Ministr zdravotnictví David Rath tento týden ve sněmovně přednesl zprávu k aktuálnímu stavu ve Všeobecné zdravotní pojišťovně. Navrhl neschválení návrhu zdravotně pojistného plánu na letošní rok. Právě zdravotně pojistné plány byly podle Ratha důvodem, proč MZ uvalilo na VZP nucenou správu.
Přepis projevu Davida Ratha ze dne 22. listopadu 2005
„K vlastním zdravotně pojistným plánům zdravotních pojišťoven a Všeobecné zdravotní pojišťovny. Jako gesční ministerstvo doporučuji neschválit návrh zdravotně pojistného plánu na rok 2005 u Všeobecné zdravotní pojišťovny z důvodu, že nyní, v listopadu, je jasně prokázáno, že vlastní plnění tohoto plánu neodpovídá textu zdravotně pojistného plánu.
Z analýz, které máme k dispozici, vyplývá jednoznačně, že došlo k nadhodnocení příjmové stránky a podhodnocení nákladů na zdravotní péči čerpanou ze základního fondu zdravotního pojištění, a to hlavně v oblasti nákladů na ambulantní a ústavní péči.
U ostatních zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven jsou zaznamenány také rozdíly mezi zdravotně pojistným plánem a realitou, ale ne tak zásadní a hluboké jako u Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Dámy a pánové, důvod rozchodu toho, co je napsáno ve zdravotně pojistném plánu, a toho, co je realitou, je jedním ze zásadních důvodů, proč Ministerstvo zdravotnictví přistoupilo k uvalení správy nad Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.
Všeobecná zdravotní pojišťovna je největší zdravotní pojišťovnou, do které přímo či nepřímo prostřednictvím státního rozpočtu přispívá téměř 7 milionů občanů. Všeobecná zdravotní pojišťovna hospodaří s částkou převyšující 100 miliard ročně.
Všeobecná zdravotní pojišťovna je již několikátým rokem po sobě neprosperující firmou, již několikátým rokem po sobě Všeobecná zdravotní pojišťovna končí deficitem, což bylo do roku 2003 v přímém rozporu se schváleným zdravotně pojistným plánem, který byl schválen touto Poslaneckou sněmovnou. V loňském roce právě kvůli rozporu mezi skutečností a zdravotně pojistným plánem nebyl zdravotně pojistný plán touto Sněmovnou vůbec přijat.
V tuto chvíli kumulovaný deficit Všeobecné zdravotní pojišťovny je někde v oblasti 14 mld. Kč, přitom v letošním roce tento deficit nabral skutečně nebývalou rychlost. Zatímco do konce letošního roku rostl zhruba dvěma miliardami ročně, tak v letošním roce rychlost je zhruba dvojnásobná až trojnásobná.
Je třeba se v této souvislosti podívat na kompetence jednotlivých hráčů na poli zdravotního pojištění. Ministerstvo zdravotnictví má ze zákona povinnost kontrolovat dodržování zákonů, především zákona 551/91 a zákona 48/97, a má povinnost kontrolovat hospodaření zdravotních pojišťoven.
Pokud ministerstvo zjistí chyby a nedostatky a nedodržování těchto zákonů a z nich vyplývajících podzákonných norem, pak v podstatě má ze zákona 551/91 jedinou možnost.
Tou možností, jak zjednat nápravu, je uvalení nucené správy. Naše zákony v podstatě neznají a neumožňují Ministerstvu jakkoliv zasáhnout jinak v situaci, kdy zdravotní pojišťovna dlouhodobě nedodržuje příslušné zákony. Toto je role Ministerstva zdravotnictví.
Teď bych rád upřel vaši pozornost na roli managementu Všeobecné zdravotní pojišťovny v rámci hospodaření s jednotlivými fondy zdravotní pojišťovny. Fondů je několik.
Asi nejdůležitější je základní fond, to je fond, ze kterého se hradí veškerá zdravotní péče. Tento fond právě činí zhruba těch 100 až 110 miliard. Pak má Všeobecná zdravotní pojišťovna ještě fond na svoji činnost, tedy provozní fond, kde končí kolem 3 miliard ročně a který je plně v působnosti managementu, dále pak fond prevence, kde končí asi 300 až 400 milionů ročně.
Ze zákona fond prevence je fond nepovinný. Fond povinný, který má pojišťovna plnit, je tzv. rezervní fond. O tom nemá cenu zde moc hovořit, protože ten plněn dlouhodobě není a v tuto chvíli má nějakých 6 tisíc korun. V situaci, kdy je hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny dlouhodobě deficitní, je iluzorní si myslet, že rezervní fond má být při tomto typu hospodaření z čeho plněn.
Často se opakuje určité klišé, že vlastně management Všeobecné zdravotní pojišťovny za nic nemůže, že management Všeobecné zdravotní pojišťovny je vlastně jen jakousi převodní pákou všech okolo, tedy ministerstva, vlády, případně Poslanecké sněmovny, jen jakýmsi poštovním úřadem, kde se rozbalují příkazy z Ministerstva zdravotnictví a tyto příkazy se bezhlavě plní. Dámy a pánové, to je velký omyl.“
(red), www.Zdravi.Euro.cz