Středočeská záchranná služba zahájila provoz call centra

15. 9. 2009 8:13
přidejte názor
Autor: Redakce
Středočeská záchranná služba dnes zahájila provoz takzvaného call centra, které má vyřizovat dotazy neurgentní povahy, a odlehčit tak tísňové lince 155. Dotazů, jež nespadají do náplně práce operátorek, dosud bylo 20 až 30 procent z celkového počtu. Obdobný systém funguje například v Británii, v Česku zatím nebyl vyzkoušen, řekl ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek.


Call centrum je od dnešního rána volajícím dostupné nepřetržitě na bezplatné telefonní lince 800 888 155. Sedí v něm zkušený záchranář, který je střídán po 12 hodinách. Služba je zatím určena jen pro obyvatele Kladenska, Rakovnicka, Mělnicka a Berounska. Jestliže na linku zavolá někdo z jiného okresu, dispečer si jeho problém nicméně poslechne, protože může být důvodem pro výjezd sanitky. Nemůže mu ale poradit, kam se v okolí svého bydliště obrátit. Od Nového roku by ale již podle hejtmana Davida Ratha (ČSSD) měla být působnost call centra rozšířena na celý kraj.

Pracoviště funguje i jako doplňková součást zdravotnického operačního střediska. V situaci, kdy dispečer na lince 155 vyhodnotí, že hovor není určen pro záchrannou službu, ale jde o otázky zdravotnického nebo psychosociálního charakteru, tak volajícího do call centra přepojí. Operátoři ho pak mohou nasměrovat k další odborné pomoci, například na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost.

„Vypracovali jsme si databázi kontaktů, telefonních čísel, ať už lékařů, odborných poraden, lékáren, ale také tísňových linek typu linka důvěry a podobně,“ nastínil Houdek.

Rath novinářům řekl, že pracoviště by mělo výhledově ušetřit náklady na provoz záchranné služby a zvýšit komfort pro pacienty. „Zkušenosti ze zahraničí jsou, že když to funguje dlouhodobě, tak to ušetří až 40 procent návštěv na lékařské pohotovosti a zhruba 20 procent výjezdů záchranné služby,“ uvedl. Řadu lidí totiž podle něj stačí uklidnit nebo jim poradit, jak mohou problém vyřešit sami.

Call centrum s přístrojovým vybavením za několik desítek tisíc korun může v případě nouze fungovat jako běžné dispečerské pracoviště záchranné služby. „Lze kdykoliv použít i jako operační středisko pro záchrannou službu, čili je tam zastupitelnost v případě nějakých hromadných neštěstí nebo přetíženosti těch stávajících tří operátorek, které jsou 24 hodin denně ve službě,“ poznamenal Houdek.

Středočeští záchranáři podle něj zavedením nové služby vstupují na tenký led, protože v Česku nic podobného dosud nefunguje. Uceleně byl tento projekt zaveden například v Británii. „Ale nutno říci, že to bylo budováno za desítky milionů liber a trvalo to několik let,“ dodal ředitel.

ČTK

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?