Ředitel: Přímé volání záchranářům zachrání ročně desítky životů

20. 7. 2006 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Dvě až tři desítky životů ročně zachrání pražští záchranáři jen díky tomu, že na tísňové lince 155 hovoří volající přímo se zdravotníkem a ten ho vede při poskytování první pomoci, než na místo přijede sanitka. I to je jeden z argumentů, proč ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz dává přednost tomu, aby lidé volali záchranku, a ne číslo 112...


Dvě až tři desítky životů ročně zachrání pražští záchranáři jen díky tomu, že na tísňové lince 155 hovoří volající přímo se zdravotníkem a ten ho vede při poskytování první pomoci, než na místo přijede sanitka.

I to je jeden z argumentů, proč ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz dává přednost tomu, aby lidé volali záchranku, a ne číslo integrovaného záchranného systému 112.

Pozdější vyslání sanitky k tragické nedělní nehodě autobusu na dálnici D8 u Zdib nedaleko Prahy, při níž zemřelo šest lidí, přičítá Schwarz právě tomu, že první volání bylo směrováno na 112.

Na tomto čísle je přijal univerzální operátor, který zjišťuje jen základní data, než výzvu předá hasičům, policii a záchranářům. Mezi složkami integrovaného záchranného systému se tím obnovila debata o tom, zda zavádění jednotného evropského čísla 112 je výhodné.

„Máme nahrávky, kdy lidé si zachránili dítě nebo svého příbuzného jenom díky tomu, že jim naše operátorka dávala správný návod, jak postupovat. To operátorka na čísle 112 neudělá a hlavně neumí zpracovat výzvu tak, jak my potřebujeme,“ řekl dnes ČTK Schwarz.

„Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání, které je určeno pro cizince, ale také pro mimořádné události, při nichž je potřeba více složek integrovaného záchranného systému, což byl případ nedělní nehody,“ řekl ČTK mluvčí hasičského záchranného sboru Petr Kopáček. Podle Schwarze je užívání jednotného čísla krok zpět, dispečinky na záchranné službě jsou podle něj na vyšší odborné úrovni.

Rychlé předání informací má umožnit datová věta, což je souhrn základních údajů o události, včetně kontaktu na toho, kdo volal. Zkušenosti s tím má královéhradecká záchranka.

Její vedoucí lékař Jiří Mašek ČTK řekl, že z linky 112 dostávají elektronicky datovou větu a zároveň, když jde o zdravotní případ, přepojí operátor linky 112 volajícího na 155. Tam se ho zdravotnický dispečer doptá na charakter obtíží a vyšle pomoc nebo po telefonu poradí, v nejzávažnějších případech i řídí oživování.

V hlavním městě se záchranná služba domluvila s dispečinkem 112, že volání hned předá na 155, takže datovou větu neřeší. Operátorka záchranky už při hovoru alarmuje osádku, která je místu nehody nejblíže.

Zatímco sanita míří na místo, operátorka zjistí další údaje a dá je sanitce vysílačkou nebo mobilem. „Záchranný řetězec běží, to u datové věty nejde, protože ji operátorka nejprve musí vytvořit,“ popsal Schwarz. Dodal, že pro přijetí datové věty ani nemá pražská záchranná služba nastaven program, musela by tedy upravit software.

Schwarz zdůraznil, že nekritizuje existenci čísla 112, ale to, že systém v případě nedělní nehody zřejmě selhal. Vše, co se ten den stalo, je podle něj třeba prošetřit a ozřejmit, kde se stala chyba, aby se v budoucnu nemohla opakovat. Schwarz považuje za zvláštní, že i když záchranka dorazila na místo 15 minut od chvíle, kdy řidič nehodu ohlásil, žádné jiné složce integrovaného systému za tu dobu už nikdo jiný kvůli nehodě autobusu netelefonoval.

ČTK

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?