a může se vyvíjet odlišným tempem, aniž by to nutně znamenalo, že je opožděné. Stejně tak byste jej neměli srovnávat s jinými dětmi, které znáte. Na psychomotorický vývoj může mít vliv:
- Dědičnost
- Výchova
- Učení se od okolí
Některé děti například přecházejí rovnou z plazení po břiše ke stoupání si na nohy a chození, aniž by mezi tím lezly po čtyřech. Vaši ratolest je vždy dobré motivovat a podněcovat k pokrokům ve vývoji, ale neměli byste jí dávat do chodítek nebo sedaček, dokud na tuto dovednost (sezení, chození apod.) ještě není připravena.
Pokud hodnotíte psychomotorický vývoj dítěte, tabulka nemusí být vždy správným ukazatelem. Máte-li ovšem obavy, že se váš potomek nevyvíjí správným tempem, obraťte se na vašeho pediatra, který vás odkáže na příslušné odborníky, případně vám doporučí návštěvu fyzioterapeuta. [27], [28], [29]
Zdroje: solen.cz, fyzioklinika.cz, cpzp.cz, pediatriepropraxi.cz,