Sociální péče nově

10. 1. 2007 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Dvouletý vzdělávací projekt s názvem Moderní vzdělávání sociálních pracovníků orientované na dodržování standardů kvality v návaznosti na nový zákon o sociálních službách, jehož příjemcem je Střední zdravotnická škola v Ruské 91 spolu se svými partnery - 1. LF UK Praha, občanské sdružení dobrovolníků Hestia a Národní rada zdravotně postižených - se rozběhl v říjnu vícetematickými přednáškami na třech pracovištích v Praze.


Posluchači se na nich dozvědí novinky z oblasti právních základů, osobní asistence a o deseti pravidlech komunikace, současně také získají vědomosti o moderních trendech první pomoci, péči o imobilizovaného člověka, základních potřebách člověka, estetické výchově, psychohygieně, zvládání agresivity a konfl iktu apod.

Symbolicky podávaná ruka, v jejíž dlani je logo Evropského sociálního fondu (hradí 50 procent nákladů, druhá polovina jde ze státního rozpočtu ČR a rozpočtu hlavního města Prahy), jasně vystihuje smysl finanční podpory. Nový zákon o sociálních službách přináší velké změny související s péčí o postižené a seniory.

Vedoucí realizačního týmu vzdělávacího projektu je PhDr. Ivanka Kohoutová, R. S., současná ředitelka SZŠ v Ruské v Praze 10, která o nových trendech v přípravě budoucích zdravotnických a sociálních pracovníků říká: „Více než padesátiletá tradice naší školy nás zavazuje.

Založena byla z Rockefelerovy nadace a situována je v areálu Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, což bylo z hlediska odborné výuky velmi prozřetelné. Od svého založení do dneška se škola věnovala vzdělávání zdravotnických pracovníků. Nejvíce absolventů má v kategorii zdravotní sestra, všeobecná sestra a po 33 let zde probíhalo i pomaturitní studium asistentů hygienické služby, takže lze hovořit o zhruba 3800 absolventech. Kromě odborného vzdělání vštěpujeme našim žákům rovněž měřítka hodnot, což znamená klást důraz na posilování mezilidských vztahů, etiku, flexibilitu, samostatnost, empatii a kreativitu.“

Nový zákon a jeho dopad do výuky

Nabízí se otázka, zda bude vedení SZŠ v Ruské reagovat na nový zákon o sociálních službách například rozšířením učiva o další speciální předměty nebo akreditované kurzy.

„Nový zákon je v mnohém průlomový. Pevné právní základy zaručují jasný vztah příjemce služeb k jejich poskytovateli, je určeno financování a standardy kvality. Společný vzdělávací projekt proto velice vítám. Cílovou skupinou jsou pracovníci v sociální a zdravotní oblasti, převážně z příspěvkových a nestátních neziskových organizací, ale i dobrovolníci. Věřím, že každý z posluchačů vzdělávacího cyklu získá nové znalosti a dovednosti, což bude přínosem pro jeho každodenní praxi,“ dodává k tomu PhDr. Ivanka Kohoutová.

Výuka probíhá v pětičlenných skupinkách, čímž je zajištěn individuální přístup lektorů ke každému posluchači. Absolventi kurzu obdrží certifikát a profese zdravotní sestra a zdravotní sociální pracovník příslušné kredity.

Kredity dostanou i lektoři samotní, pedagogové školy. „Jsem ráda, že škola je nápomocna využitím zkušeností našich vyučujících, kteří rozšíří vzdělávací cyklus o specifika škole vlastní. V tomto vzdělávacím modulu přednáší kromě lektorů ze střední zdravotnické školy i lektoři z 1. LF UK a Národní rady zdravotně postižených. Tento vzdělávací program je naším společným know-how i s tím, že šíří a naplňuje připravované inovace v sociální oblasti,“ upřesňuje dr. Kohoutová.

Paralelně probíhající vzdělávací cyklus občanského sdružení Hestia je orientován na pracovníky sociálních služeb v řídících a projektových pozicích, jako jsou vedoucí organizací, personalisté, vedoucí oddělení, vrchní sestry, koordinátoři dobrovolníků, pracovníci pro vzdělávání a supervizoři.

Na území hlavního města Prahy v současné době působí na 585 poskytovatelů sociálních služeb. Počet a kapacita těchto zařízení se postupně rozšiřují a z toho také plyne potřeba vzdělávání jejich zaměstnanců. Také z toho důvodu SZŠ Ruská ve své nabídce reaguje na potřeby praxe. „Pro nový školní rok nabízíme dva obory s maturitou, a to zdravotnický asistent a ortoticko-protetický technik. Posledně jmenovaný je finančně velice náročný, otevírá se každé dva roky a lze ho studovat v ČR pouze na naší škole. Další obor, ošetřovatel, je tříletý a je zakončen výučním listem. Přípravou na studia na vysokých školách je zdravotnické lyceum, s jehož otevřením rovněž počítáme,“ představuje novinky ve výuce ředitelka školy.

V poslední době dochází k výraznému pokroku při poskytování zdravotní a sociální péče, a proto je třeba tímto způsobem vzdělávat i na úrovni odborné školy. V plánech jejího vedení je zavést za podpory zřizovatele obory sociálního zaměření, jako je sociální péče, sociálně správní činnost nebo výchovná a humanitární činnost.

Právě na potřebnost těchto oborů není ve školách dostatečně pamatováno. Stejně tak je počítáno s kvalifikačními a rekvalifikačními kurzy, jejichž realizace je umožněna zákonem č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, a zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (viz školský zákon).

Součástí společného vzdělávacího projektu jsou i odborné semináře a konference. První celodenní seminář bude zaměřen na nový sociální zákon a prováděcí vyhlášku.

Bližší informace najdete na www.szs-ruska.cz. Do konference připravované na jaro 2007 se můžete zapojit svými nápady a podněty. K dispozici je e-mail školy sekretariat@szs-ruska.cz.


O autorovi: Mgr. Eva Vaňurová, manažerka projektu SZŠ Ruská

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?