Seminář probíhal v rámci Krajské zdravotní, a. s., Nemocnice Ústí nad Labem. Byl veden formou zajímavé diskuse s lektory, kde jsme měli možnost pohovořit o konkrétních případech z naší praxe, ale i ze života, a ukázali jsme si i některé modelové situace.
Mluvili jsme o projevech či zdrojích agrese, možnostech jejího ovlivnění, o tom, jak se zachovat, i o chybné reakci a strategii.
Jak vypadá a z čeho pramení agrese
Projevy agrese: * slovní (křik, vulgarismy) * fyzické (pěsti, neklid, narušení prostoru, podupávání, zrychlený dech, dívání se upřeně do očí, házení předmětů aj.) Zdroj agrese: * strach, úzkost, nespokojenost, odkázanost na pomoc druhého, křivda, absence abúzu, zklamání z procesu léčby, nedostatečná informovanost, neuspokojování potřeb (jídlo, narušený spánek, sociální izolace) Dále mezi zdroje agrese patří vliv prostředí, narušení intimní zóny, sexuální omezení, nepružnost poskytování terapeutické a ošetřovatelské péče, celková změna prostředí aj.
Možnosti ovlivnění: * faktory prostředí (světlo, klid) * faktory osobnostní (jak ze strany
zdravotníka, tak i pacienta) * charakter nemoci (např. závažná a onkologická onemocnění) * komunikace (tón hlasu, vstříc -
nost) * farmakologie
Jak reagovat na agresivního pacienta
Co dělat: * zachovat klid, projevit zájem o problém pacienta, neútočit, zajímat se o důvod vzniku hněvu a v neposlední řadě zachovat bezpečnou vzdálenost od agresora aj.
Chybné reakce: * nervozita * nedostatek času * přerušovat pacienta v hovoru * poskytovat rady z vlastního hlediska aj.
Strategie: * snažit se nabídnout pacientovi kompromis, projevit pochopení pro jeho hněv a agresi a zároveň se snažit najít řešení jeho problému. Nejdůležitější je vzájemná komunikace.
Závěrem
Seminář byl pro nás velmi zajímavý nejen z profesního hlediska, ale i díky seznámení se s různými možnostmi jak čelit agresi v běžném životě. Toto téma nás naučilo nedívat se na problém pouze z pohledu zdravotníka, ale i očima agresivního pacienta, hledat odpověď na otázku, proč člověk reaguje agresivně.
Popsaný seminář bychom doporučily všem našim kolegyním, minimálně jako příležitost k zamyšlení se nad problémem „agresivní pacient“.
O autorovi| Kamila Vomastová, Věra Jandurová, všeobecné sestry, ARO Most