SVK: Záchranáři začnou naplno až od léta

19. 3. 2007 8:20
přidejte názor
Autor: Redakce
Na poslední chvíli uvolnilo slovenské ministerstvo vnitra stovky milionů korun potřebných na dokončení Integrovaného záchranného systému. Moderní síť má podle zákona začít naplno fungovat od července 2007...


Peněz se však záchranáři od resortu vnitra dočkali až začátkem tohoto roku. Jde o půl miliardy slovenských korun vyčleněných ze státního rozpočtu, z toho část tvoří příjmy z povinného pojištění motoristů.

Dokončení projektu známého pod číslem tísňového volání 112 odkládala předcházející vláda pro nedostatek financí od roku 2003. I přesto počítá Ronald Roth, který má na ministerstvu vnitra záchranný systém na starosti, s tím, že červencový termín bude dodržen.

„Firma, která byla pověřená dobudováním komunikačního propojení, plánuje práce uzavřít do konce června. Od července by tedy mělo všechno začít fungovat na špičkové úrovni. Pracuje se na tom ve dne v noci. Zároveň dokončujeme prostory, v nichž budou sídlit koordinační střediska,“ uvedl Roth.

Při nedávné explozi munice v Novákách přijala linka 112 první volání dvě minuty po prvním výbuchu. Po zjištění přesného místa události přijelo do deseti minut třináct sanitek. Následně přijížděly další, aby rozvezly raněné do okolních nemocnic. Podle předběžných hodnocení byla záchranářská akce v pořádku.

„Od okamžiku volání všechno běželo tak, jak mělo, ačkoliv v tomto případě šlo o specifický vojenský objekt,“ konstatuje Roth. Vytvoření moderní sítě spojení mezi velením a jednotlivými záchrannými složkami má na starosti společnost Ericsson.

Smlouvu podepsal loni bývalý slovenský ministr vnitra Martin Pado. Celková cena zakázky představuje téměř 421 milionů slovenských korun bez DPH.

Volání na tísňovou linku 112 přijímají operátoři několika záchranných složek soustředěných v koordinačních střediskách, které sídlí na každém krajském úřadě. Takto to funguje od začátku března. Na pracovišti jsou spolu hasiči, zdravotníci a civilní ochrana. Policie funguje samostatně.

Operátor po přijetí hovoru vyhodnotí situaci a rozhodne o dalším postupu. V případě závažnějších událostí mají koordinační střediska zpracované plány poskytování pomoci, podle nichž nastalou situaci řeší.

Podle ředitele Operačního střediska záchranné zdravotní služby Karola Káliga je dořešení spojení v celém systému nevyhnutelné. „Je důležité, abychom měli zabezpečený stabilní nástroj na běžnou komunikaci. Pak se dá nejlépe domluvit a záchranný systém může zasáhnout v potřebném rozsahu. A navíc jsou k dispozici i další síly,“ uvedl Kálig.

Na lince 112 však mají operátoři záchranných složek starosti s jeho častým zneužíváním. I po explozi v Novákách volalo na číslo několik lidí, kteří byli jen zvědaví, co se děje. Za minulý rok zaznamenala linka téměř 4,8 milionů hovorů, z toho oprávněných volání bylo podle údajů slovenského ministerstva vnitra okolo 106 tisíc. Zákon přitom umožňuje za zneužití tísňového volání uložit pokutu až 50 tisíc slovenských korun.

Matúš Burčík, Pravda

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?