Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN), vědoma si této potřeby, myslela při tvorbě nového interního vzdělávacího systému využívajícího e-learning i na žáky zdravotních škol, kteří do VFN docházející na odbornou praxi. Proto v rámci e-learningových projektů Školení BOZP a Školení PO vytvořila školení i pro ně. I když školení žáků jsou pevnou součástí projektů VFN, je umožněno absolvovat je v učebnách jednotlivých škol.
VFN přihlásila vytvořené projekty do programu „Správná praxe“, který každý rok v rámci Evropského týdne BOZP vyhlašuje Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci ve spolupráci s členskými státy Evropské unie. Loňský ročník, který byl ukončen závěrečným ceremoniálem v Bilbau 22. března 2007, se konal pod heslem „BOZ(P) na start!“ a byl věnován právě ochraně zdraví mladých lidí při přípravě na povolání nebo při jeho výkonu.
Systémové využívání e-learningu
Všeobecná fakultní nemocnice v Praze se svým projektem „Školení BOZP žáků zdravotních škol docházejících do VFN na odbornou praxi formou e-learningu“ stala vítězem nejen regionálního, ale i národního kola. V evropském kole postoupila do užšího výběru a její projekt získal označení doporučený příklad (commended example). Tím se stal součástí publikace popisující doporučené příklady pro správnou praxi a nabízející je k následování v celé Evropské unii.
E-learningové projekty Školení BOZP a Školení PO jsou systémové prostředky pro provádění a evidenci školení formou kombinované výuky (forma e-learningu, která je doplněna klasickou formou - přednáškou), neboť tato školení ze své podstaty nemohou být prováděna pouze formou e-learningu. Výuka je prováděna v souladu s požadavky platné legislativy v oblasti BOZP a PO a je doplněna testy. Žáci na počítači v učebně školy absolvují část A školení, která obsahuje obecné informace a je zakončena testem. Výukové texty jsou doplněny obrázky, fotografiemi či animacemi a hypertextovými odkazy na další či podrobnější informace (formuláře, interní předpisy, právní předpisy, webové stránky jednotlivých organizačních jednotek VFN atd.). Při příchodu na pracoviště VFN žáci absolvují seznámení s konkrétními riziky a opatřeními na pracovišti, kde budou vykonávat odbornou praxi (část B). Autoři [Ing. Štěpán Foršt (autor programu) a Tomáš Neugebauer (SME a autor systému projektů)] při tvorbě projektů zohlednili, že školení BOZP a PO nejsou výukovými, ale instruktážními projekty a provedli integraci požadavků legislativy a požadavků na e-learnigový projekt. Z tohoto důvodu jsou oba projekty rozděleny na dvě části. Školení podle požadavků legislativy, jež je stěžejní částí, je doplněno druhou složkou „Detailnější informace“. Ta umožňuje podrobnější a efektivnější seznámení s problematikou BOZP nebo PO, a to bez ohledu na termíny školení. V jejím rámci bude prováděna i interaktivní výuka (např. provedení hasebního zásahu pomocí přenosného hasicího přístroje - „hra“ o hašení požáru). Tuto část, stejně jako výukový text školení, je možné využívat kdykoli během školního roku, například jako součást výuky. Díky těmto zásadám se podařilo vytvořit projekt, který přistupuje ke školení systémově a komplexně, neboť zajišťuje nejen instruktáž v souladu s legislativou včetně testování získaných znalostí a informace nad tento rámec včetně připravované interaktivní výuky, ale též i evidenci úspěšných a neúspěšných absolventů školení.
Při jeho tvorbě bylo dbáno i na jeho grafickou podobu, a proto kromě odborných obrázků a animací ve výukových textech jsou v rámci projektu použity tematické kresby výtvarnice a grafičky Alice Neugebauerové.
Projekty Školení BOZP a Školení PO jsou, na rozdíl od ostatních e-learningových projektů zaměřených na tuto problematiku, systémovým prostředkem využívajícím elearning.
Vytvořený systém, jenž je unikátní svým záměrem spojit legislativní požadavky na školení (instruktáž) s požadavky na elearningový projekt (interaktivní výuka), je otevřený, tedy je možné k němu velmi snadno připojovat další segmenty - např. školení o chemických látkách a chemických přípravcích či o nakládání s odpady. Lze tedy očekávat rozšíření elektronického vzdělávání budoucích sester docházejících do VFN na odbornou praxi o další, pro výkon jejich budoucího povolání důležité informace vycházející ze skutečných podmínek nemocničních pracovišť.
O autorovi: Tomáš Neugebauer, vedoucí útvaru BOZP a PO (tomas.neugebauer@vfn.cz)