Tabulka 10
1. 2. 2000 0:00
Tab. 2 - Orientační test umožňující úvahu o syndromu demence, vhodný i pro střední zdravotnické pracovníky |
1) Pacienta se zeptáme na časoprostorovou orientaci (místo, rok, den, měsíc?). |
2) Po vysvětlení, co a proč se bude dít, pacientovi sdělíme názvy |
tří jednoduchých předmětů (např. míč, dům, auto), na které se po |
pěti minutách zeptáme znovu. |
3) Mezi tím pacienta necháme odečítat sedmičky od padesátky. |
Vyšetření opakujeme s odstupem čtyř týdnů. |
Podezření na syndrom demence nebo jeho vývoj budí jakákoli porucha |
časoprostorové orientace, neschopnost vybavit si po pěti minutách alespoň dva ze tří jmenovaných předmětů a neschopnost určit správný výsledek |
alespoň jednoho nebo dvou odečítání. Jestliže je stav po zvládnutí případných dalších onemocnění, úpravě farmakoterapie, zavodnění a úpravě sociálních kontaktů po dalších čtyřech týdnech stejný nebo horší, začne se |
pravděpodobnost syndromu demence nebo jeho vývoje blížit k 90 %. |
Při podezření na vývoj demence, které může z tohoto vyšetření vyplynout, |