Třeba kyčelní kloub by pacient měl podle vládního nařízení dostat od 1. ledna do roka, někde se ale dosud čekalo i dva roky a víc. Za nedodržení lhůt může ministerstvo zdravotnictví dát pojišťovně pokutu až deset milionů korun, sdělila ČTK Seitlová. Ministerstvo podle náměstka Martina Plíška už eviduje první dotazy pacientů na tyto lhůty.
„U nás se čeká na endoprotézu dva a půl roku. Budeme to muset s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou (VZP) řešit, takhle to zůstat nemůže,“ popsal ČTK situaci v kyjovské nemocnici ředitel Petr Svoboda. Do stanovené lhůty se nevejdou například ani pacienti čekající na operaci šedého zákalu. Stát má však podle Seitlové přímo v zákoně o veřejném zdravotním pojištění nástroj, kterým může dodržování stanovených lhůt vymáhat. Za nedodržení hrozí pokuta až deset milionů korun.
Podle mluvčího VZP Jiřího Roda se problém čekacích dob vyostřuje tím, že nemocnice nekontrolují, zda pacienti nejsou napsaní na čekacích listech i v jiném zařízení. V seznamech tedy jsou i pacienti, kteří už byli operováni jinde, odstěhovali se nebo zemřeli. „Pokud se náš klient obrátí na svoji regionální pobočku, zajistíme mu operaci v nejbližší nemocnici, kde mají volné kapacity,“ řekl Rod ČTK.
Podle šéfa kyjovské nemocnice přecházejí někteří pacienti jinam neradi, protože mají svou nemocnici blíže domovu a jsou na ni zvyklí.
Rod doplnil, že nemocnice už samy hlásí VZP volné kapacity. Problém by podle něj neměl být ani s úhradou. VZP letos ubylo pojištěnců, počítá ale vydat na plánované operace stejně jako loni. Navíc nemocnice mohou samy získat víc na operace tím, že dokážou levněji nakoupit materiál.
Zástupkyně veřejného ochránce práv potvrdila, že pacient by se při dlouhém čekání měl nejprve obrátit na svoji pojišťovnu, aby mu operaci zajistila. Pokud pojišťovna operaci v termínu nezajistí, měl by se obrátit na ministerstvo.
Plíšek doplnil, že nařízení platí od 1. ledna, takže se vztahuje pouze na operace, na něž byl pacient indikován po tomto datu. Nevztahuje se na pacienty, kteří na operaci čekají už z dřívější doby, kdy lhůty nebyly. Pojišťovny by ale měly vyjít těmto pacientům vstříc tím, že jim přednostně zajistí operaci podle kapacitních možností v nejbližším termínu, a to v pořadí, v jakém čekali.