V pražské Thomayerově nemocnici jsou ve srovnání s většinou fakultních nemocnic nižší platy a zdravotníci tady musí pracovat v oprýskaných starých budovách, do kterých už skoro zatéká. Přesto tady pacienti narazí na sestry a doktory, kteří patří v Česku mezi ty nejspokojenější.
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti HealthCare Institute (HCI), který zkoumal spokojenost zdravotníků, skončila Thomayerova nemocnice mezi fakultními nemocnicemi hned na druhém místě. Její příklad ukazuje, že dobře provozovaná „firemní“ školka a otevřený přístup je pro zaměstnance často důležitější než o pár stovek vyšší platy nebo nově opravené budovy.
„V létě jsme prodloužili provoz školky až do osmé hodiny, což má určitě na spokojenost našich zaměstnanců velký vliv. Snažíme se také být ke zdravotníkům otevření. Během letošního roku jsme každý týden dělali na klinikách schůze, kde jsme se bavili s našimi zaměstnanci a ptali jsme se jich, co by chtěli v nemocnici zlepšit. Byl o to velký zájem,“ říká zdejší náměstek pro léčebnou péči Tom Philipp, proč zrovna v pražské Krči narazí lidé na spokojené zdravotníky.
Sever Moravy vítězí
Spokojenost lékařů a sester má přitom na kvalitu zdravotní péče zásadní vliv. „Z praxe vím, že spokojenost personálu je velmi úzce provázaná s kvalitou péče. Naštvaný lékař jedná s pacientem jinak a může se to podepsat i na tom, co pacientovi udělá,“ říká šéf Karvinské hornické nemocnice Ivan Stejskal. A dobře ví, o čem mluví.
Snažíme se také být ke zdravotníkům otevření
Právě „jeho“ nemocnice má totiž nejspokojenější lékaře a sestry v Česku. A to i v porovnání s největšími fakultními nemocnicemi.
„Platíme všem našim zaměstnancům kapitálové připojištění a snažíme se jim co nejvíc ulehčit studium nebo zahraniční stáže. Jednou nebo dvakrát za rok také vyjíždíme se skupinou 150 až 200 zaměstnanců a jejich dětí na horskou chatu do Beskyd a uděláme si tam pěkný výšlap,“ popisuje tužení kolektivu Stejskal.
Nemocnice na severu Moravy patří k nejlepším v Česku, i co se týče samotné spokojenosti pacientů. Nejoblíbenější nemocnicí se mezi „nefakultními“ nemocnicemi stala třinecká Nemocnice Podlesí.
Její šéf Karel Dostalík ale upozorňuje, že hezké chování doktorů a sester, pěkné nemocniční pokoje nebo dobré jídlo ke spokojenosti pacientů samy o sobě nestačí. Úplnou spokojenost pacientů může zaručit vedle příjemného nemocenského prostředí jen dobrá kvalita zdravotní péče. „Pokud jde o pooperační komplikace, úmrtnost, četnost infekcí nebo pádů, jsme hluboce pod republikovým průměrem a to se spokojeností pacientů souvisí úplně stejně jako to, jestli se k pacientům dobře chovají naši lékaři a sestry,“ vysvětluje Dostalík.
Největší problém? Chování
Pravdou je, že kvalitu péče pacienti poznají až poté, co se jim úplně zacelí operační rána nebo až úplně rozhýbou kyčelní kloub. Což běžně trvá několik měsíců.
Zato špatné chování zdravotníků nebo špatné jídlo poznají hned. Třeba v pražské Všeobecné fakultní nemocnici (VFN) si pacienti ještě před několika lety stěžovali na špatné chování zdravotníků docela často. „Před pár lety nám špatně vycházela i komunikace s personálem. Proto jsme začali posílat sestry a ošetřovatelský personál na praktické kurzy komunikace,“ říká ředitel VFN Jan Bříza.
Průzkum HCI dokazuje, že tato strategie má slušné výsledky. Žebříček spokojenosti pacientů, kteří letos leželi ve fakultních nemocnicích, vede totiž právě VFN.
Celý článek si můžete přečíst na serverhu Hospodářských novin iHNED.cz nebo zde:
http://hn.ihned.cz/c1-39205010-spokojeni-lekari-delaji-svou-praci-mnohem-lepe