Tvrdí, že neporušují zákon..Síť lékáren a její marketingové aktivity však napadla Slovenská lékárnická komora. Prezident komory Peter Mihálik tvrdí, že už z výpisu z obchodního rejstříku je jasné, že společnost je řízena centrálně, z jedné adresy.
„Možná se jim podařilo elegantně obejít zákon,“ uvedl Mihálik. Předseda dozorčí rady společnosti Cityfarma Erik Kováč ale oponuje: „Několik kontrol státního dozoru v lékárnách potvrdilo, že žádný zákon neporušujeme.“
Slovenská lékárnická komora považuje reklamní aktivity této společnosti za nezákonné. Jednou z těchto aktivit je zavedení zákaznické karty, na kterou zákazník dostává po každém větším nákupu bonusové body a po dosažení určité hodnoty dostane pacient dárek.
Podle Mihálika je taková praxe neslučitelná s povoláním lékárníka. „Oni vlastně lákají pacienty, aby chodili do lékáren častěji a sbírali body na kartičku, za kterou pak dostanou třeba žehličku. Ale lékárník by měl především usilovat o to, aby byl pacient vyléčen, nikoliv aby musel navštěvovat lékárnu často,“ tvrdí prezident komory. Podle něho může tento trend vést k nárůstu spotřeby volně prodejných léčiv.
Zavedení zákaznických karet kritizuje také slovenské ministerstvo zdravotnictví, podle kterého je chování lékáren neslučitelné s poskytováním zdravotní péče. Ministerstvo tvrdí, že takové excesy by měla postihovat lékárnická komora, a to odnětím licence na výkon povolání. Komora proto hodlá zakročit.
„Zjišťujeme například, zda tyto lékárny řádně vybírají dvacetikorunové poplatky a doplatky za léky. Jakmile zjistíme porušení či nedostatky, můžeme jim sebrat licenci,“ říká Mihálik.
Protože k vydání licence je potřeba i povolení, které vydává vyšší územní celek, zástupci komory by se chtěli v nejbližších dnech sejít i s hlavními farmaceuty samospráv a dohodnout se na společném postupu.
Cityfarama se však brání a tvrdí, že její marketingové aktivity jsou v souladu se zákonem. Poukazuje na to, že zákaznické karty existují také například v Německu.
Pravda