SÚKL zajistí kontrolu, nikoli distribuci konopí

7. 6. 2012 7:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Mgr. Marek Hampel ve svém postoji vyjadřuje obavu, že návrh novelizace zákona o léčivech a zákona o návykových látkách, kterým poslanecká iniciativa navrhuje zpřístupnění konopí pro léčbu a výzkum v České republice, bude neefektivní a nákladný. Jeho názor je vysloven na základě mylné interpretace, že výhradním distributorem léčebného konopí v České republice pro lékárny má být Státní ústav pro kontrolu léčiv, a že tím pádem nebude využita existující distribuční síť farmaceutických výrobků.


Omezení úniku konopí na černý trh

Návrh, který vypracovaly dvě expertní pracovní skupiny vedené děkanem 1. lékařské fakulty UK prof. MUDr. Tomášem Zimou, DrSc., MBA (z pověření předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miroslavy Němcové a pod záštitou premiéra Vlády České republiky Petra Nečase) a který byl nadstranickou poslaneckou iniciativou zařazen na program jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, přitom toto omezení neobsahuje.

Návrh pouze splňuje podmínku danou členským státům OSN prostřednictvím „Jednotné úmluvy o omamných látkách“ z roku 1961, která určuje, za jakých okolností může být konopí za účelem léčebného využití pěstováno v podmínkách národního státu.

Podmínkou pěstování léčebného konopí je dle úmluv OSN zřízení nebo určení státní agentury kontrolující nakládání s konopím pro účely výzkumu a léčby. Pracovní skupina doporučila, aby touto agenturou byl právě SÚKL.

Tato agentura je povinna převzít veškeré konopí, které je v národním státě vypěstováno, aby nemohlo dojít k jeho úniku na černý trh. Další nakládání s tímto konopím, včetně jeho distribuce i zpracování, již může být svěřeno subjektům, jež jsou držiteli oprávnění k nakládání s omamnými a psychotropními látkami – jako je tomu u farmaceutických distributorů nebo lékáren.

Vznikne zpracovatelský článek

Pokud bude návrh v současném znění schválen, bude „konopí pro léčebné použití nebo vědecké účely“ přeřazeno z přílohy č. 3 do přílohy č. 1 zákona č. 167/1998, o návykových látkách. V první fázi jej farmaceutičtí distributoři budou moci dovézt ze zahraničí a distribuovat do lékáren přímo. Ve druhé fázi – tedy po ustavení agentury, resp. pověření SÚKL funkcí agentury – pak s alespoň formální garancí nebo převzetím touto agenturou.

Oproti současnému stavu, kdy je jedinou možností pro pacienta individuální dovoz se značnou administrativní zátěží a prohibitivními finančními náklady, představuje tento scénář významnou úlevu jak pro lékárny, tak – a to především – pro nemocné.

Otázka, na kterém stupni a jak se bude konopí pro další léčebné využití zpracovávat, je již záležitostí ekonomické efektivnosti. Pokud bude zpracování konopí pro lékárny nákladné (jako tomu může být i v jiných případech, kdy se magistraliter připravují tinktury či masti), můžeme předpokládat, že na trhu vznikne zpracovatelský článek, u kterého bude kromě vyhovění všem podmínkám, kladeným zákonným rámcem pro farmaceutické přípravky, opět požadováno povolení k nakládání s návykovými látkami.

Které konopí doputuje k pacientovi?

Předností předkládaného návrhu je vymezení jasného právního rámce pro zpřístupnění léčebného konopí v České republice bez přebujelých omezení (jež mu byla ve zmíněném článku Mgr. Hampela mylně přisouzena).

Tento rámec má umožnit konkurenční prostředí, které dosáhne nejnižší možné ceny pro pacienta, a systém veřejného pojištění. O tom, co doputuje k pacientovi, rozhodne trh. Rozhodovat bude mezi konopím vypěstovaným v České republice (různými konkurenčními pěstiteli) a v zahraničí (v oboru případech to bude podmíněno nákupem od národní státní agentury, jak to vyžadují Úmluvy OSN) a současně mezi tímto konopím a přípravky vyrobenými přímo v České republice nebo v zahraničí.

Ing. Mgr. Vendula Běláčková, mluvčí Petičního výboru za léčebné konopí

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?