Setkali jste se někdy s agresivním pacientem?

21. 4. 2015 8:32
přidejte názor
Autor: Redakce

Dne 31. 3. 2015 jsme s kolegyní navštívily odborný seminář na téma „Agresivní pacient“. O své poznatky bychom se s vámi chtěly podělit v následujícím článku.




Seminář probíhal v rámci Krajské zdravotní, a. s., Nemocnice Ústí nad Labem. Byl veden formou zajímavé diskuse s lektory, kde jsme měli možnost pohovořit o konkrétních případech z naší praxe, ale i ze života, a ukázali jsme si i některé modelové situace.
Mluvili jsme o projevech či zdrojích agrese, možnostech jejího ovlivnění, o tom, jak se zachovat, i o chybné reakci a strategii.

Jak vypadá a z čeho pramení agrese

Projevy agrese: * slovní (křik, vulgarismy) * fyzické (pěsti, neklid, narušení prostoru, podupávání, zrychlený dech, dívání se upřeně do očí, házení předmětů aj.) Zdroj agrese: * strach, úzkost, nespokojenost, odkázanost na pomoc druhého, křivda, absence abúzu, zklamání z procesu léčby, nedostatečná informovanost, neuspokojování potřeb (jídlo, narušený spánek, sociální izolace) Dále mezi zdroje agrese patří vliv prostředí, narušení intimní zóny, sexuální omezení, nepružnost poskytování terapeutické a ošetřovatelské péče, celková změna prostředí aj.
Možnosti ovlivnění: * faktory prostředí (světlo, klid) * faktory osobnostní (jak ze strany

zdravotníka, tak i pacienta) * charakter nemoci (např. závažná a onkologická onemocnění) * komunikace (tón hlasu, vstříc -

nost) * farmakologie

Jak reagovat na agresivního pacienta

Co dělat: * zachovat klid, projevit zájem o problém pacienta, neútočit, zajímat se o důvod vzniku hněvu a v neposlední řadě zachovat bezpečnou vzdálenost od agresora aj.
Chybné reakce: * nervozita * nedostatek času * přerušovat pacienta v hovoru * poskytovat rady z vlastního hlediska aj.
Strategie: * snažit se nabídnout pacientovi kompromis, projevit pochopení pro jeho hněv a agresi a zároveň se snažit najít řešení jeho problému. Nejdůležitější je vzájemná komunikace.

Závěrem

Seminář byl pro nás velmi zajímavý nejen z profesního hlediska, ale i díky seznámení se s různými možnostmi jak čelit agresi v běžném životě. Toto téma nás naučilo nedívat se na problém pouze z pohledu zdravotníka, ale i očima agresivního pacienta, hledat odpověď na otázku, proč člověk reaguje agresivně.
Popsaný seminář bychom doporučily všem našim kolegyním, minimálně jako příležitost k zamyšlení se nad problémem „agresivní pacient“.

O autorovi| Kamila Vomastová, Věra Jandurová, všeobecné sestry, ARO Most

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?