Sestry se učí vstřícnosti k pacientům

10. 6. 2014 8:15
přidejte názor
Autor: Redakce
Nevyzpytatelné chování pacientů a neochota nebo nepřipravenost lékařů, sester i dalších zaměstnanců zdravotnických zařízení šíří v jejich chodbách nepřátelskou atmosféru. Pacienti si pak na personál stěžují.


Předcházet nepříjemným zážitkům se snaží Fakultní nemocnice Brno prostřednictvím seminářů pro nelékařské zdravotnické pracovníky.

Podle náměstkyně pro ošetřovatelskou péči svatoanenské nemocnice Jany Zvěřinové je nevhodné jednání jedním z hlavních nedostatků zdravotnictví, kterým lze ale velmi snadno předcházet.
Plánovaná výuka je založená na jejich jednání s pacientem nebo jeho příbuznými. „Ty představují profesionální herci, kteří se řídí předem vypracovaným scénářem a pokyny psychologů,“ popisuje princip mluvčí nemocnice Šárka Urbánková.

Simulovanou situaci sledují ostatní účastníci na videu ve vedlejší místnosti. Psycholog ji pak s účastníky podrobně rozebírá. „Zpětná vazba je pro výuku naprosto klíčová. Získaná zkušenost zaměstnancům v budoucnu umožní zvolit vhodnou strategii a přístup k pacientovi. Také jim pomůže vyvarovat se neadekvátním reakcím,“ vysvětluje Urbánková.

Podle Zvěřinové je princip učení se z přešlapů ideální metoda, jak si vypěstovat vhodné reakce. „Simulace pohlíží na chyby jako na příležitost, která motivuje k dalšímu vzdělávání. Jejich prostřednictvím je možné vyzkoušet si a nacvičit prakticky jakékoli situace, které můžou nastat nejen v prostředí zdravotnického zařízení,“ myslí si Zvěřinová.

Podobný projekt je v České republice ojedinělý. Svatoanenská nemocnice na něj získala přes dva miliony korun. „Navazuje na podobný projekt, který jsme dříve uspořádali jen pro zdravotní sestry. Tentokrát jsme jej rozšířili i pro ošetřovatele nebo sanitáře i z některých dalších nemocnic,“ dodává Urbánková. Zapojí se tak i zaměstnanci Nemocnice Milosrdných bratří, Úrazové nemocnice Brno, Vojenské nemocnice Brno nebo Nemocnice Kyjov.

Na přístup k pacientům se zaměřují ale i jiné brněnské nemocnice. Například Masarykův onkologický ústav se díky vstřícnému jednání opakovaně umisťuje na prvním místě v anketách pro pacienty o nejoblíbenější nemocnici. Důraz na vstřícný přístup k nemocným a jejich příbuzným tam klade ředitel ústavu Jiří Vorlíček. Ten jej ve zdravotnictví začal prosazovat už na začátku devadesátých let, když se vrátil ze Spojených států.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?